c warning
Er liep iets mis. De pagina is tijdelijk onbeschikbaar.

EV-bestuurders tanken vertrouwen uit ervaring

94% van de chauffeurs van het eerste uur is tevreden

EV-bedrijfswagenrijders zijn tevreden tot heel tevreden met hun batterij-elektrische wagen. En met de ervaring neemt ook de tevredenheid toe, dat blijkt uit een bevraging van het onderzoeksbureau DataSynergy in opdracht van KBC Autolease. Als ze voor hun volgende wagen opnieuw de keuze zouden krijgen om met een diesel of benzine te rijden, kiest liefst 85% zelfs opnieuw voor de stekkerwagen. Zelfs bestuurders die voor hun huidige bedrijfswagen een EV opgelegd kregen. Over een tweedehands-EV zijn de bestuurders minder enthousiast. Het blijft uitkijken naar een batterijcertificaat.

Meer dan 90% van de 1.700 ondervraagde bestuurders met een bedrijfswagen van KBC Autolease is positief over de ervaring met elektrisch rijden, waarbij bijna 60% zelfs heel positief is. Dat cijfer klimt naar 66% bij bestuurders die meer dan twee jaar geleden zelf in het EV-verhaal stapten. Bij die groep, die destijds dus nog de keuze had om een bedrijfswagen met verbrandingsmotor te kiezen, is bijna 100% tevreden tot zeer tevreden.

De comfortabele rijervaring (94%) en milieuvriendelijkheid (66%) worden het meest gewaardeerd aan een batterij-elektrisch voertuig. De belangrijkste minpunten zijn de beperkte actieradius (68%) en de lange laadtijd (44%), al nemen ook die af met de ervaring. Hoe langer iemand achter het stuur van een EV zit, hoe lager de negatieve gevoelens (16% vs. 11%). De beperkte actieradius (60%) en de lange laadtijd (37%) worden ook minder negatief ervaren dan in de brede groep.

Publiek laden en laadinfrastructuur blijven valse noten

Als we inzoomen op de laadervaring ontdekken we dat een grote meerderheid (92%) van de bevraagden thuisladen onontbeerlijk vindt. Samen met laden op het werk is het voor 69% de manier waarop de wagen het meest wordt opgeladen. Ze stoppen dus aan een publieke laadpaal als het moet. En da’s blijkbaar maar goed ook, want vooral opladen onderweg aan een publieke laadpaal, al dan niet aan een snellader, levert negatieve ervaringen op bij het EV-rijden. 44% ergert zich aan de lange laadtijd en 33% aan de beperkte infrastructuur. Een laadpaal die niet werkt of onbeschikbaar is, worden dan weer als de belangrijkste technische problemen ervaren. Die problemen komen ook naar boven bij bestuurders die al met een EV op reis gingen, al werd die trip globaal wel als positief ervaren.

Batterijcertificaten mogelijke hefboom voor tweedehandsmarkt

De haperende tweedehandsmarkt zorgt vandaag voor heel wat hoofdbrekens in de sector en dat lijkt nog wel even te gaan duren. Maar er is hoop. Gepeild naar de interesse om een goedkopere tweedehands EV-wagen te leasen klonk bij amper 12% van de ondervraagden een volmondig “zeker wel”. Bij 34% klonk het “eerder wel”. Opnieuw, bij de bestuurders die al het langst met een EV rijden is het vertrouwen wel wat meer gestegen en staat net iets meer dan de helft open voor de formule van tweedehandslease.

Het gebrek aan vertrouwen in de tweedehandsmarkt heeft, naast de prijs, vooral te maken met bezorgdheid over de staat van de batterij. Voor 8 op 10 bestuurders zou een batterijpaspoort alvast voor de nodige geruststelling zorgen, voor 7 op 10 meer duidelijkheid over de garantievoorwaarden van de batterij en voor 6 op 10 een langere garantietermijn.

Duwtje in de rug

Om de haperende energietransitie een duwtje in de rug te geven, kijkt een overgrote meerderheid van de geënquêteerden naar de overheid. 87% vindt dat EV-rijden gepaard moet gaan met fiscale voordelen, terwijl 57% voor de aankoop van een EV op een subsidie rekent.

Meer info?