Oplichting via de telefoon zit (helaas) in de lift
Steeds vaker bellen oplichters hun slachtoffers op en overtuigen hen om zélf een overschrijving, een betaling of een belegging uit te voeren. We geven u de top 3 van de scenario's die oplichters momenteel hanteren.
1. Robocalls
U wordt gebeld door een onbekend nummer en krijgt een robotstem aan de lijn die meldt dat Europol of Interpol een onderzoek gestart is in het kader van criminele activiteiten (drugstrafiek, diefstal …). Via een keuzemenu kunt u een gesprek vragen met uw dossierbeheerder die meedeelt dat de kans reëel is dat door dit onderzoek uw gelden binnenkort zullen worden geblokkeerd.
Daarom stelt de oplichter voor om uw geld om te zetten in cryptomunten. Die kunnen immers niet worden geblokkeerd. Na de aanmaak van uw account en enkele betalingen moeten de cryptomunten doorgestort worden, uiteraard naar de wallet van de fraudeur. Dan is het geld onherroepelijk weg.
2. U wordt gebeld door 'KBC'
De oplichter geeft zich uit voor een medewerker van KBC en meldt dat er frauduleuze betalingen van uw rekening tegengehouden konden worden. Om fraude te voorkomen stelt hij voor om:
- al uw geld over te schrijven naar een nieuw, veilig rekeningnummer dat voor u werd geopend. Die rekening is evenwel in handen van de oplichter (kluisrekeningfraude),
- bij u thuis langs te komen om dit fraudegeval verder te onderzoeken. Ze vragen naar uw bankkaart, pincode en soms ook naar de toestellen waarop u bankiert om ze mee te nemen voor verder onderzoek (bank aan huis fraude).
3. Investeringsvoorstellen in cryptomunten
Via advertenties op sociale media wordt u gelokt om te investeren in cryptomunten met de belofte op gigantische winsten. Na een eerste investering wordt door middel van fake dashboards met stijgende koersen aangetoond dat uw investering snel winst oplevert. U wordt overtuigd om nog meer te beleggen. Zo slagen fraudeurs erin om veel geld afhandig te maken doordat u lange tijd in de waan bent dat u slapend rijk wordt en pas laat beseft dat er iets helemaal fout is.
Ons advies
- Krijgt u een aanbod dat te mooi is om waar te zijn? Ga er nooit op in!
- Krijgt u een verdachte oproep van bv. de overheid, de politie, Europol, een bedrijf? Haak dan meteen in en neem zelf via de officiële weg contact op met de instantie die u heeft opgebeld. Meld het zeker ook aan secure4u@kbc.be als het over uw bankgegevens of een financiële transactie gaat.
- Als u vermoedt dat u het slachtoffer van fraude bent, bel dan meteen Secure4u op het nummer +32 16 432 000.