Magritte: ceci est un record
Meer dan 580 kunstwerken gingen er tijdens de eerste week van maart onder de hamer, maar het was vooral uitkijken naar de avondveilingen waar 180 topwerken hun weg naar nieuwe kopers zochten. Onze conclusie is duidelijk: de kunstmarkt heeft amper geleden onder de recente geopolitieke onzekerheid.
Met grote namen als onder andere Magritte, Bacon, Monet en Picasso waren de verwachtingen hoog gespannen. De veilingen bij Sotheby’s, Christie’s en Phillips bevestigden alvast het vertrouwen in de kunstmarkt. Met een veilingopbrengst van ruim 505 miljoen Britse pond (600 miljoen euro) boekten ze het beste resultaat sinds 2018.
Welke conclusies trokken we uit de verschillende avondveilingen?
- De maartveilingen zorgden zoals gewoonlijk voor een nek-aan-nekrace tussen Sotheby’s en Christie’s. Ze haalden beiden een gelijk marktaandeel van 47%.
- Zoals altijd draagt een beperkt aantal loten bij tot het merendeel van de winst. 180 toploten zorgden voor een opbrengst van 400 miljoen Britse pond (475 miljoen euro). Met andere woorden: 31% van de werken zorgden voor 80% van de resultaten.
- De surrealisten haalden 80 miljoen Britse pond op. Sotheby’s veilingmeester Helena Newman orkestreerde de vurige strijd tussen drie potentiële telefonische kopers voor L’empire des lumières. Dit iconische werk van onze eigen surrealistische grootmeester Magritte verhuist voor het recordbedrag van 59,4 miljoen Britse pond naar Hong Kong.
- De appetijt voor Next Gen kunstenaars (<45 jaar) blijft groot, waarbij het ene na het andere record sneuvelde. Publiekslieveling Flora Yukhnovich brak haar vorige record. Maar ook andere vrouwelijke kunstenaars zoals Rachel Jones, Shara Hughes, Hilary Pecis en Lauren Quin scoorden hoog zowel online, telefonisch als bij biedingen uit de zaal.
- De genderongelijkheid neemt verder af. Phillips neemt daarin het voortouw: 30% van de aangeboden werken zijn van vrouwelijke kunstenaars. Er is echter nog wel ruimte voor verbetering, want slechts een vrouw handhaafde zich in de top-25. The girl who had everything van Cecily Brown werd afgehamerd op 3,6 miljoen Britse pond en verzekerde zich zo van een twintigste plaats bij de duurste werken.
- De ‘Sell Through Rate’ (verhouding verkochte versus onverkochte loten) blijft steken op 90%. Alleen bij Christie’s The Art of the Surreal veiling vonden alle werken een koper, een zogenaamde ‘white glove sale’. 21 werken waaronder 5 Magrittes haalden 33,5 miljoen Britse pond op.
- Het is ook altijd even kijken naar de ‘financial guarantees’, waarbij een tegenpartij zich garant stelt om een werk aan een vooraf bepaalde prijs te kopen. Hier valt vooral op dat zowel het bedrag als het aantal loten dat een gewaarborgde minimumprijs meekreeg significant hoger lag dan het vorige jaar. Het aantal loten steeg van 27 naar 55 en de gewaarborgde prijs van 78,9 naar 256,6 miljoen Britse pond, een stijging van bijna 225%.