Om je elektrische auto in België of in het buitenland op te laden aan een openbare laadpaal of snellaadpaal langs autosnelwegen heb je een laadpas nodig. Zo een laadpas ziet er meestal uit als een bankkaart, soms ook als een badge of sleutelhanger.
* In je laadpas zit een RFID (Radio Frequency Identification )-chip en elke openbare laadpaal heeft een RFID-lezer. Door je laadpas voor de kaartlezer te houden, start je laadsessie.
Net zoals providers voor je gsm, heb je providers voor publiek laden: de Mobility Service Providers (MSP’s). Zij bieden laadpassen aan waarmee jij toegang hebt tot een netwerk van laadpunten. Deze laadpunten worden geplaatst en beheerd door Charge Point Operators (CPO’s).
Omdat de laadinfrastructuur in handen is van veel verschillende operatoren, zijn er afspraken om de laadpalen op te nemen in een netwerk. Zo kun jij als gebruiker met 1 laadpas terecht bij laadpunten van verschillende aanbieders.
De aanbieders bepalen het totaalbedrag van de laadsessie en 3 factoren bepalen meestal de kosten:
Zodra je laadsessie is afgelopen, brengt de beheerder van de laadpaal automatisch de laadkosten in rekening en krijg je maandelijks een factuur, inclusief een overzicht van je laadsessies. Heb je een leasingwagen met laadpas via je werkgever, dan krijgt je werkgever de factuur.
Enkele aandachtspunten bij de keuze van een laadpas:
Tips:
Meer info vind je in onze FAQ elektrisch rijden.