Van zero tot hero: beleggers heffen het glas op alcoholvrij

In februari meedoen aan Tournée Minérale (red. de Belgische versie van 'Sober October' en 'Dry January')? Dan ben je niet alleen! We drinken steeds minder alcohol én er komen steeds meer alternatieven op de markt. Alcoholvrij en alcoholarm zijn in opkomst. Maar zijn ze ook een goede investering?

Als je in volumes rekent, blijft alcoholvrij een fractie van de totale markt. Maar je kan wel spreken van een substantiële procentuele groei, zowel in verkoopaantallen als in keuzeomvang.

Dea Shehu, Thematisch Portfolio Manager KBC Asset Management

‘Geen alcohol’ trend breekt door

"De alcoholvrije versie van alcoholische dranken vertegenwoordigt nu ongeveer 1% van de wereldwijde alcoholverkoop", zegt Dea Shehu, Thematisch Portfolio Manager bij KBC Asset Management. "Dat cijfer lijkt bijna onbeduidend, maar het was een consistente trend in het afgelopen decennium. We registreerden een geleidelijke groei van 5 miljard USD in 2009 tot 18 miljard USD in 2022. Vorig jaar nog groeide de alcoholvrije markt met 33%. Vanuit een kleine basis, dat klopt, maar we kunnen zeker zeggen dat alcoholvrij niet langer slechts een hype is. Het is absoluut een trend. Een blijvertje op de markt."  Frankrijk bijvoorbeeld, dat meestal nog wordt gezien als het wijnland bij uitstek, is een van de snelst groeiende markten in alcoholvrije dranken. Steeds meer wijnproducenten experimenteren met smaken en opties. "Grote multinationals, zoals bijvoorbeeld Pernod Ricard, investeren ook in de sector", voegt Shehu toe.  

De markt is er klaar voor. De sociale acceptatie voor 0.0 is hoog. Niemand lacht nog om alcoholvrij.

Dea Shehu, Thematisch Portfolio Manager KBC Asset Management


Initiatieven zoals Tournée Minérale vergroten het aanbod van alcoholvrije kwaliteitsdranken. Ook de horeca levert een belangrijke bijdrage. Alcoholvrije alternatieven krijgen een vaste plaats op de menukaart. Veel restaurants kwamen de afgelopen jaren met een bierkaart of zelfs een biersommelier, waarbij alcoholvrije speciaalbieren een eigen plek opeisen. "Gasten nemen niet langer genoegen met slechts één alcoholvrij alternatief. Ze willen kunnen kiezen. Een middelgrote tot grote horecazaak biedt tegenwoordig ten minste zo'n vijf alcoholvrije alternatieven van goede kwaliteit, met bij voorkeur ook een lokale variant," aldus Shehu. 

"Een andere trend is om alcoholvrije alternatieven te combineren met eten en zo een ecosysteem te creëren dat nieuwe gewoonten mogelijk maakt," merkt Shehu op.  

Wie zijn de alcoholvrije consumenten?

Alcoholvrije drinkers zijn verfijnd, goed op de hoogte van merken en ze volgen trends. Een mooi voorbeeld is de alcoholvrije mousserende wijn van Kylie Minogue. Tijdens het voorbije vakantieseizoen een sensatie in het Verenigd Koninkrijk en nu nog steeds het een topper bij Tesco.

Dit brengt ons meteen ook bij een andere trend: de betrokkenheid van beroemdheden bij de industrie. Net als bij alcoholische wijnen en sterke dranken zijn beroemdheden betrokken bij alcoholarme en alcoholvrije dranken. Lewis Hamilton, de Formule 1-ster, heeft een premium alcoholvrije tequila gelanceerd. Katy Perry heeft een alcoholvrij aperitief op de markt gebracht. En Bella Hadid is een van de oprichters van Kin Euphorics.  

Vooral jongere mensen lijken minder te drinken. "Het waren tenslotte de millennials (red. geboren tussen 1980 en 1995) en daarna Gen Z (red. geboren tussen 1996 en 2010) die Dry February en later Sober October hebben uitgevonden," zegt Shehu.  

Waarom wordt er minder gedronken? Een breder scala aan alternatieven en de angst dat dronken momenten worden vastgelegd op camera en geplaatst op sociale media, zijn enkele van de redenen. "Bovenal speelt gezondheid een steeds grotere rol," stelt Shehu. "In januari 2023 publiceerde de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) een wetenschappelijk onderzoek waaruit blijkt dat er geen gezond niveau van alcoholconsumptie bestaat. Dit is de eerste keer dat de WHO met zo'n conclusie komt, na een lang bestaande opvatting dat gematigde alcoholconsumptie OK is, en zelfs heilzaam voor je kan zijn." Het doel van initiatieven zoals Tournée Minérale is om je lichaam een alcoholpauze te geven en na te denken over je alcoholgewoonten.   

Consumenten betalen graag voor de ervaring

Mensen drinken minder alcohol dan vroeger. En als ze alcohol drinken, kiezen ze vaker voor een duurdere versie van hogere kwaliteit.

"We zijn als consument verfijnder geworden en zien alcohol meer als een ervaring dan als een product. Dit is niet anders met alcoholvrije alternatieven. Bij de apero gaat het bijvoorbeeld om het moment. Tijd om te genieten van het gevoel dat het weekend begint met vrienden of familie. Je kan een lekker wijntje nemen, maar een alcoholvrij alternatief is net zo goed. En laten we eerlijk zijn, een 0.0 biertje of -cocktail is nu eenmaal hipper dan een glas water of een cola," zegt Shehu. 

"Consumenten zijn niet bereid om gewoon alcoholvrij te drinken, zonder meer" voegt Sheha toe. "Ze waarderen ook een goede smaak en een product van hoge kwaliteit. Daarnaast is imago belangrijk. Daarom groeit de markt van alcoholvrij bier zo snel. Brouwers zijn er veel beter in geslaagd om met alcoholvrij bier de smaak en het feestelijke karakter van alcoholhoudend bier te evenaren." Bijna 90% van de verkoop van alcoholvrije producten komt uit de bierindustrie.   

"Consumenten zijn best bereid om te betalen voor een alcoholvrij alternatief," zegt Shehu. "Vooral omdat de prijs vaak wordt geassocieerd met kwaliteit. Als je alcoholvrije producten te goedkoop maakt, zien consumenten het vaak als een product van mindere kwaliteit in vergelijking met de alcoholische variant. Daardoor kunnen producenten iets meer marge nemen. En dat is precies waar de kansen voor investeerders liggen."  

Groeipotentieel en hogere marges

De alcoholvrije markt biedt interessante winstmarges voor bedrijven. Simpelweg omdat non-alcohol meestal wordt verkocht tegen een iets duurdere prijs dan de alcoholische variant. Het antwoord daarop binnen de industrie is standaard: hogere productiekosten. "Voor een deel is dat waar," stelt Shehu, "maar er speelt zeker nog een andere factor mee. De factor ‘belastingen’ maakt veel goed."  

Veel landen belasten alcohol zwaar. Alcoholvrije varianten worden minder zwaar belast, terwijl ze als luxeproduct tegen een hogere prijs kunnen worden verkocht.

Dea Shehu, Thematisch Portfolio Manager KBC Asset Management

"Brouwers kunnen veel voordeel halen uit deze trend. Heineken heeft bijvoorbeeld aangekondigd dat zijn alcoholvrije Heineken anderhalf keer de brutowinst per honderd liter oplevert in vergelijking met een gewone Heineken," zegt Shehu. "Als je bedenkt dat de markt voor alcoholvrij bier drie keer zo snel groeit als de totale biermarkt, dan begrijp je de kansen." De grote voorstanders onder de brouwers investeren massaal in alcoholvrij bier. Voor hen is dit de weg naar groei.   

"We zien ook nieuwe spelers op de markt," voegt Shehu toe. Er zijn zoveel soorten alcoholvrije dranken op de markt, vooral onder de bieren, dat het basisgevoel van consumenten verwatert. Zeker jongere bierliefhebbers proberen graag nieuwe dingen. "Apps zoals ‘Untappd’ spelen hier gretig op in."  

Kieskeurig zijn is een must

Er zijn grote verschillen in de markt, vooral voor investeerders. "Alcoholvrij bier en alcoholvrije sterke dranken groeien bijvoorbeeld niet in hetzelfde tempo", zegt Shehu. Lokale spelers, in een markt waar de verkoop in absolute aantallen nog beperkt is, hebben het vaak ook moeilijker dan de grote wereldwijde spelers, die alcoholvrije varianten aanbieden naast hun alcoholische tegenhangers. "Neem een Pernod of een Campari, of een Heineken of een Carlsberg in het biersegment," zegt Shehu. "Dat zijn grote namen in de drankenindustrie. Toen zij op de markt kwamen met een alcoholvrije variant, was de verkoop al gegarandeerd. Alleen al door de naam. Voor kleinere spelers of nieuwkomers is dat een ander verhaal."   

Als belegger is het belangrijk om te spreiden en te kiezen voor namen van hoge kwaliteit. De drankenbedrijven die 0,0 het beste hebben gematerialiseerd, zijn degenen die het verschil zullen maken.

Dea Shehu, Thematisch Portfolio Manager KBC Asset Management


Alcoholvrije dranken zitten in de lift. En de trend zet door. Dankzij alcoholvrije dranken waait er een nieuwe wind door de sector. Als thematische belegger kan je hiervan profiteren, maar enige kieskeurigheid is wel geboden. "Er zijn zeker kansen voor investeerders," besluit Shehu, "maar net als bij elke andere investering moet je je huiswerk doen en bewuste keuzes maken. 

Meer lezen over thematisch beleggen?

Ontdek het hier

Dit artikel is louter informatief en mag niet als beleggingsadvies beschouwd worden.