Primeur: KBC Autolease en CMB helpen waterstof op weg
Rederij CMB heeft een waterstoftankstation in gebruik genomen waar naast auto’s ook schepen kunnen tanken. Deze combinatie is een wereldprimeur. Om haar duurzaam en technologie gedreven bedrijfsmodel extra in de verf te zetten, besliste CMB in primeur twee leaseauto’s op waterstof te bestellen bij KBC Autolease.
Rederij CMB is een autoriteit op vlak van mobiliteit op waterstof: het bedrijf bouwde de “Hydroville”, het allereerste passagierschip op waterstof ter wereld, voor de Haven van Antwerpen bouwt de rederij de eerste sleepboot op waterstof. Aan het Havenhuis in Antwerpen rees intussen een waterstoftankstation uit de grond waar zowel schepen als auto’s terechtkunnen voor een 'groene' tankbeurt. Dit duurzaam en technologie gedreven bedrijfsmodel wordt extra in de verf gezet met de allereerste bestelling van twee leaseauto’s op waterstof bij KBC Autolease.
Primeur
Voor de leasemaatschappij is de levering van de voertuigen een primeur. “We zijn verheugd om naast de enorme toevloed van hybride en elektrische leasevoertuigen de allereerste leasewagens op waterstof in onze vloot te verwelkomen. In het licht van de nieuwe fiscaliteit, vanaf 2023, verwachten we een nog aanzienlijkere toename van het aandeel van elektrische auto’s.
Maar ook waterstofauto’s, waarvan meer modellen op komst zijn, zullen naar verwachting een rol van betekenis spelen in de fleetmarkt.
Bovendien is het best mogelijk dat mensen die thuis niet kunnen laden (bewoners van een flat,..) voor een waterstofauto kiezen als alternatief voor de elektrische wagen”, zegt Filip Audenaert, Account Manager bij KBC Autolease.
Groot draagvlak
Voor CMB heeft waterstof een groot draagvlak. “Omdat we door de te beperkte autonomie niet duurzaam kunnen varen op batterijen.
Vandaar dat we begonnen zijn met de ontwikkelingen van waterstoftechnologie die heel wat mogelijkheden biedt in onze habitat, de havens, en op het vasteland.
Het is dan volgens ons ook vanzelfsprekend dat het management met waterstofauto’s rondrijdt”, zegt Chief Technology Officer Roy Campe van CMB.TECH, onderdeel van CMB.
Technologie
Een brandstofcel in een waterstofauto is eigenlijk hetzelfde als een elektrische auto. “Met dien verstande dat je de grote, zware batterij deels vervangt door een waterstoftank. Deze tank bevat waterstofgas die middels een speciale brandstofcel elektriciteit produceert die de auto via de elektromotor in beweging brengt.
Het grote voordeel van een waterstofauto is dat je op 5 minuten je auto voltankt en met een gevulde tank gemiddeld meer kilometers kan rijden dan met een elektrische auto”, vertelt Roy Campe nog.
Bestelwagens
Waterstof zou wel eens het snelst kunnen doorbreken in het marktsegment van de lichte vrachtauto en bestelwagens. “Als je een lading van één ton hebt, dan wil je je toegelaten ladinggewicht vrijhouden voor de betaalde lading. In die zin is het inwisselen van grote, zware batterijen voor lichtere waterstoftanks een no brainer. Je werkt energie-efficiënter en je bespaart heel wat gewicht die je kan vrijhouden voor je klanten”, klinkt het nog.
Veiligheid en onderhoud
Over waterstof wordt wel eens geopperd dat het een minder veilige energiebron is, maar dat geldt volgens Roy Campe voor elke brandstof. “Of het nu gaat over CNG, LPG of benzine, veiligheidsmaatregelen moeten er altijd zijn. Uiteraard heeft waterstof zijn eigen veiligheidsvereisten maar weet wel dat je met een waterstofauto een ondergrondse garage kan inrijden. Wat niet het geval is met een wagen op LPG. Vrijgekomen waterstof verplaatst zich immers aan 20m/sec, waardoor het sneller kan ontsnappen en het zich niet zal opstapelen”, gaat Roy Campe verder. Op het vlak van onderhoud zijn de kosten van een waterstofauto iets lager dan bij een wagen met een klassieke verbrandingsmotor.
Tankstations
Behalve het waterstoftankstation van CMB.TECH in Antwerpen, naast het Havenhuis, is er nog een DATS (Colruyt) station in Halle en een van Air Liquide in Zaventem. “Volgens onze informatie zal DATS nog vier extra installaties plaatsen. Eentje ervan komt in Wilrijk, een andere in Erpe-Mere. Ook de opening in Haasrode (Leuven) en Luik staan op het programma”, klinkt het. “Het is wel het verhaal van de kip en het ei. Omdat er nog niet voldoende rijders op waterstof zijn ontbreekt het nog aan tankstations. Die wisselwerking moeten we doorbreken. We denken wel dat een twintigtal publiek beschikbare tankstations op termijn haalbaar moet zijn om elke rijder op waterstof op een comfortabele manier te laten tanken.” In het buitenland is Duitsland een voorloper als het aankomt op waterstoftankstations. “Ik denk dat er zo’n negentig van die stations operationeel zijn. Ook in Nederland beweegt het een en ander”, zegt Roy nog.
Verbruik
Voor een kilogram waterstof zal je tussen tien en veertien euro betalen. Een gemiddelde tankbeurt is 5 kilogram, waarmee je 500 tot 600 kilometer ver kan geraken. Met de verwachte verbetering van de infrastructuur zal de prijs aan de pomp meer dan waarschijnlijk dalen tot zes à acht euro per kilogram waterstof. Kom je onderweg zonder waterstof te zitten, dan kan je nog een eindje verder rijden met de elektrische energie in je batterij.