
Een EV kiezen? Dit is je checklist
Wanneer je altijd een bedrijfswagen met een verbrandingsmotor had, is de overstap naar een elektrisch exemplaar wellicht “the big unknown”. Nochtans is het keuzeproces eigenlijk eenvoudig wanneer je een logische checklist afvinkt. Die hebben wij voor jou gemaakt!
De aanzet: je rijprofiel
Wellicht ben je door je werkgever gebonden aan een long- en/of shortlist van modellen waar je kan uit kiezen. Om het juiste model te kiezen, moet je eerst en vooral je rijprofiel in kaart brengen. Hoeveel kilometers rij je dagelijks? Zijn daar frequent uitschieters bij? Rij je vooral in de stad, op snelwegen of een combinatie van beiden?
Moderne EV's bieden een variërend rijbereik, meestal tussen de 200 en zelfs al tot 700 km bij de duurdere modellen. Kies een model dat aansluit bij jouw rijprofiel. Houd er rekening mee dat de WLTP-verbruikscijfers slecht een indicatie zijn die in de praktijk zelden gehaald worden. Factoren zoals rijstijl, weersomstandigheden en het gebruik van accessoires zoals airconditioning beïnvloeden het daadwerkelijke rijbereik.
Een website die op dat vlak zeer waardevolle informatie biedt, is https://ev-database.org/. Je vindt er naast de officiële verbruikswaarden van de constructeurs ook reële verbruikscijfers. Uit een recente test bij wintertemperaturen blijkt bijvoorbeeld dat er behoorlijk grote verschillen zijn tussen de merken.
Nog een tip: neem je jaarlijkse vakantie niet als referentiepunt. Je zal door laadpauzes hoogstens enkele uren langer onderweg zijn. Dat is verwaarloosbaar. Tenslotte ben je op vakantie: just chill!
Batterijcapaciteit

De batterijcapaciteit, uitgedrukt in kilowattuur (kWh), bepaalt in belangrijke mate het rijbereik van je EV. In het middensegment, genre Opel Astra, zie je daar doorgaans een capaciteit van rond de 50 à 60 kWh, bij de grotere modellen (meestal SUV’s of limousines) kan dat oplopen tot 80 kWh of meer. Een Mercedes-Benz EQS heeft een gigantische batterij van 118 kWh aan boord. Meer batterijcapaciteit betekent wel niet automatisch veel meer rijbereik. Dat extra gewicht moet immers verplaatst worden. Fysica, weet je wel. Overweeg ook om een warmtepomp aan te vinken in de optielijst indien die geen deel uitmaakt van de standaarduitrusting.
Laden: meer opties
Het grote verschil met een verbrandingsmotor is wellicht het laden van je EV. De meest ideale stekker hangt nog altijd aan je huis vast. Een thuislader van 7 of 11 kW volstaat voor de meeste profielen. Je kan ook hoger gaan, maar dan moet je huis een driefasige aansluiting hebben. Is die er al: prima. Anders is het eigenlijk een dure en overbodige investering. Zelfs een 80 kWh-batterij is volledig opgeladen met een 7 of 11 kW-lader … terwijl u slaapt. Telewerker met zonnepanelen? Inpluggen op een zonnige dag is de boodschap. De elektriciteit is gratis vandaag! Of toch bijna. Nu we het toch over centen hebben: kies voor een intelligente lader. Die zorgt voor een balans tussen de energiebehoefte van je huis en je EV. Dat is in Vlaanderen bijvoorbeeld niet onbelangrijk omwille van het capaciteitstarief.
Niet iedereen kan thuis laden en zelfs indien wel, ben je aangewezen op publieke laadinfrastructuur. Hoewel recente Europese regelgeving meer transparantie van prijzen oplegt, duurt de roll-out nog wel even en plug je nog teveel in zonder te weten hoeveel de rekening zal zijn. Daar is momenteel maar één oplossing voor: gebruik een van de vele apps die prijzen geven. Zelfs al heb je een laadkaart van het werk: je vlootverantwoordelijke zal je dankbaar zijn.

Naast gewone publieke laadpunten (meestal maximaal tot 22 kW) zijn er ook nog de snelladers. Daar kunnen de laadsnelheden oplopen tot wel 350 kW. Dat is wel een theoretisch laadsnelheid, je voertuig moet dat ook aankunnen. Teveel snelladen is sowieso niet goed voor de gezondheid van je batterij. Dus best occasioneel in plaats van frequent is de boodschap. Wil je het meeste halen uit je snellaadbeurt? Dan kan je best de batterij conditioneren om ze op de juiste temperatuur te brengen. Dat kan het laden tot 20% sneller maken. Voorbij de 80% laden aan een snellader is een slecht idee. Wanneer de batterijen voller geraken, duikt de laadsnelheid toch naar beneden.
Laadcurve: vind de sweet spot

Zeker bij snelladen is het handig om te controleren wat de laadcurve van je EV is. De laadcurve van een elektrische auto laat zien hoe snel de batterij oplaadt bij verschillende accupercentages. Bij zowat alle EV’s gaat het opladen het snelst van 10 tot 50 procent. Daarna neemt de laadsnelheid af, vaak vrij abrupt vanaf een bepaald punt. Wanneer dat precies gebeurt, hangt af van de auto. En die verschillen kunnen best groot zijn per automerk, model en bouwjaar. Bij de Kia EV6 met een 77 kWh-batterij daalt de laadsnelheid bijvoorbeeld sterk vanaf 55%, maar de EV9 houdt zijn hoogste laadsnelheid dan weer heel lang vast. Ook bij Audi zien we grote verschillen binnen het gamma: de huidige Audi Q8 e-tron 50 kan bijzonder goede cijfers voorleggen … terwijl de Audi Q8 e-tron 55 sneller vertraagd gaat laden. Bij de meeste moderne elektrische auto’s gebeurt dit tussen 70 en 80%, maar er zijn uitzonderingen. Zo vertraagt de Volkswagen ID.3 al bij 30% en de MG4 bij 50%. Hoe valt dit te verklaren? Naast preconditionering van de batterij is er ook nog de constante technische evolutie. Hoe recenter en sterker de software en accu, hoe beter hoge hoeveelheden spanning (bijvoorbeeld 800 volt) verwerkt kunnen worden.
Waarom is die laadcurve zo belangrijk bij snelladen? Wanneer je de sweet spot kent, kan je er ook rekening mee houden om zo snel mogelijk te reizen met minimale laadtijd, Dan laad je vooral tijdens de snelle fase en vermijd je de trage daling. Dit kan betekenen dat je vaker stopt bij een snellader, maar uiteindelijk sneller op je bestemming bent dan wanneer je steeds tot 80% of meer oplaadt.
De laadcurve vind je trouwens gemakkelijk online door je specifieke model te googelen met die zoekterm. Of anders is er ook nog de app van Fastned, waar je de laadcurve kan opvragen.
Type voertuig
SUV’s zijn zeer populair in alle vormen en maten, maar stel jezelf de vraag of je dergelijk voertuig echt wel nodig hebt. Omdat ze hoger zijn en meestal meer wegen, zal het verbruik ook navenant zijn. Er zijn ook andere opties, zoals elektrische breaks en die vind je zowel in het lagere segment (bvb MG5), middensegment (bvb Opel Astra Sports Tourer) als hogere segment (bvb VW ID.7 Tourer en BMW 5i Touring). Eigenlijk even praktisch als een SUV maar door hun lagere luchtweerstand zuiniger in verbruik.
Een testrit? Absoluut!
Zelfs de grootste tegenstanders van elektrische auto’s zijn doorgaans aangenaam verrast wanneer ze voor het eerst achter het stuur plaatsnemen van een EV. Een testrit met de EV die je op het oog hebt, is dan ook een niet te missen vinkje op je checklist. Het meteen beschikbare koppel en de bijbehorende acceleraties, de soepelheid, de stilte, het comfort. Petrolheads zullen het niet graag horen, maar een elektrische auto is technisch superieur aan voertuigen met een verbrandingsmotor … en dat merk je ook wanneer je er mee rijdt. Met minder bewegende mechanische onderdelen is de EV ook qua onderhoud in het voordeel …
Welk merk? Een open vizier …
In vergelijking met enkele jaren geleden is het aanbod van elektrische voertuigen enorm gegroeid. De waardeverhoudingen zijn ook veranderd. Terwijl vroeger de Europese premiummerken heer en meester waren op de fleetmarkt, zie je in het elektrische tijdperk challengers die met een concurrentieel aanbod komen. Naar de nuchtere cijfers kijken (autonomie, laadsnelheid, verbruik) in plaats van het imago … is de beste strategie wanneer je een keuze maakt. Ook het technologische aanbod is een goede parameter. Over the air updates zijn bijvoorbeeld een pluspunt, zo blijft je voertuig altijd “actueel”. Heeft het voertuig vehicle-to-load technologie (om huishoudapparatuur of elektrische werktuigen op aan te sluiten)? Heeft de batterij 400 of 800 Volt-technologie? Want in dit laatste geval gaat het snelladen nog sneller. Hoe geavanceerd is het infotainment-systeem? Want ook hier maakt AI zijn intrede …
Denk ook aan je voordeel alle aard …
Last but not least: voor het privégebruik van je bedrijfswagen betaal je maandelijks een voordeel alle aard. Bereken dit zeker voor je een definitieve keuze maakt. Je wil immers niet verrast worden door een bedrag op je loonfiche dat je niet zag aankomen …
Heb je bepaalde vragen over de EV die je op het oog hebt of wil je graag een deskundige vergelijking van meerdere modellen? De accountmanagers van KBC Autolease staan altijd voor je klaar!
Written by FLEET.be