NextGen Artists, talent met extra’s

De NextGen kunstmarkt – opkomend talent jonger van 45 jaar – blijft een boeiend onderdeel van de hedendaagse kunstwereld. Recent publiceerde ArtTactic zijn NextGen Artist Monitor waarbij het bedrijf vooruitblikt naar 2024. Ondertussen zijn de voorjaarsveilingen afgehamerd en kunnen we een eerste toetsing doen van de indicatoren aan de realiteit van de markt.

Om vooruit te blikken is het belangrijk om ook even over de schouder terug te kijken naar 2023. De cijfers tonen een gemengd beeld. Enerzijds vallen de verkoopcijfers bijna 44% terug, maar tegelijk merken we een stijging van het aantal aangeboden loten met bijna 17%. De jongere én meer betaalbare kunstenaars zorgen voor deze nuance bij de interpretatie van de cijfers.

Vrouwelijke kunstenaars blijven in trek

Lynette Yiadom-Boakye, Jadé Fadojutimi, Nijdeka Ankunyili Crosby, Flora Yuknovich, Loie Hollowell en Caroline Walker kunnen rekenen op een plaats in de top-10 binnen de ranking van NextGen kunstenaars met hoogste kortetermijnvertrouwen (12 maanden). De London Marque Evening sales bij Sotheby’s, Christie’s en Phillips bevestigen de posities van de eerste twee genoemde kunstenaars.

In 2023 is het nochtans de Roemeense kunstenaar Adrian Ghenie die het hoogste bedrag, 12,6 miljoen dollar, aan veilingresultaten ophaalt. Ghenie wordt vertegenwoordigd door zes topgalerijen gespreid over 18 verschillende locaties. Toeval? Naast het onmiskenbare talent is een stevige representatie in de commerciële kunstwereld blijkbaar van groot belang. Gagosian, Pace Gallery, Almine Rech, David Zwirner blijven internationaal stevig in het zadel.

Ook in de maartveilingen duikt Adrian Ghenie op in de top-10 lijst van Wet Paints, kunstwerken die binnen de drie jaar na voltooiing worden verkocht. Kunstwerken waarbij de verf zelfs geen tijd had om te drogen, het zal dan wel om olieverf moeten gaan.

Institutionele erkenning

Anderzijds moet ook de museale wereld de NextGen kunstenaar voldoende appreciatie geven. Aantallen spelen daarbij een minder grote rol, de naamsbekendheid van het instituut des te meer. Zo mocht Lynette Yiadom-Boakye in 2023 een solotentoonstelling openen in het prestigieuze Guggenheim Museum in Bilbao naast de vijf andere exposities waaraan ze deelnam in dat jaar.

Daarnaast staan deelnames aan biënnales, en niet enkel de meest bekende in Italië, mooi op het cv van kunstenaars. In de periode tussen 2010 en 2023 komen naast de editie van Venetië, ook de Biënnale van Praag, de Whitney Biënnale en de Zuid-Koreaanse Gwangju Biënnale naar boven als belangrijke alternatieven.
 

Artistieke broedplaatsen

Volgens het rapport slagen vooral Amerikaanse en Britse academische instituten erin om topkunstenaars te fabriceren. De lijst wordt aangevoerd door Yale University of Art, Skowhegan School of Painting and Sculpture en Royal College of Art. Titus Kaphar, Avery Singer, Caroline Walker, Robert Nava en vele anderen werden er klaargestoomd om de competitieve kunstwereld te betreden. 74% van de NextGen kunstenaars hebben een Masterdiploma op zak. Oorzaak en/of gevolg van deze populaire opleidingen is dat 59% van de NextGen kunstenaars werken en wonen in Amerika.

Deze jonge kunstenaars hebben dus heel wat pluspunten om de kunstwereld te veroveren maar de tijd zal uitwijzen of ze bestand zijn tegen de wispelturigheden die ook eigen zijn aan de kunstmarkt.
 

Maak kennis met KBC Private Banking & Wealth
Inschrijven op onze nieuwsbrief

U mag dit nieuwsbericht niet beschouwen als een beleggingsaanbeveling of als advies.