Gegarandeerd succes? De veilinghuizen en hun zoektocht naar stabiliteit

De veilingwereld in Londen, oktober 2024, biedt een genuanceerd beeld van een markt die tegelijkertijd kwetsbaar en vol kansen is. De avondveilingen van de grote veilinghuizen - Christie’s, Sotheby’s en Phillips - laten duidelijke verschillen zien in strategie, prestaties en resultaten. Deze analyse behandelt de belangrijkste trends, zoals de evolutie van de verkoopcijfers, de toenemende rol van financiële garanties, en de uiteenlopende benaderingen van de drie veilinghuizen.

 

Algemeen overzicht en marktdynamiek

Hoewel de avondverkopen in Londen met 2,8% daalden in vergelijking met oktober 2023, waren er tekenen van herstel bij sommige veilinghuizen, met name Christie’s, dat een groei van 6,7% liet zien. Daarentegen zagen Sotheby’s en Phillips respectievelijk dalingen van 13,4% en 17%. Slechts acht loten werden nog ingehouden tijdens de veiling. In 2023 waren dat er nog veertien. Het totale beeld was gemengd: de markt was weliswaar zwakker dan in 2023, maar er was nog steeds een sterke vraag naar bepaalde topstukken, zoals David Hockney’s L’Arbois, Sainte-Maxime (£11,5 miljoen) en Lucian Freuds Ria, Naked Portrait (£10 miljoen). Elk kunsthuis heeft zijn eigen strategie om de markt te veroveren. We doken even dieper in de cijfers.

Christie’s, dominant met een robuuste strategie

Christie’s is deze keer het veilinghuis met het grootste aantal aangeboden werken en trekt daarmee 60% van de oktoberverkoop naar zich toe. De gerealiseerde £66,9 miljoen lag net onder de vooraf geschatte lage grens, maar de 6,7% groei ten opzichte van 2023 benadrukt de veerkracht van het huis. Het huis slaagde erin 46 van de 52 aangeboden werken te verkopen, wat resulteerde in een indrukwekkend verkooppercentage van 88,5%. De gemiddelde prijs per lot steeg met 46,2% tot £1,45 miljoen, wat bevestigt dat Christie’s zich richt op het hogere segment van de markt.

Een van de opvallende trends bij Christie’s is het toenemende gebruik van financiële garanties. Maar liefst 46,2% van de loten was gegarandeerd, goed voor 68,1% van de totale verkoopwaarde. Dit toont aan dat Christie’s erin slaagt risico’s te beheersen door strategische financiële instrumenten in te zetten, wat het vertrouwen van zowel kopers als verkopers vergroot. Daarnaast onderstreept de verkoop van topnamen, zoals Lucian Freud en Jeff Koons, dat het huis een sterke positie inneemt in de verkoop van hedendaagse en moderne kunst. Nochtans is het enkel Freuds Ria, Naked Portret dat net £10 miljoen haalt, zijn low-estimate.

René Magritte stelt nooit teleur, zijn Le Grand Style realiseert met £2.100.000 de hoogste price/estimate van 1,68.

 

Sotheby’s, een huis in transitie

Sotheby’s ondervond een grotere daling in de verkoopcijfers, met een omzet van £32 miljoen, onder de geschatte lage drempel van £34,1 miljoen. Dit betekende een daling van 13,4% ten opzichte van het jaar ervoor. Met 18 aangeboden loten wist Sotheby’s desondanks een gemiddelde prijs van £1,78 miljoen per verkocht werk te realiseren, wat een indrukwekkende stijging van 87,7% is ten opzichte van 2023. Dit benadrukt de focus van Sotheby’s op kunstwerken van hoge waarde, zoals het prachtige David Hockney’s L’Arbois, Sainte-Maxime dat £11,5 miljoen (exclusief kosten) opbracht. Het zelfportret van Andy Warhol haalde niet de verwachte opbrengst tussen £3 miljoen en £4 miljoen en zal wellicht op een volgende veiling aangeboden worden.

Net als Christie’s maakt Sotheby’s gebruik van financiële garanties, zij het in een iets hogere mate: 78,2% van de totale verkoopwaarde bestond uit gegarandeerde werken. De strategie van het huis lijkt te draaien om het aanbieden van enkele topstukken met een hoge prijspunten, wat het huis helpt om ondanks de daling van de totale verkoopcijfers toch sterke individuele resultaten te behalen.
 

Phillips, soberheid bij de garanties

Phillips had de meest uitdagende avond van de drie. Het huis haalde slechts £12,1 miljoen op, ruim onder de verwachte £15,4 miljoen. Dit vertegenwoordigde een daling van 17% in vergelijking met 2023 en plaatste het huis in een moeilijke positie. Met een verkooppercentage van 77,4% had Phillips ook de laagste sell-through rate van de drie veilinghuizen.

Een belangrijk verschil bij Phillips is de terughoudendheid om uitgebreide financiële garanties aan te bieden; slechts 10% van de totale verkoopwaarde was afkomstig uit gegarandeerde werken. Phillips staat bekend om zijn sterk aanbod van (young) contemporary artists, en laat dit nu net de categorie zijn die de grootste afkoeling ondervindt. Onderstaande veilingresultaten tonen dat het nog steeds de gevestigde namen, Hockney, Kusama, Warhol ... zijn die de avond goedmaken.

De impact van financiële garanties

Zoals u hierboven al kon lezen, is een van de meest opvallende trends in de veilingen van oktober 2024 de toename van financiële garanties. Zowel Christie’s als Sotheby’s gebruikten deze garanties om meer vertrouwen te wekken bij verkopers, wat vooral belangrijk is in een dalende markt. Bij Christie’s was 46,2% van de loten gegarandeerd, wat goed was voor 68,1% van de totale verkoopwaarde. Bij Sotheby’s was dit aandeel zelfs nog hoger, met 78,2%.

Garanties bieden kopers de zekerheid dat hun investering veilig is, zelfs als de markt volatiel is. Tegelijkertijd kunnen garanties echter ook risico’s vormen voor de veilinghuizen, vooral als werken niet aan de verwachtingen voldoen. In dit opzicht spelen Christie’s en Sotheby’s misschien een gewaagd spel door financiële zekerheid te bieden in ruil voor het behoud van hun marktaandeel. Phillips daarentegen lijkt voorzichtiger te opereren, maar betaalt mogelijk de prijs door minder belangrijke werken te kunnen aantrekken.
 

Conclusie

De veilingen van oktober 2024 laten zien dat de Londense kunstmarkt in een periode van transitie verkeert, gekenmerkt door gemengde resultaten en toenemende afhankelijkheid van financiële garanties. Christie’s blijft dominant met een sterke focus op garanties en topstukken, terwijl Sotheby’s zich herpositioneert door hogere gemiddelde verkoopprijzen te realiseren.

Deze dynamiek tussen de drie grote veilinghuizen biedt een fascinerend inzicht in de krachten die de hedendaagse kunstmarkt vormgeven, waar vertrouwen, topstukken en garanties de sleutels tot succes zijn, maar waar ook de dreiging van dalende verkopen voortdurend op de loer ligt.

Geen saaie boel daar in Londen, we kijken al uit naar de veilingen in New York!

U mag dit nieuwsbericht niet beschouwen als een beleggingsaanbeveling of als advies.

Maak kennis met KBC Private Banking & Wealth
Inschrijven op onze nieuwsbrief