Hoe vind ik mijn eerste klanten?

Goed zijn in je job is vandaag lang niet genoeg om een succesvol bedrijf uit te bouwen. Stamp je een eigen project uit de grond, dan moet je ook leren ondernemen. En jawel, daar hoort ook een marketingstrategie bij. Marketingexpert Dirk Vierendeel deelt tips zodat je klanten kunt aantrekken én verbinden aan je bedrijf.

Dirk Vierendeel werkte 20 jaar lang als marketingconsultant voor nationale en internationale spelers in de markt. Zo’n 6 jaar geleden maakte hij een carrièreswitch. Hij veranderde niet van sector, wel van aanpak. Vandaag begeleidt hij samen met zijn bedrijf DNA Consulting vooral kmo’s (middelgrote ondernemingen) en starters.


Dirk deelt graag wat tips die je helpen bij je marketingstrategie.

Hoe ga je op zoek naar klanten?

“Zoek het in het begin zeker niet te ver. Zorg dat je netwerk van kennissen, familie en vrienden goed weet wat je doet en er ook over praat. Durf als starter ook uit te pakken met je realisaties. Heb je een klant goed geholpen? Vraag dan of het oké is om een klantencase te delen op je website of je sociale media. Dat is helemaal gratis. Het is al vaak gezegd, maar ik geloof het ook: zien kopen, doet kopen.”

Wat is de grootste valkuil in de zoektocht naar klanten?

“Je klant niet kennen. Ik krijg heel wat ondernemers over de vloer die niet goed weten wie ze precies willen bereiken met hun product of dienst. En als je niet weet wie je doelgroep is, kun je ook niet gericht te werk gaan in je marketingstrategie. Is je doelgroepomschrijving te vaag? Dan vis je in een te grote vijver en steken concurrenten je waarschijnlijk voorbij.”


“Maar het omgekeerde kan ook gevaarlijk zijn. Als je te specifiek bent, vis je misschien in een te kleine vijver. Een goede middenweg is de sleutel tot succes. Weet waar je naartoe wilt, maar blijf ook openstaan voor nieuwe klanten. Soms komen de beste klanten uit de meest onverwachte hoeken.”

Hoe krijg je deze groep zover om met jou zaken te doen (en niet met de concurrent)?

“Ik geef ondernemers die bij mij over de vloer komen graag huiswerk. Je moet niet alleen die ideale klant kennen, maar ook je concurrenten. Tegen welke tarieven werken ze? Waar en hoe profileren ze zich? Je moet het warm water daarom niet opnieuw uitvinden, maar wel goed weten hoe je van de concurrent te onderscheiden. Wat zijn je Unique Selling Points (USP’s)? Het volstaat niet om te zeggen dat je ‘de beste service’ levert, want daarmee pakt iedereen al uit. Breng al die dingen goed in kaart en pak ook uit met wat jou uniek maakt.”

Hoe herken je een goede klant?

“Het moet klikken. Een goede klant is mee met je verhaal, toont oprecht interesse en heeft ook genoeg middelen om je diensten of producten te kopen. De beste klanten zijn klanten die terugkomen. Ja, het kan weleens cool zijn om voor een grotere klant iets te doen, maar vergeet vooral niet genoeg tijd en middelen te investeren in klanten die vaker een beroep doen op jou.”


“De ideale klant maakt mond-tot-mondreclame voor jou en dat kun je gerust ook wat aanmoedigen. Durf je klant (aan de kassa) te vragen of hij tevreden is. Vraag hem om reviews te schrijven op je website of Google-pagina. Dat versterkt juist de klantenbinding en geeft je klanten een welkom gevoel.”

Mijn marketingstrategie in 5 stappen

  1. 1. Omschrijf je ideale klant.
  2. 2. Bepaal je doelen, want die bepalen je strategie.
  3. 3. Ken je Unique Selling Points (USP’s). Maak ze specifiek genoeg en pak er voldoende mee uit.
  4. 4. Zorg voor voldoende visibiliteit van je website en sociale media.
  5. 5. Pak uit met ludieke acties om je product of dienst te doen opvallen.

Vanaf wanneer heb je genoeg klanten om in hoofdberoep te ondernemen?

“Dat is in elke sector anders natuurlijk. Sommige ondernemers kunnen met 4 grote klanten goed hun boterham verdienen, anderen hebben er 30 nodig om rond te komen. Als het kostenplaatje maar klopt en je meer dan break-even draait. Als beide jobs beginnen lijden onder je dubbele statuut, is het tijd om een beslissing te nemen en te kiezen voor één richting. Soms moet je gewoon durven springen en er volledig voor gaan.”

Heb je nog een gouden tip?

Laat je goed omringen met een goede boekhouder, een expert bij de bank, een marketeer, noem maar op. Hoe meer, hoe liever. En durf vooral veel vragen stellen. Neen, er bestaan geen domme vragen!”

Ontdek je graag hoe je startkapitaal vindt voor je eigen zaak, hoe je freelancer wordt of hoe je van hobby je beroep kunt maken? Kun je nog tips gebruiken om je eigen zaak op te starten of ontdek je graag meer over ondernemen in bijberoep? Neem dan zeker eens een kijkje op www.kbc.be/starters.

Onderdeel van

Gerelateerde artikels

Je loon en eventuele voordelen

  • Verschil bruto- en nettoloon
  • Alles over je loonpakket
  • Info over je verlofdagen