Hoe word je een influencer?
Misschien ben je zelf erg actief op sociale media. Mooi zo, dan heb je alvast één ding gemeen met influencers! Heb je daarentegen maar weinig volgers? Dan is er nog wat werk aan de winkel om het tot influencer te schoppen. Maar hoe makkelijk is dat?
Wat is een influencer?
Influencers zijn persoonlijkheden op sociale media die een grote community uitgebouwd hebben.
Mogelijk volg je op sociale media zelf al een of meerdere influencers. Dat kan een bekende muzikant zijn, maar even goed iemand die gek is op chocolade en daar alles wil over delen.
Omdat influencers heel wat volgers hebben, zijn ze interessant voor bedrijven. Ondernemingen investeren dan ook vaak in influencers om reclame te maken voor bepaalde producten en diensten.
Welke sociale media gebruiken influencers?
Influencers vind je op tal van online platformen. De populairste zijn Instagram, YouTube en Facebook. Dat is natuurlijk door het grote aantal actieve gebruikers op die platformen. Het is bovendien erg eenvoudig om foto’s en video’s te delen op die sociale media.
Hoe begin ik aan influencen?
Vertrek vanuit je passie. Dat kan bijvoorbeeld koken, fashion of fotografie zijn. Of misschien wil je wel je liefde voor een bepaalde stad van de daken schreeuwen?
Door zorgvuldig een community op te bouwen met mensen die dezelfde interesse delen, zul je op termijn misschien de aandacht trekken van bedrijven.
Zodra je volgersaantal aardig is aangedikt, mag je jezelf micro-influencer noemen. Zo’n type influencer heeft misschien ‘maar’ enkele duizenden volgers, tóch kunnen ze interessant zijn voor bedrijven. Dat komt omdat zo’n micro-influencers zich toespitsen op een specifieke doelgroep.
Zo zal bijvoorbeeld een producent van fitnessartikelen eerder een fitnessliefhebber zoeken om mee samen te werken. Iemand anders kan misschien meer volgers hebben, maar die volgers zijn vaak niet geïnteresseerd in sport.
Tips om een grotere influencer te worden
Een gouden formule om een bekende influencer te worden is er niet. Gelukkig zijn er wel wat tips die we je kunnen geven om je invloed op sociale media te vergroten:
- Kies een of enkele niches uit: fashion, gaming, eten, reizen …
- Kies het geschikte socialemediaplatform. Videofanaat? Dan moet je op YouTube zijn
- Nodig je vrienden en familie uit om je te volgen: je moet ergens beginnen!
- Ga voor authentieke, waardevolle content: foto’s, video’s, podcasts …
- Lok interactie uit bij je volgers en reageer op hun antwoorden
- Probeer op regelmatige tijdstippen berichten te plaatsen, zodat je volgers ernaar uitkijken
- Gebruik hashtags en kijk welke populair zijn, dat verhoogt de kans op interactie
Kan ik geld verdienen als influencer?
Dat kan! Maar zo eenvoudig is het niet. Beginnen als influencer om veel geld te verdienen, is dan ook niet de juiste ingesteldheid. Passie zou altijd de drijfveer moeten zijn.
Door te bouwen aan je volgersaantal, kun je er op termijn wel geld mee verdienen of andere leuke voordelen mee bekomen:
- Bedrijven kunnen je bijvoorbeeld betalen om reclame te maken. Dat moet je dan ook duidelijk vermelden in je post.
- Of misschien sturen ze je vrijblijvend producten in de hoop dat je ze gaat delen met je volgers. Dat wordt dan weer niet beschouwd als reclame, omdat er geen afspraken over gemaakt werden tussen de influencer en het bedrijf.
Hoe kom ik als influencer in contact met bedrijven?
Er zijn online tal van gespecialiseerde marketingplatformen waarbij je je kunt aansluiten als influencer. Die platformen bekijken vervolgens welke merken aan welke influencers gekoppeld kunnen worden.
Het statuut van een influencer
Je vraagt je misschien af of je als influencer zelfstandige moet worden. Daar bestaat geen eenduidig antwoord op. Veel hangt af van hoeveel je zou kunnen verdienen. Slaag je erin om aardig wat bij te verdienen als influencer? Dan is het verstandig om even een boekhouder te raadplegen.
Volop inzetten op starten met werken en tegelijkertijd online je passie als influencer delen, is dus zeker een goeie strategie. En wie weet maak je ooit wel van je hobby je beroep.