Deze EV’s komen er dit jaar aan

De markt voor batterij-elektrische voertuigen, kortweg BEV, valt steeds meer in zijn definitieve plooi. En dat is onder meer te danken aan het steeds groter en breder wordende aanbod. In 2024 werden de nieuwe BEV-modellen nog druppelsgewijs gelanceerd, maar in 2025 wordt de kraan verder opengezet. Op alle fronten steken nieuwkomers hun neus aan het showroomraam en met Lucid komt er zelfs een nieuw Amerikaans merk op de Belgische markt. Hierbij alvast een overzicht van de nieuwkomers die we dit jaar verwachten.

Abarth 600e

Abarth 600e

Abarth slaat resoluut de elektrische weg in. Na de lancering van de 500e presenteert het merk nu de 600e, gebaseerd op de Fiat 600e. Het opvallende design met brede wielkasten, aerodynamische spoilers en grote velgen geeft deze compacte sportieve wagen een dynamisch en krachtig uiterlijk. Onder de motorkap maakt de 600e indruk met 240 pk in de Turismo-uitvoering en maar liefst 280 pk in de Scorpionissima-variant. Dit maakt hem de krachtigste Abarth voor de openbare weg, goed voor een sprint naar 100 km/u in slechts 5,9 seconden, ondanks een gewicht van 1,8 ton. De energie wordt geleverd door een 54 kWh-batterij. 

Alfa Romeo Giulia en Stelvio

Ook bij Alfa Romeo hebben ze de smaak van elektrisch te pakken. Na de Junior horen we in de wandelgangen dat ook de Giulia en de Stelvio een elektrisch jasje zouden krijgen. De informatie daarover is momenteel nog beperkt, al spreekt Alfa wel degelijk over een lancering dit of volgend jaar.

Alpine A290

Alpine A290 GTS

Bij Alpine willen ze evolueren naar drie elektrische modellen. De A290, een nog sportievere Renault 5, werd eind 2024 gelanceerd en ook de A110 krijgt binnen afzienbare tijd een elektrische aandrijflijn. Het derde elektrische wapenfeit wordt de A390, die momenteel al in conceptvorm verschillende autosalons afschuimt. Deze SUV Coupé krijgt een interieur geïnspireerd op de F1-activiteiten van de constructeur.

Audi A6 en Q6

Audi A6

Eind 2024 rolden ze bij Audi weer heel wat nieuwe EV’s uit de garage: de A6 en A6 Avant, maar ook de Q6 en Q6 Sportback. Die laatste wordt ondertussen al geleverd, terwijl de A6 e-tron vanaf begin dit jaar definitief gelanceerd worden.

BMW Neue Klasse

BMW Neue Klasse

Het codewoord bij BMW is dan weer “Neue Klasse”, een nieuw, specifiek voor EV’s voorzien platform. Conceptwagens die deze strategie volgen, werden al voorgesteld, maar het eerste echte productiemodel wordt waarschijnlijk de Neue Klasse X, die later dit jaar gelanceerd wordt. Dit is de opvolger van de BMW iX3.

BYD Sealion 7

BYD Sealion 7

De Chinese constructeur BYD voegde recent een elektrisch model toe aan zijn gamma: de Sealion 7, een ruime cross-over van 4,83 meter. Hoewel de naam anders doet vermoeden, biedt deze auto plaats aan vijf inzittenden en beschikt over heel wat binnenruimte dankzij een wielbasis van 2,93 meter. De basisversie beschikt over een achterwielaandrijving met 313 pk, terwijl de vierwielaangedreven variant 530 pk levert dankzij een extra motor op de vooras. Batterijopties van 82,5 of 91,3 kWh zorgen voor een actieradius tot 502 kilometer (WLTP). Snelladen kan met 150 kW. 

DS N°8

DS N°8

De DS N°8 wordt een heuse wereldpremière tijdens de Brussels Motor Show. Het nieuwe vlaggenschip van DS imponeert met een interieur dat baadt in een avant-garde luxesfeertje en een rijbereik tot 750 km als je kiest voor de Long Range-versie.

Fiat Grande Panda

Fiat Grande Panda

Fiat herinterpreteert zijn rijke verleden met de nieuwe Grande Panda, geïnspireerd door de iconische Panda uit 1980. Het hoekige design en de herkenbare details zoals de naam ‘Panda’ in de deuren verwijzen naar het originele model. Met 3,99 meter is de Grande Panda  toch 30 centimeter langer dan de huidige Panda. Onderhuids verschilt hij echter compleet, want deze versie deelt zijn platform met de Citroën C3 en de Opel Frontera die eind 2024 gelanceerd werden. Net als deze modellen is hij beschikbaar als elektrische versie (113 pk, 44 kWh-batterij) en als mildhybride met 100 pk sterke 1.2-liter motor.

Ford Puma Gen-E

Ford Puma Gen-E

Na de Explorer en de Capri in 2024 komt de elektrische Puma in 2025 het Ford-gamma versterken. De actieradius bedraagt tot 376 kilometer bij een volle batterij, snelladen gaat aan 100 kW, maar vooral het ruimteaanbod van de wagen maakt indruk. De GigaBox-kofferbak van de Puma Gen-E biedt een laadruimte van 574 liter. Daarnaast bevat de auto een frunk van 43 liter onder de motorkap, ideaal voor kleinere items of accessoires. Deze slimme indeling maakt de Puma Gen-E perfect voor jonge gezinnen of actieve stadsbewoners.

Hyundai Inster

Hyundai Inster
Hyundai Inster

Hyundai breidt zijn aanbod van compacte elektrische stadsauto’s uit met de Inster. Dit model, gebaseerd op de Koreaanse Casper, is aangepast voor Europa en meet 3,82 meter. Dankzij een wielbasis van 2,58 meter biedt hij comfortabele zitplaatsen voor vier personen, terwijl een verschuifbare achterbank het koffervolume kan vergroten van 230 naar 351 liter. De standaardversie heeft een motor van 97 pk en een actieradius van 300 kilometer dankzij een 42 kWh-batterij. De Long Range-optie biedt meer vermogen (115 pk), een grotere batterij (49 kWh) en een bereik van 355 kilometer. Opladen kan met 120 kW. Er volgt later ook nog een meer avontuurlijke “Cross” variant.

Hyundai Ioniq9
Hyundai Ioniq 9

Hyundai pakt in 2025 ook uit met een nieuw vlaggenschip: de Ioniq 9. Deze luxueuze SUV meet 5,05 meter en deelt zijn technische basis met de Kia EV9. Binnenin biedt hij ruimte voor zes of zeven personen, waarbij in de zeszitsconfiguratie de stoelen op de tweede rij draaibaar zijn. Alle varianten – RWD, AWD en AWD Performance – hebben een batterij van 110,3 kWh, goed voor een actieradius tot 602 kilometer. Dankzij de 800-voltarchitectuur is ultrasnel laden tot 350 kW mogelijk.

Jaguar Type 00

Jaguar Type 00

Jaguar vervelt dit jaar naar een volledig elektrisch merk en de Type 00 concept car is daar de voorloper van. Later dit jaar wordt de productieversie van deze GT met opvallend design onthuld. Die zal een aantal designkenmerken overnemen, maar wel vier deuren tellen, al is dat quasi het enige dat we momenteel weten.

Kia EV4 en EV5

Kia EV4
Kia EV4

Drukke tijden bij Kia. De net gelanceerde EV3 krijgt navolging van de EV4 en EV5. De eerste wordt een berline die we al in conceptversie zagen en opvalt door zijn lijnenspel dat wat aan de succesvolle EV6 refereert. 

Kia EV5
Kia EV5

De laatste vult het gat tussen de EV3 en de EV9. Deze elektrische SUV is uitgerust met een accupakket van 64 kWh en een motor van 160 kW, en heeft naar verwachting een rijbereik van 530 km per lading. Ook de EV6 kreeg eind 2024 al een facelift.

Lucid Air

Lucid Air

De Amerikaanse EV-specialist Lucid breidt zijn activiteiten uit naar België met de introductie van de Air. Deze luxeberline biedt ongekende prestaties, zoals 1.251 pk in de Sapphire-uitvoering, die in slechts 2 seconden naar 100 km/u accelereert. Ook de Grand Touring-variant valt op met een actieradius tot 960 kilometer dankzij een 114 kWh-batterij. Zelfs de instapversie, Pure, combineert 442 pk met een bereik tot 747 kilometer. De Belgische prijzen worden binnenkort bekendgemaakt; in Nederland begint het gamma bij 88.000 euro.

Lynk & Co 02

Lynk & Co 02

Lynk & Co breidt zijn gamma uit met de elektrische 02, een compacte cross-over van 4,46 meter. Het model deelt zijn platform met onder meer de Volvo EX30 en Smarts #1 en #3. Met een achterwielaangedreven motor van 272 pk en een batterij van 69 kWh haalt de 02 een actieradius tot 445 kilometer. Snelladen kan aan 150 kW. 

Mazda EZ-6

Mazda EZ-6

De Mazda EZ-6 wordt de elektrische opvolger van de Mazda6. In Azië werd het model reeds voorgesteld, wanneer hij naar Europa komt is nog niet bekend. Achter zijn knappe design gaat een 100% elektrische aandrijflijn schuil die een rijbereik van ongeveer 600 kilometer belooft. Daarnaast is er ook een hybride aandrijflijn met range extender, die de actieradius optrekt naar zo’n 1.000 kilometer.

Mercedes-Benz CLA

Mercedes-Benz CLA

Met de elektrische G-Klasse heeft Mercedes-Benz misschien wel een van dé elektrische wagens van 2024 gelanceerd. Met de CLA wil het merk in 2025 opnieuw hoge ogen gooien. Een conceptversie werd twee jaar geleden voorgesteld en op de Brussels Motor Show is een gecamoufleerd exemplaar te bekijken. De klevers gaan er binnenkort definitief af en ook de bijhorende specificaties worden later dit jaar onthuld.

MG ES5

MG ES5

De MG ES5 is de opvolger van de elektrische ZS EV, die binnenkort enkel als hybride door het leven zal gaan, en biedt een ruimer interieur dankzij een langere wielbasis. Deze 4,48 meter lange SUV is gebaseerd op de elektrische architectuur van de MG 4, maar exacte specificaties voor Europa zijn nog niet bekend.

Polestar 5

Polestar 5

Bij Polestar werken ze momenteel druk aan de uitrol van de 3 en 4 en later dit jaar zou de Polestar 5 volgen. Deze concurrent voor de Porsche Taycan wordt een knappe berline, gebaseerd op de Precept Concept Car, maar meer details zijn momenteel nog niet bekend.

Range Rover

Bij Range Rover hebben ze al geruime tijd een PHEV-aanbod en daar komt in 2025 eindelijk een eerste volledig elektrisch model bij. Zowel de klassieke Range Rover als de Ranger Rover Sport krijgen immers een EV-versie. Cijfermateriaal hebben we nog niet, maar reken op een forse batterij om deze grote modellen een al even grote autonomie te geven en offroadprestaties die gelijk zijn aan hun equivalenten met verbrandingsmotor.

Renault 4

Renault 4 E-Tech

Renault blaast nieuw leven in de legendarische R4 met de volledig elektrische Renault 4 E-Tech, een trucje dat de Franse autobouwer al eerder deed met de legendarische Renault 5. Het design zit vol knipogen naar het origineel, zoals het verlichte radiatorrooster, de klassieke koplampen en het stoffen dak. Binnenin heerst een retro-sfeer met moderne technologie. Met een lengte van 4,14 meter biedt de nieuwe R4 meer beenruimte en een grotere koffer (420 liter) dan de Renault 5. De motoren (120 of 150 pk) en batterijen (40 of 52 kWh) komen rechtstreeks uit de Renault 5, goed voor een actieradius tot 400 kilometer. 

Smart #5

Smart #5

Smart zet zijn evolutie naar grotere modellen voort met de #5, een SUV van 4,70 meter die begin 2025 wordt gelanceerd. Het model is voorzien van hightech features zoals een dashboardbrede display en een augmented reality-head-updisplay. De batterijcapaciteit bedraagt 100 kWh, en de auto gebruikt een 800-voltarchitectuur voor ultrasnel laden.

Skoda Elroq

Skoda Elroq

Eind 2024 werd de Škoda Elroq gelanceerd, een compacte SUV met veel binnenruimte en een prijs die gelijk is aan zijn brandstofequivalent met vergelijkbare uitrusting, de Karoq. De Elroq staat op hetzelfde platform als de Enyaq en de facelift van deze elektrische SUV kun je in wereldpremière bekijken op het Autosalon van Brussel.

Nog binnen de VW-groep is het trouwens uitkijken naar de drieling Škoda Epiq/Cupra Raval/VW ID.2 die het antwoord op de vele goedkopere elektrische wagens zou moeten zijn. Deze stads-EV’s met een prijs van 25.000 euro moeten elektrisch rijden democratiseren. Aangezien de wagens in de Spaanse fabriek van Martorell gebouwd worden, zou de Cupra trouwens als eerste gelanceerd worden.

Suzuki eVitara

Suzuki eVitara

Suzuki betreedt de EV-markt met de eVitara, die in de zomer van 2025 wordt geïntroduceerd. Deze compacte cross-over van 4,27 meter heeft een royale wielbasis van 2,70 meter en biedt keuze uit twee batterijopties (49 en 61 kWh) en voor- of vierwielaandrijving. Verdere details over prestaties en laadsnelheid worden later bekendgemaakt.

Toyota Urban Cruiser

Toyota Urban Cruiser

De Toyota Urban Cruiser bedient zich van dezelfde technologie als bovenstaande Suzuki en gaat ook in wereldpremière op het autosalon in onze hoofdstad. De compacte SUV wordt de tweede EV in het Toyota-gamma en doet het met voor- of vierwielaandrijving. Naar het rijbereik of de laadkenmerken van de lithium-ijzerfosfaatbatterijen (LFP) hebben we nog het raden.

Volvo EX90

Volvo EX90

Trekken we naar Zweden, dan zien we dat ook Volvo volop aan zijn elektrische line-up werkt. De EX90 is in volle lanceringsmodus, later komt daar met de ES90 ook een elektrische berline bij. In maart zou het doek van het model getrokken worden, al vermoeden we dat hij verder bouwt op de fundamenten van de EX90 met hetzelfde accupakket van 110 kWh. Ook de elektrische versie van de XC60, EX60 genaamd, zou dit jaar wel eens gelanceerd kunnen worden. Met de EM90 lanceerden de Zweden tot slot ook een luxueuze monovolume … in China. Maar als genoeg klanten door zijn knappe Scandinavische interieur verleid worden, zou dit model ook wel eens de overstap naar het Oude Continent kunnen maken.

Written by FLEET.be