Krëfel gaat voor duurzame bedrijfsprocessen
Elektroretailer Krëfel, onderdeel van de groep United.b (Boulanger in Frankrijk, Electro Dépôt in Frankrijk, Spanje en België, Hifi International in Luxemburg... ), kan een indrukwekkende ‘track record’ voorleggen rond de verduurzaming van zijn activiteiten. De uitrol van een multimodaal en duurzaam mobiliteitsbeleid, in samenwerking met KBC Autolease, is een hoofdstuk in een veel ruimer verhaal.
De vloot van elektroketen Krëfel telt momenteel 320 leasevoertuigen, verdeeld over 200 personenwagens en 120 bestelwagens. In dit laatste segment is het voor de elektrificatie nog wachten op een aanvaardbaar voorstel uit de markt en de aanpassing van de regelgeving. Rond de elektrificatie van leasewagens, daarentegen, zijn door Krëfel al grote stappen gezet. Tegen eind dit jaar zal 60 procent van de vloot, goed voor 156 plug-inhybridevoertuigen en 30 EV-wagens, (deels) geëlektrificeerd zijn. Op de bedrijfssite in Humbeek staan 34 laadpunten ter beschikking. In de loop van 2023 voorziet Krëfel ook laadpalen aan enkele Krëfel verkooppunten en Krëfel leveringsplatformen.
Ontzorging
“Het is niet gemakkelijk geweest”, vertelt Timothy Bogaert, Chief Value Chain Officer bij Krëfel. “We hebben onder andere moeten anticiperen op lange levertermijnen van nieuwe leasevoertuigen. In die context is het fijn dat KBC Autolease en Krëfel elkaar gevonden hebben bij de verlenging van de bestaande leasecontracten. Mede hierdoor kwam niemand zonder wagen te zitten en hebben we nauwelijks poolvoertuigen moeten inzetten. Krëfel gaat dan ook ontzorgend om met haar medewerkers die tijdens hun werk kunnen doen wat ze graag doen. Wij zorgen voor de rest.”
Duurzaamheid is stokpaardje
In de zomer van 2019 kocht United.b de Belgische elektroketen over van de familie Poulet. Na de oprichting, in 1958, bouwden 3 generaties van de familie de onderneming uit tot een van de grootste Belgische spelers in de sector. Om de sterke groei te ondersteunen, kwam er een centraal magazijn in Humbeek voor de bevoorrading van de ondertussen 75 fysieke winkels en 9 hubs. De hubs zijn de uitvalsbasissen voor de leveringen en installaties van grote toestellen aan huis bij de eindklanten. Deze aanpak verkort de leveringsketen, wat aanzienlijke besparingen, van onder andere CO2-uitstoot, oplevert. Duurzaamheid is een stokpaardje van het bedrijf. “Ons groen DNA gaat dan ook veel verder dan de elektrificatie van de bedrijfsvloot”, zegt Timothy Bogaert.
Recyclage
Meten is weten. Op basis van hun ‘carbon footprint’ zoekt Krëfel continu oplossingen voor duurzamere bedrijfsprocessen. “Zo zamelen we jaarlijks gemiddeld 42 ton plastics in voor recyclage. Ook met karton, piepschuim en ingezamelde elektrotoestellen wordt milieubewust en economisch verantwoord omgesprongen. Klanten worden daar waar mogelijk beleverd met cargofietsen en het stroomverbruik van de 75 verkooppunten wordt vanop afstand gemonitord en bijgestuurd. Op het dak van onze hoofdzetel liggen 2.500 zonnepanelen en we zijn volop bezig met de uitrol van zonne-installaties op de daken van onze shops”, zegt Filip Van Laethem, Service, Fleet & Contract Manager bij Krëfel. Vanuit een bezorgdheid voor de toekomst van onze planeet en de medemens gaf de elektroketen op zijn site in Humbeek onderdak aan 200.000 bijen en plantte het bedrijf, in samenwerking met Natuurpunt, een bos aan in Meise.
Multimodaliteit
In het kader van het mobiliteitsbeleid gaat Krëfel vol voor het multimodale pad. “Elke werknemer die zes maanden in dienst is, kan intekenen op een leasefiets via het systeem van brutoloonruil.
Intussen hebben we 107 leasefietsen in productie. We doen er alles aan om zoveel mogelijk van onze mensen op de fiets te krijgen, want de voordelen zijn legio. Denken we maar aan hun gezondheid en de verminderde CO2-uitstoot”, zegt Fleet Officer Jill Vande Wynckel.
MoveSmart
Voor het offerte-en bestelproces van de leasefiets gebruikt Krëfel KBC MoveSmart, de gratis tool die vlootbeheerders de mogelijkheid biedt technische, fiscale en gebruiksspecificaties van een leaseauto- en fiets op te vragen, eigenhandig offertes te simuleren en desgewenst een bestelling te plaatsen. Bestuurders kunnen terecht op KBC MoveSmart voor de opvolging van hun offerte. “Als alles goed loopt, kan een werknemer binnen 2 weken zijn fiets in ontvangst nemen als de fiets ter beschikking is bij de dealer. Het heeft echt de moeite geloond om intern te investeren in het systeem. We zijn er dan ook erg blij mee”, zegt Jill nog.