Slimmer omgaan met energie
In de afgelopen maanden probeerde iedereen zich te wapenen tegen hoge energiefacturen. Veel huishoudens hebben al geïnvesteerd in bijvoorbeeld bijkomende isolatie of zonnepanelen. Er zijn heel wat mogelijkheden. En u vindt er overal informatie over. Maar moet u nu ook iets doen? En wat doet u dan het best? Wat is een goede eerste of volgende stap in de energietransitie? Op deze vragen geven Katrien Brouwers en Freddy Van Bogget, energie-experts bij KBC, u een antwoord.
'Wanneer u slimmer met energie wilt omgaan, raakt u met het optimaliseren van het energie verbruiken en het kiezen van een voordeliger energiecontract al een heel eind”, steekt Katrien van wal.
“Maar vaak zullen energetische investeringen nodig zijn. Energiezuinige ramen en een degelijke isolatie zijn een absolute must. Want de energie die niet verbruikt wordt, hoeft ook niet te worden opgewekt. Isoleer eerst uw dak, daarna de muren en als laatste de vloer. Zit de isolatie goed? Dan kunt u de restvraag naar energie opvangen door zonnepanelen te laten installeren. Wilt u nog meer zelfvoorzienend zijn? Dan is een thuisbatterij mogelijk een goed idee. Daarmee kunt u de zonne-energie die overdag wordt geproduceerd maar die u niet onmiddellijk verbruikt tijdelijk bijhouden om het ’s nachts door bijvoorbeeld de koelkast of diepvriezer te laten gebruiken.'
“Elke situatie vereist een specifieke aanpak.”- Freddy Van Bogget, energie-expert bij KBC
Freddy beaamt dit, maar benadrukt dat elke situatie anders is en een specifieke aanpak vereist. “Weet u niet precies wat u moet doen om slimmer met energie om te gaan? Wilt u meer houvast? Neem dan een kijkje op het overzichtsscherm ‘Energiezuinig wonen’ in KBC Mobile. Daar kunt u berekenen hoe energie-efficiënt uw woning is.
Hebt u in onze app gekozen voor ‘Op jouw maat’, dan geven we u ook gepersonaliseerde suggesties om uw score op te krikken. Daarbij krijgt u praktische informatie om de volgende stap in uw energietransitie concreet voor te bereiden en bevelen we u enkele handige diensten aan die u vooruithelpen.”
“We selecteren kwalitatieve partijen en brengen die samen.” - Katrien Brouwers, energie-expert bij KBC
'In de app van KBC staan al talrijke energie-oplossingen”, gaat Katrien verder. “Daarvoor doet KBC een beroep op een groot netwerk van partners. We selecteren kwalitatieve partijen en brengen die samen.”
Sinds kort kunt u in KBC Mobile ook volledig vrijblijvend een eerste schatting krijgen van de prijs en de verwachte besparing voor zonnepanelen en/of een thuisbatterij.
“Op basis van uw antwoorden op een paar eenvoudige vragen tonen we u onmiddellijk een eerste schatting. Daarna kunt u ervoor kiezen om doorverwezen te worden naar onze partner, die een aannemer uit zijn netwerk selecteert om langs te komen en een gedetailleerde offerte uit te werken. Onze partner houdt u via KBC Mobile op de hoogte van de status van uw offerteaanvraag.'
“Hogere energieprijzen zorgen ervoor dat het wooncomfort onder druk komt te staan.”- Freddy
Volgens Freddy speelt KBC met die energie-oplossingen in op recente maatschappelijke evoluties. “Enerzijds zorgen geopolitieke spanningen vandaag voor hogere energieprijzen en een drang naar energieonafhankelijkheid. Anderzijds stellen overheden ambitieuze klimaatdoelstellingen voorop die resulteren in striktere regelgeving op het vlak van energie-efficiëntie.
Hogere prijzen zorgen ervoor dat energie een steeds grotere hap uit het budget van gezinnen neemt en hun wooncomfort zo mogelijk onder druk komt te staan. Energie-inefficiënties geven dan weer aanleiding tot een waardevermindering van huizen met een lage EPC-score.”
We streven ernaar om de klant van a tot z te ontzorgen.” - Katrien
'Deze evoluties zetten heel wat gezinnen aan tot actie. En het is onze rol om hen daarbij te begeleiden”, vertelt Katrien. “Traditiegetrouw treedt KBC op als financier en beschermer van woningen. We zien het dan ook als onze taak om onze klanten door de woelige wateren van de energietransitie te helpen navigeren. Door dat te doen, kunnen we volledig ontzorgend werken in de domeinen waar we al actief waren. Daarom kunnen klanten in KBC Mobile producten en diensten terugvinden waarmee ze hun energie-uitgaven vlot kunnen investeren in energie-efficiëntie.”
En de eerste reacties zijn positief. “Deze klantenfeedback moedigt ons aan om de ingeslagen weg te blijven bewandelen. We gaan door met het zoeken naar nieuwe, innovatieve manieren om onze klanten in een veranderende energiewereld vooruit te helpen.'
“Ik kan al een aardig mondje energie meepraten.” - Freddy
Dagelijks leren Freddy en Katrien nog bij over de energiewereld. “Toen ik in 2017 in mijn job van start ging, wist ik niets over dit onderwerp”, zegt Freddy. “Ik heb dan ook veel moeten leren. Maar nu kan ik een aardig mondje energie meepraten. Dat we ruim de tijd krijgen om kennis te vergaren, toont de appetijt van KBC om toe te treden tot een universum waar we van nature niet in thuis zijn.”
Katrien gaat verder: “Ik vind het bijzonder boeiend om de huidige evoluties vanop de eerste rij te volgen. De energietransitie zal gedurende decennia enorme investeringsgolven op gang brengen.”
'Energie is ook maatschappelijk een belangrijk thema”, benadrukt Freddy. “Om de klimaatopwarming een halt toe te roepen, moeten we mensen aanmoedigen en helpen om bewuster met energie om te springen, energie-efficiënter te wonen en zelf groene energie op te wekken.
Als maatschappij staan we voor een enorme uitdaging. De Europese Commissie wil immers van Europa tegen 2050 het eerste klimaatneutrale continent ter wereld maken. 2050 lijkt nog veraf, maar dat is eigenlijk heel dichtbij. Het is tijd om alle zeilen bij te zetten! We moeten onze verantwoordelijkheid ten opzichte van toekomstige generaties opnemen. Ik ben dan ook blij dat ik met mijn werk een deeltje van de oplossing mag zijn.'