c warning
Er liep iets mis. De pagina is tijdelijk onbeschikbaar.

Velofollies: de nieuwste trends op de fietsmarkt zijn vaak Belgisch!

Wat het Autosalon is voor de autoliefhebber, is Velofollies voor de fietsfanaat. Drie dagen lang presenteren zowat 300 exposanten de crème de la crème van de fietswereld in Kortrijk Xpo. KBC Autolease mengde zich onder de 40.000 bezoekers om de nieuwste trends te spotten!

En dat de fiets in de lift zit, blijkt uit cijfers van sectorfederatie Traxio Velo. 2024 was een overgangsjaar, met faillissementen voor bekende spelers zoals Stella en Minerva en een te grote voorraad bij heel wat fietswinkels door de overproductie na de coronapandemie. Dat de hemelsluizen het afgelopen jaar meer dan normaal openstonden, hielp ook al niet.

Hoewel er vorig jaar minder fietsen verkocht werden, gingen het aantal afgelegde kilometers wel omhoog. Fietsconstructeur Stromer deelde bijvoorbeeld de cijfers van haar speed pedelecs: in 2023 werd grofweg 44.000.000 kilometer afgelegd, vorig jaar waren dat er zo’n 65.000.000.

Fietsaanbod veelzijdiger dan ooit

Als het over onze fiets gaat, zijn we als Belgen echte Bourgondiërs. We geven graag een centje meer uit aan een mooie en comfortabele tweewieler, zeker als we een duwtje krijgen van de fietsvergoeding en cafetariaplannen. Fietsleasing wordt met andere woorden een steeds belangrijker onderdeel van de markt.

En die leasing, die kan zo divers zijn als je maar wilt. Wie even rondkijkt op Velofollies ziet hoe uiteenlopend het aanbod is: van elektrische e-bikes en speed pedelecs tot klassieke tweewielers, plooifietsen en cargobikes, al dan niet in een elektrische variant. Uiteraard vind je er ook sportieve racefietsen, gravelbikes en mountainbikes die voor hun aandrijving enkel op je kuiten rekenen. 

Ook het hele ecosysteem van “toebehoren” voor de fiets tekent present, van helmen en fietstassen tot een automatische “bike wash”. Het bedrijf Busch + Müller biedt zelfs slimme verlichting aan, zoals richtingaanwijzers en bochtenverlichting zoals in een auto. De codewoorden van deze nieuwe technologieën: veiligheid, comfort en milieuvriendelijkheid.

Belgische trots

Maar ook Belgisch mag een codewoord zijn voor de beurs. Topmerken als Ridley, Eddy Merckx, Thompson, Oxford en nieuwe spelers als Aska, Ellio en Specter (speed pedelecs met een snelheidsbegrenzer) namen hun pronkstukken mee naar West-Vlaanderen. Granville pakte uit met de E-Traffic, uitgerust met innovatieve zijdelingse verlichting. 

Wie het liever oldschool wil, kan langsgaan bij het Belgische Achielle, een familiebedrijfje dat stalen fietsen produceert met een knappe retrolook, gecombineerd met moderne onderdelen zoals schijfremmen. En voor wie zo’n stalen fiets te zwaar lijkt: het bedrijf produceert ook e-bikes. Wie op een andere manier wil opvallen in het verkeer, kan zich dan weer hullen in de opvallende fietskledij van het Belgische GoFluo.

“Voor mij nen automatiek”

Een andere nieuwe ontwikkeling op de fietsmarkt: de opkomst van het automatisch schakelen voor de e-bike, ideaal voor wie zorgeloos kilometers wil malen. Zo kon je op de beurs live kennismaken met Shimano Autoshift, die rijstijl, snelheid en trapfrequentie analyseert om de juiste versnelling te selecteren.

Wie liever zelf zijn handen aan de versnellingen houdt, kan ook langsgaan bij het Belgische Classified, waar oud-wielerkampioenen Tom Boonen en Philippe Gilbert spreekwoordelijk mee op de pedalen trappen. Het bedrijf fabriceert een draadloos elektronisch schakelsysteem met twee versnellingen in de achternaaf. Die nemen de taak van de voorderailleur over, waardoor je sneller kunt schakelen en minder kans hebt dat ketting vastloopt tussen de voorste tandwielen.

De laatste technologische revolutie die we ontdekten, waren de eBike ABS-remmen van Bosch – nog zo’n woord dat we uit de automobielwereld kennen. Concreet zorgen verschillende sensoren ervoor dat de wielen niet blokkeren tijdens het remmen, wat de veiligheid alleen maar ten goede komt.

Persoonlijk contact blijft belangrijk

Eén van de enthousiaste bezoekers van Velofollies was Wim Vanzeir, Head of Digital Sales Support, Marketing & Communication bij KBC Autolease. Ook hij keek met grote ogen naar de vele nieuwigheden op de markt, maar had ook een oor naar de bevindingen van Traxio Velo: “Fietsleasing zit in de lift en daar zijn we als KBC Autolease uiteraard blij mee. Opvallend is ook dat 74% van de fietskopers zijn tweewieler liefst in de fietsenhandel koopt of leaset, niet online. En net daar proberen we bij KBC Autolease onze rol te spelen. Het bestelproces kan digitaal, maar we zetten vooral in op nabijheid, met fysieke verkooppunten voor onderhoud en herstelling, met advies van experten. Daarom is ook ons partner relationship team heel het weekend aanwezig om onze uitstekende contacten met zowel fietsdealers als fietsmerken te onderhouden en zo het verschil te maken voor onze klanten.” 

 

Written by FLEET.be