Bij een elektrische auto zorgt de batterij voor energie, en die moet natuurlijk worden opgeladen. Hoe werkt dat precies?
Elke auto heeft energie nodig. Bij een ‘gewone’ auto komt die energie van benzine of diesel. Bij een elektrische auto zorgt de batterij voor energie.
De batterij laad je op via het elektriciteitsnet. De makkelijkste manier om je elektrische wagen thuis op te laden is aan een eigen laadpaal, ook ‘laadstation’ of ‘wallbox’ genoemd.
Dat heeft 2 grote voordelen:
Opladen aan een gewoon stopcontact raden we af: dat gaat traag – het laadvermogen bedraagt slechts 2,3 kW – en het is er niet voor ontworpen.
Ben je huurder van een huis of appartement, maak dan duidelijke afspraken met de eigenaar over het laadstation. Ben je eigenaar van een appartement, maak dan duidelijke afspraken met de andere eigenaars en met de syndicus over een gezamenlijke laadoplossing.
Houd rekening met 3 factoren:
Het laadstation moet worden aangesloten en dat kan op 2 manieren:
De installateur van de laadpaal zal op basis van een (online) vragenlijst of een bezoek ter plaatse je laadbehoeften analyseren en je de optimale oplossing voorstellen.
In de analyse zal de installateur ook rekening houden met jouw voorkeuren:
Na de installatie van de laadpaal moet je een wettelijk verplichte keuring laten uitvoeren. De uitbreiding van je huishoudelijke elektrische installatie met een laadpaal (stroomkring) wordt beschouwd als een belangrijke uitbreiding en daarom zijn de bepalingen van het nieuw Algemeen Reglement op de elektrische installaties (AREI) KB van 08/09/2019 van toepassing. Concreet moet er dus een AREI-keuring plaatsvinden voor je de laadpaal in gebruik neemt.
De kostprijs voor een laadstation inclusief installatie is afhankelijk van heel wat factoren en de kosten lopen uiteen:
Deze services worden aangeboden in abonnementsformules.
Meer info vind je in onze FAQ elektrisch rijden.