Familiale verzekering
- Verzeker schade die jij of je gezinsleden berokkenen aan anderen
- Sluit je familiale verzekering meteen af
- Aparte formule voor cohousers
Wat is een familiale verzekering?
Loopt iemand schade op door jouw fout of nalatigheid? Of door je samenwonende partner of kinderen? Dan kan die persoon van jou of je partner een schadevergoeding eisen. In dat geval beschermt de familiale verzekering je tegen de financiële gevolgen.
En als jij of een gezinslid schade oploopt door de fout of nalatigheid van iemand anders? Dan zorgt de verzekering rechtsbijstand in je privéleven voor juridische hulp en bijstand om een schadevergoeding te krijgen. Bijvoorbeeld als een verstrooide fietser je aanrijdt.
Waarom een familiale verzekering nemen?
We gingen na waarvoor onze klanten het vaakst een beroep doen op hun familiale verzekering.
Dit zijn 5 vaak voorkomende schadegevallen
- Een waterlek in je badkamer veroorzaakt vochtschade bij de buren.
- Je rijdt met je fiets of step een voetganger aan. Hij maakt een harde val met blijvende letsels tot gevolg.
- Met je fiets aan de hand wandel je tussen 2 geparkeerde auto's. Onbedoeld laat je een kras achter in een autodeur.
- Je zaagt een boom om in je tuin, maar hij valt de verkeerde kant op. De tuinschutting en -meubels van de buurman sneuvelen.
- Je helpt een vriend verhuizen en beschadigt per ongeluk de voordeur van het appartementsgebouw.
Is een familiale verzekering verplicht?
Een familiale verzekering is niet verplicht. Toch heeft bijna elk Belgisch gezin er één, want ze is eigenlijk onmisbaar in elk huishouden. Ook als je geen kinderen hebt of alleenstaande bent. Een klein ongeluk heeft soms grote gevolgen.
Stel je voor dat het slachtoffer blijvend invalide wordt en jij hiervoor verantwoordelijk bent. Dan blijf je een leven lang betalen voor de kosten. De KBC-Gezinspolis beschermt je tegen de financiële gevolgen van zo’n situatie voor een relatief lage premie.
Voor wie is een familiale verzekering interessant?
Of je nu op je eigen benen staat of samenhokt met vrienden. Of je nu alleenstaande bent of kleine kinderen hebt die al eens kattekwaad uithalen. Een familiale verzekering is werkelijk een must voor elk huishouden. En ook als je een scheiding achter de rug hebt, is het goed om je bestaande familiale verzekering te herbekijken.
Onze familiale verzekering bevat ook een aparte formule voor mensen die samenhuizen en onderling geen gezin vormen.
- Eén persoon neemt de verzekering en alle medebewoners zijn automatisch meeverzekerd in dezelfde polis.
- Ook als je per ongeluk iets beschadigt dat van een huisgenoot is, ben je verzekerd. Schade aan spullen die je gemeenschappelijk gebruikt, vergoeden we niet.
- Verhuist er iemand? Als een medebewoner verhuist, is die niet meer verzekerd.
- Als de verzekeringnemer verhuist, moet een medebewoner de verzekering overnemen.
- Nieuwe bewoners zijn automatisch verzekerd (maximum 5 volwassenen).
Wat is wel en niet verzekerd?
Wel verzekerd
- Schade toebrengen aan anderen
We vergoeden de persoon die schade heeft geleden. Schade die je dieren aan anderen toebrengen, is ook verzekerd. - Schade lijden door iemand anders
Als je de verzekering rechtsbijstand in het privéleven neemt, dan helpen we je om een vergoeding te krijgen van de persoon die verantwoordelijk is. Kan die persoon niet betalen? Dan vergoeden we de schade tot 12.500 euro. Bij lichamelijke letsels is dit het dubbele.
Niet verzekerd
- Schade die je veroorzaakt aan jezelf of aan iemand van je gezin
- Schade die iemand van je gezin van 18 jaar en ouder veroorzaakt door een zware fout
- Schade die iemand van 16 jaar en ouder van je gezin opzettelijk veroorzaakt
- Schade door je rijpaarden of door dieren die je als particulier in België niet mag houden
- Boetes of minnelijke schikkingen
- Geschillen als eigenaar of bestuurder van een motorrijtuig dat onderworpen is aan de verplichte motorrijtuigenverzekering
Vergoedingen en franchise
- Lichamelijke letsels vergoeden we tot 30 miljoen euro per schadegeval. Je betaalt geen franchise.
- Materiële schade is gedekt tot 10 miljoen euro, met een franchise (een deel dat je zelf betaalt) van 250 euro per schadegeval.
Extra opties
Optie 2: Rechtsbijstand contractuele geschillen
Wat als...
- Je nieuwe tv het niet doet en de winkel wil hem niet vervangen?
- Je huurbaas weigert om een kapotte voordeur te vervangen?
- Je een nieuwe verwarmingsketel of keuken laat installeren, maar de afwerking te wensen over laat?
- Je heel wat geld neertelt voor een luxecruise, maar op een schamele boot terechtkomt?
Bij dergelijke geschillen biedt onze 'verzekering rechtsbijstand contractuele geschillen' juridische ondersteuning als het geschil over minstens 200 euro gaat.
Fiscaal aftrekbaar
Neem je bovendien de extra optie rechtsbijstand contractuele en andere geschillen, dan krijg je ook juridische hulp bij administratieve of fiscale geschillen, bouwgeschillen en de 1e echtscheiding. Advocaten en gerecht kunnen je namelijk een flinke duit kosten.
Neem je de verzekering rechtsbijstand in het privéleven en de optie contractuele en andere geschillen, dan is de premie die je hiervoor betaalde fiscaal aftrekbaar.
Meer over de KBC-Gezinspolis
Wat zijn de verschillen tussen een ongevallenverzekering, een hospitalisatieverzekering en een familiale verzekering?
Vergelijk die verzekeringen en ontdek wanneer ze van pas komen.
Goed om te weten
- Op dit product is het Belgisch recht van toepassing.
De verzekeringen in deze polis gelden voor 1 jaar. Ze worden stilzwijgend verlengd tenzij je ze uiterlijk 3 maanden voor de hoofdvervaldag opzegt.
Voor polissen gesloten of stilzwijgend verlengd vanaf 1 oktober 2024 heb je tot 2 maanden voor de hoofdvervaldag de tijd om ze op te zeggen. Bovendien kan je de polis vanaf het tweede verzekeringsjaar op elk moment opzeggen, met uitwerking na het verstrijken van een termijn van 2 maanden vanaf de dag na de indiening van de aangetekende zending, de betekening of de datum van het ontvangstbewijs.- Je tussenpersoon is het eerste aanspreekpunt voor je klachten. Als je niet tot overeenstemming komt, kun je terecht bij KBC-Klachtenmanagement, Brusselsesteenweg 100, 3000 Leuven, klachten@kbc.be, tel. 016 43 25 94. Kom je niet tot een passende oplossing, dan kun je je richten tot de Ombudsman van de Verzekeringen, die optreedt voor de hele sector, de Meeûssquare 35, 1000 Brussel, info@ombudsman-insurance.be, www.ombudsman-insurance.be.
- Je hebt altijd het recht om een gerechtelijke procedure in te leiden.
Voor een premieberekening van de KBC-Gezinspolis kun je terecht op www.kbc.be, in KBC Touch, in KBC Mobile of bij je expert Verzekeren.
De KBC-Gezinspolis is een product van KBC Verzekeringen NV – Professor Roger Van Overstraetenplein 2 – 3000 Leuven – België
BTW BE 0403.552.563 – RPR Leuven – IBAN BE43 7300 0420 0601 – BIC KREDBEBB
Onderneming toegelaten voor alle takken onder code 0014 (KB 4 juli 1979, BS 14 juli 1979) door de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel, België
Een onderneming van de KBC-groep