Vincent Sheppard: "De afgelopen vijf jaar zijn we met gemiddeld 12 procent per jaar gegroeid, dankzij nieuwe collecties en een uitbreiding naar nieuwe markten"
Van Antwerpen tot Australië: de geweven meubelen van Vincent Sheppard zijn met hun unieke look in hotels en huizen over de hele wereld te vinden. Met de steun van KBC Bank USA kocht het bedrijf nu ook een magazijn in de Verenigde Staten om er verder te groeien en sneller te kunnen leveren.
Sinds 1992 is het Vlaamse bedrijf gespecialiseerd in de traditionele Lloyd Loom-techniek, waarbij papier rond een metaaldraad geweven wordt. Dit proces levert bijzonder duurzame en comfortabele meubelen op, die bovendien makkelijk te verven zijn in allerlei kleuren. Met 400 mensen in dienst is Vincent Sheppard vandaag marktleider in deze bijzonder ecologische techniek om meubels te maken.
"Vandaag is Lloyd Loom met 12 procent van de omzet nog maar een niche binnen ons bedrijf", verduidelijkt Jos Destrooper, Managing Director van Vincent Sheppard. "Maar het vlechtwerk blijft wel in ons DNA zitten. We zijn geëvolueerd naar een merk dat zowel indoor als outdoor meubelen ontwerpt, produceert en commercialiseert. Dat gebeurt tegenwoordig met verschillende houtsoorten, rotan, aluminium en diverse andere materialen, maar in elke collectie komt dat vlechtwerk op de een of andere manier toch terug. Ambachtelijkheid blijft dan ook een kernwaarde van ons bedrijf, maar wel aan de hand van innovatieve designs en duurzame materialen."
Omdat vlechtwerk veel vakmanschap en handenarbeid vraagt, heeft Vincent Sheppard een eigen fabriek in het Indonesische Ciberon, een streek die bekend staat voor de productie van meubelen. "De precisie en techniek die nodig zijn voor dergelijke producten, worden daar van generatie op generatie doorgegeven" zegt Destrooper. Zowel het design als de afwerking van de meubels gebeurt in België.
Betaalbare luxe
Vincent Sheppard richt zich voornamelijk op de high-endmarkt. Met zijn ‘affordable luxury’-imago levert het meubels aan luxehotels zoals Botanic Sanctuary in Antwerpen en Duke’s Palace in Brugge. Maar ook in verre reisbestemmingen zoals Tanzania, Mauritius en Australië voert het bedrijf projecten uit in luxehotels. Voor grootafnemers zoals hotels levert Vincent Sheppard rechtstreeks vanuit de fabriek, maar ook particulieren kunnen via een netwerk retailers bij het merk terecht.
Duurzaamheid staat centraal in de bedrijfsvoering van Vincent Sheppard. Met als resultaat dat het de nieuwe showroom vrijwel energieneutraal is en dat de focus zo veel mogelijk ligt op het recycleren van materialen en stoffen, alsook op de productie van duurzame materialen voor meubelen die levenslang meegaan.
Neem bijvoorbeeld onze Maya outdoorlampen: de strookjes teakhout die we gebruiken, zijn resthout van grotere stoelpoten dat anders zou verloren gaan. Zo doen we er alles aan om op een innovatieve en efficiënte manier aan duurzaamheid te werken.
Jos Destrooper, Managing Director van Vincent Sheppard
Uitbreiding naar de Verenigde Staten
Vincent Sheppard exporteert wereldwijd naar 80 landen, maar de internationale expansie is nog niet afgerond. "De afgelopen vijf jaar zijn we met gemiddeld 12 procent per jaar gegroeid, dankzij nieuwe collecties en een uitbreiding naar nieuwe markten. In de Verenigde Staten, waar we slechts een kleine 5 procent van onze omzet realiseren, gaan we nu direct samenwerken met retailers, interieurarchitecten en de hospitality sector. Er is daar nog een groot potentieel voor ons bedrijf."
Om beter aan de vraag te kunnen voldoen, zal Vincent Sheppard nu een gespecialiseerd eigen lokaal verkoopteam uitbouwen. "Amerikanen houden van vlechtwerk en neigen naar een wat klassiekere stijl. Wat bij ons als traditioneel wordt beschouwd, is daar eerder hedendaags. Bovendien laten veel meer particulieren hun huis er volledig door een interieurarchitect inrichten" zegt Destrooper.
Nog een verschil met Europa: e-commerce is in de VS al een stuk verder ontwikkeld. "Daarom willen wij er altijd voldoende voorraad hebben van collecties die online zullen te verkrijgen zijn. Als je niet direct kan leveren, verdwijn je bij de grote spelers al snel uit het aanbod." Om dat te voorkomen kocht Vincent Sheppard een nieuw magazijn in High Point, North Carolina. "High Point is een logistieke hotspot voor meubels en textiel en we willen er op termijn ook onze kussens maken. De locatie is dus een weloverwogen keuze, zowel voor de logistiek als voor de duurzaamheid van ons bedrijfsmodel," legt Destrooper uit.
Belgische bank, lokale knowhow
De aankoop van het warehouse is niet alleen een belangrijke stap in de langetermijnstrategie van de Vlaamse kmo, maar tegelijk ook een flinke investering. "Dan komt het erop aan een bank aan je zijde te hebben die je kent en waarmee je een wederzijdse vertrouwensband koestert."
Daarom ging Vincent Sheppard in zee met KBC Bank USA in New York.
"KBC is in België de referentie op het gebied van commercial banking’" zegt Jo Vander Stuyft, General Manager KBC Bank USA. "Onze Belgische economie is een open economie en focust op export, veel van onze bedrijven zijn dan ook internationaal georiënteerd. Als je dus de referentie bent in België, moet je als commercial bank ook in het buitenland aanwezig zijn."
Belgische bedrijven met plannen in de VS komen vaak bij de Amerikaanse afdeling van KBC terecht. "Onze meerwaarde zit om te beginnen in ons uitgebreid lokaal team: we zijn met twee Belgen en een veertigtal Amerikanen. We kennen het financiële systeem in de VS door en door, en kunnen alles aanbieden wat een lokale bank kan, van het openen van rekeningen tot het verstrekken van kredieten. Heel specifiek voor de VS horen daar ook lokale betaalformaten, of zelfs nog cheques bij, want dat is hier, zelfs voor grote bedragen, nog heel gebruikelijk. Door onze lokale aanwezigheid kunnen we ook makkelijker locale assets financieren.
De combinatie van die lokale financiële mogelijkheden met de vertrouwensrelatie die we als Belgische bankier hebben met Belgische ondernemers maakt ons aanbod zo succesvol. " Kortom, als Vincent Sheppard hier een magazijn wil kopen, zijn wij de ideale lokale partner.
"Dat zijn inderdaad voordelen die je als Belgisch bedrijf belangrijk vindt" bevestigt Destrooper. "Ik kan makkelijk vergelijken met landen als Australië of Indonesië, waar we ook actief zijn. Een overschrijving lukt daar nog net, maar als het over kredieten gaat, loopt het vaak veel stroever. KBC kent ons en vertrouwt ons, waardoor alles veel vlotter verloopt. Daarnaast kunnen we al onze bankgegevens in één app beheren, wat het werk voor onze financieel directeur sterk vereenvoudigt."
Toegang tot lokaal netwerk
Naast bankdiensten biedt KBC Bank USA nog een troef die lokale banken niet hebben. "Wij weten hoe Belgische bedrijven denken en waar de verschillen zitten met de Amerikaanse manier van ondernemen. Als er ergens een probleem opduikt, leg ik mijn Amerikaanse collega’s uit waarom pakweg een West-Vlaamse kmo de zaken anders aanpakt dan zij. Onze bereikbaarheid voor een Belgisch bedrijf als Vincent Sheppard gaat ook veel verder dan pakweg het oplossen van een betaalprobleem. Wij beschikken over een uitgebreid lokaal netwerk waarvan we onze Belgische klanten graag mee laten genieten. Wij kunnen een bedrijf bijvoorbeeld lokale boekhouders of juristen aanraden van wie wij weten dat zij al Belgische klanten hebben. Daarenboven kennen we vaak ook de reputatie van de zakenpartners van een bedrijf. Dat geeft onze klanten een belangrijke voorsprong", vertelt Vander Stuyft.
KBC Bank USA ziet het als zijn missie om Belgische bedrijven te helpen bij het ontsluiten van de belangrijke Amerikaanse exportmarkt. ‘Kijk, ons land bulkt van de hoogkwalitatieve producten, van meubels en voeding tot industriële technieken. Het is fantastisch om mee te mogen faciliteren hoe die hier de VS veroveren’, besluit Vander Stuyft.
Disclaimer:
Tenzij uitdrukkelijk anders bepaald, heeft alle informatie die u hier raadpleegt of verkrijgt een vrijblijvende en zuiver informatieve waarde. Ze wordt naar best vermogen en op regelmatige tijdstippen bijgewerkt. KBC Bank NV geeft echter geen garanties wat betreft de actualiteit, accuraatheid, correctheid, volledigheid of geschiktheid voor een bepaald doel van deze informatie. De hier verstrekte informatie vormt geen advies of verkoopaanbod van producten of diensten en is niet bestemd voor commercieel gebruik. U blijft zelf volledig aansprakelijk voor de gevolgen van het gebruik dat u van deze informatie maakt. De intellectuele eigendomsrechten op de informatie, publicaties en gegevens die hier verstrekt worden, komen toe aan KBC Bank NV of aan derden en u moet zich onthouden van elke inbreuk hierop. Behoudens de uitdrukkelijk voorafgaande en schriftelijke toestemming van KBC Bank NV is elke overdracht, verkoop, verspreiding of reproductie van deze informatie verboden.