5 manieren om je klanten contactloos te laten betalen
Je wilt niet weten welke sporen vorige gebruikers achterlaten op geldbriefjes of munten. Nee, echt. Cash geld is goor en onhygiënisch. Is mijn smetvrees erger geworden sinds het uitbreken van de COVID-19-pandemie? Misschien. In elk geval: winkels die oplossingen voor contactloos betalen aanbieden, hebben een streepje voor. Een overzicht van de oplossingen die KBC op hun developer portal aanbiedt aan handelaars in hun partnernetwerk.
1. Betalen met een smartphone-app
We staan hier nog niet zo ver als in China, waar bijna alles met zogenaamde super-apps betaald wordt, maar Payconiq hoef je in de Benelux gelukkig al niet meer uit te leggen. Geen gedoe meer aan de kassa om je betaalkaart op te vissen. Payconiq-code scannen, betaald. Heerlijk.
2. Betalen met een QR-code
De voorbije jaren ergerde ik me aan het gebruik van QR-codes in bijvoorbeeld e-mails of op affiches. Ja, zo’n code ziet er altijd cool uit. Maar in veel gevallen had een web-adres de job even goed gedaan.
Daar kwam verandering in sinds de epidemie: restaurants voorzien een QR-code om hun klanten sneller te laten registreren op ikzithier.be. En bij mijn vaste frituur hier om de hoek staat er een QR-code op de toonbank die me toelaat om rechtstreeks te betalen met mijn smartphone.
3. Trouwe klanten belonen met een digitale klantenkaart
Stel je voor dat we aan trouwe klanten nog altijd vroegen om zegeltjes te sparen en op een kaart te plakken. Je krijgt dan als handelaar niet alleen het bewijs in handen dat iemand vaak en graag bij jou koopt, maar meteen ook een staalkaart van het speeksel waarmee die zegeltjes op de kaart werden geplakt. Ugh. Nee, dan liever een digitale klantenkaart zoals Joyn. Joyn is een digitale klantenkaart die gedeeld wordt door alle handelaars en winkeliers in het Joyn-netwerk. Je klant keert tevreden terug. En je zaak maakt deel uit van het overkoepelende Joyn-marketingplatform.
4. Factuur laten voorfinancieren
De ergste schok van de COVID-19-gezondheidscrisis is ondertussen al gepasseerd. Maar laat ons eerlijk zijn: veel ondernemers liggen nog wakker van hun cashflow.
Door On-Demand Financing aan te vragen staat het bedrag meteen op je rekening, en kan je klant toch nog altijd rustig uitgaan van een termijn van 30 dagen na het ontvangen van de factuur. Het meeste krediet is gebaseerd op de financiële gezondheid van de lener. KBC On-Demand Financing is niet gebaseerd op de financiële gezondheid van de lener, maar op de prestatie van de factuurontvanger en de transactie in kwestie.
5. Lening op afbetaling
Wat je niet wilt horen als handelaar: “Daar zal ik dan nog eens voor terugkomen.” Een mooi voorbeeld van hoe het anders kan is Fietsen Demeester in Niel.
Stel je even het volgende scenario voor. De klant is helemaal overtuigd dat die elektrische fiets dé oplossing is voor hun mobiliteitsprobleem. Maar ze heeft schrik dat ze niet genoeg op de rekening heeft staan. Een fietshandelaar heeft absoluut niet de tijd of de expertise om een lening uit te schrijven. Met de lening op afbetaling (LOA) wordt het verkoopproces niet onderbroken. De klant fietst met een grote smile op haar nieuwe e-bike terug naar huis, en de handelaar hoeft zich geen zorgen te maken over de betaling.
Op de website van Fietsen Demeester zie je de widget geïntegreerd en kun je er meteen mee aan de slag.