Bananza tijdens de New York-veilingen
Door de overweldigende aandacht voor een banaan, zouden we bijna vergeten dat de novemberveilingen in New York ook nog wat anders in petto hadden. De totale veilingopbrengst van 906 miljoen dollar bleef 42% onder de opbrengst van 2023. Anderzijds bereikten ruim 30% van de loten hun mid-estimates en werden er verschillende nieuwe records neergezet. Zo stak een bidding war de kop op voor een iconische René Magritte, maar ook François-Xavier Lalanne kon met de olifantenparade op veel trompetgeschal rekenen. De naamveilingen doen nog steeds hun reputatie als white gloves sales alle eer aan. De veilingresultaten van de collecties van Sydell Miller en Mica Ertegun bevestigden de uitstekende smaak van deze verzamelaars. Zoals gewoonlijk duiken we in de cijfers en delen we onze analyse van deze Wild West-waardige veilingweek.
Monet, Giacometti en Ruscha, de werkpaarden bij Sotheby’s
- Ondanks de tongue-in-cheek-humor van de veilingmeester Oliver Barker tijdens de banaanverkoop, moest Sotheby’s zich deze keer tevreden stellen met een marktaandeel van 40,2%. Vorig jaar lagen de kaarten anders met een aandeel van 51%.
- Het aanbod van werken boven 10 miljoen dollar was schraler met slechts 18 loten in totaal tegenover 41 loten in november 2023. Sotheby’s mocht er 9 aanbieden. Claude Monets 'Nymphéas' uit A Legacy of Beauty bleek alweer de rots in de branding met een top veilingresultaat van 59 miljoen dollar. Het unieke tafeltje ‘Troupeau d’Eléphants dans les Arbres’ van François-Xavier Lalanne haalde met gemak 10 miljoen dollar. De naamcollectie van Sydell Miller bracht met alle 25 verkochte loten een verwachte 189 miljoen dollar op. Voor een aantal topwerken zoals Kandinsky, Moore, Degas, Rothko … werden garanties afgeleverd.
- Tijdens de Modern Evening Auction haalde de Diego-buste van Alberto Giacometti 1,5 miljoen dollar. Een spectaculaire houten sculptuur 'La Grande Dame' van Leonora Carrington veranderde van eigenaar voor 10 miljoen dollar. Deze surrealistische kunstenares voert de kleinere ploeg van vrouwen aan tijdens deze veilingweek waarbij er slechts 41 verkochte loten werden tegenover 56 in 2023. Kunstverzamelaars en musea zullen minder geneigd zijn om werken van vrouwelijke kunstenaars terug te verkopen met de bedoeling ze nog een aantal jaren aan te houden in hun collecties.
- Surrealisme blijft populair. De veiling van 'L’empire des Lumières' voor 105 miljoen dollar bij Christie’s bevestigde dit en toch werd er ook een Magritte ingehouden bij Sotheby’s. 'Le paysage en feu' haalde met een bod van 1,5 miljoen dollar niet de low estimate van 1,8 miljoen dollar.
In totaal werden er over de 3 veilingen heen 11 loten ingehouden en 8 loten op voorhand teruggetrokken. - The Now and Contemporary Evening Auction schotelde de bieders in de goedgevulde zaal, aan de telefoon en online naast een portie jong talent toch veel gevestigde namen voor.
Ed Rusha vlagde zijn 'Georges’Flag' af voor een mooie 13 miljoen dollar. Willem de Kooning leverde een stabiele 9,4 miljoen dollar. Maar liefst 6 werken van Roy Lichtenstein mochten van eigenaar veranderen. Verzamelaar met een koerswijziging?
Belgisch feestje bij Christie’s met surrealistische prijzen voor Magritte
- Christie’s wist deze veilingweek een marktaandeel van 54,9% te bemachtigen, waarmee ze Sotheby’s van de troon stootte. Ook zagen ze hun verkoop 13% stijgen in vergelijking met het eerste semester, maar nog steeds een vijfde onder de resultaten van vorig jaar.
- De meeste kopers vonden het in ieder geval gemakkelijker om vanuit de luie zetel te bieden, want slechts 15% van de kopers reisde af naar New York, terwijl 78% via de telefoon bood.
- Het absolute hoogtepunt was René Magrittes 'L'empire des lumières', dat maar liefst 105 miljoen dollar opbracht. Deze iconische verkoop illustreert de aantrekkingskracht van surrealisme. Magritte vestigde ook nog een ander record bij Christie’s, want niet minder dan 6 werken van zijn hand wisselden van eigenaar.
- 8 loten werden verkocht boven de 10 miljoen dollar, wat goed was voor bij 60% van de totale opbrengst. Toch bleef het aanbod van werken boven dit bedrag beperkt tot 18 loten, wat de voorzichtigheid van verzamelaars en consignors benadrukt in een dalende markt.
- Deze voorzichtigheid was ook zichtbaar bij het aantal loten dat op het laatste moment werd ingehouden of die niet verkocht geraakten. Een snelle berekening toont dat de 12 loten die niet verkocht werden zorgden voor een minder opbrengst van bijna 10%, gebaseerd op de onderkant van de schattingsprijs.
- Het is ook altijd leuk om eens te kijken naar de 'hammer-to-average-estimate ratio' of in mensentaal, welke werken merkelijk duurder verkocht werden dan de gemiddelde geschatte waarde. De prijs ging daar naar de Dominicaanse Firelei Báez wier werk 'Josephine Judas GOAT' (it does not disturb me to accept that there are places where my identity is obscure to me, and the fact that it amazes you does not mean I relinquish it) geschat werd tussen de 100.000 en 150.000 dollar en uiteindelijk voor 567.000 dollar van eigenaar wisselde. Wellicht dat de koper zich liet beinvloeden door de poëtisch titel van het werk.
- Minder tevreden zal Henri Rousseau geweest zijn, mocht de man nog in leven geweest zijn. Zijn werk 'Femme en rouge dans la fôret' slaagde er niet in om de minimumgrens van 10 miljoen dollar te halen.
Weinig redenen om te vieren bij Phillips
- Phillips moest genoegen nemen met een marktaandeel van slechts 4,9%, een sterke daling ten opzichte van vorig jaar.
- Toch waren er enkele pluspunten, zoals Jackson Pollock’s Untitled (1948), dat voor 13 miljoen dollar werd verkocht.
- Hun veilingformat richtte zich, zoals gebruikelijk, op jong talent en moderne meesters, maar het beperkte aantal garantieloten – slechts 11 – weerspiegelde een meer behoudende benadering. Dit resulteerde in een verkoopopbrengst van 44,2 miljoen dollar, ver onder de laagste schatting.
- Het positieve nieuws? Phillips wist 83,3% van de loten te verkopen, en opvallend genoeg presteerde 31% boven de mid-estimates, wat hun veilingstrategie enigszins rechtvaardigde. Echter, zonder het kaliber van Magritte of Monet zoals bij de andere 2 spelers, bleef Phillips achter in de competitie.
- De novemberveilingen benadrukten hoe de machtsdynamiek tussen veilinghuizen blijft verschuiven. Waar Christie’s en Sotheby’s de toon zetten met iconische verkopen en sterke naamcollecties, bewees Phillips dat er ruimte blijft voor niches, hoewel met beperktere impact.