Verzamelen, een kronkelige reis

Eduardo F. Constantini won de bidding war voor het dromerige schilderij van Leonora Carrington. 30 jaar geleden was hij de onderbieder waardoor hij het werk aan zijn neus voorbij zag gaan voor 475.000 dollar. Tijdens de Modern Art evening sale in New York was het prijskaartje opgelopen tot 28,5 miljoen dollar. Met applaus van de zaal kon Constantini eindelijk opgelucht ademhalen toen het winnende bod aan hem toegewezen werd. De surrealistische Carrington was nochtans niet de grootste ster van de mei veilingweek.

De veilingen in New York zijn de barometers voor de kunstwereld. Met een aantal iconische Monets, Basquiat & Warhol, Bacon, Young Contemporary-veiling en een naamveiling lijkt de uitkomst voorspelbaar. Nochtans beleefde Christie’s de nachtmerrie van iedere digitale handel, de hacking van hun website een aantal dagen voor de start van de belangrijkste veilingweek in het voorjaar. De kooplustige verzamelaars werden doorverwezen naar een sobere webpagina.

Welke conclusies trokken we uit de verschillende avondveilingen?

Sotheby’s, drie live-veilingen

  •  De veilingmeester Oliver Barker hamerde maar liefst 80 loten af voor net geen 400 miljoen dollar (excl. kosten). Tijdens de Modern Evening Sale ging de Meules à Giverny van Monet met de hoofdprijs lopen voor 30 miljoen dollar, in de categorie Contemporary zorgde het Portrait of George Dyer Crouching van Francis Bacon voor het toplot van 24,5 miljoen dollar.
  • Het hoge percentage van garanties, zowel door het veilinghuis als derde partijen, zorgde voor een voldoende groot vangnet mocht de markt toch lauwtjes reageren.
  • Voor The Now Evening Auction, voorzien van veel Young Contemporary artists, werden er slechts 5 van de 17 werken gegarandeerd. De gerealiseerde omzet van 26 miljoen dollar lag netjes binnen de vooropgestelde prijsvork. Kerry James Marshall stak er met kop en schouders uit dankzij het wondermooie Vignette #6, een acryl op plexiglas dat verkocht werd voor 6,5 miljoen dollar.
  • Voor Justin Caguiat en Lucy Ball was er gretig geboden met resulterende veilingrecords voor beide hedendaagse kunstenaars. Enkel de mixed media sculpture van Jeffrey Gibson werd minder gesmaakt en ingehouden.
  • In The Now Auction waren de vrouwelijke kunstenaars goed vertegenwoordigd met maar liefst 70% van de aantal loten en 55% van de gehaalde omzet. Avery Singer, Tracey Emin, Christine Quarles en Lynette Yiadom-Boakye mochten alweer van collectie wisselen op de secondaire markt.

Christie’s presteert onder cyberaanvaldruk

  • Christie's toonde veerkracht en vermogen om te presteren onder uitdagende omstandigheden. Ondanks een aanzienlijke cyberaanval enkele dagen voor de verkoop, slaagde Christie's erin om back to back- avondveilingen te organiseren die enkele opmerkelijke resultaten opleverden.
  • Naast de traditionele veilingen met 20e- en 21e-eeuwse kunst, ging ook de Rosa de la Cruz-collectie onder de hamer, met bekende namen als Felix González-Torres, Ana Mendieta en Peter Doig. De collectie leverde een white glove sale op met een totaal bedrag van 28,1 miljoen dollar (exclusief veilingkosten), een resultaat dat mooi tussen de laagste en hoogste schatting lag. De González-Torres-installatie Untitled (America #3) werd verkocht voor 11,5 miljoen dollar aan het Pola Museum of Art in Japan.
  • De veiling van de 21e-eeuwse kunst verraste door de terugtrekking van het toplot van de avond: Brice Marden's Event (2004-07), dat een minimum schatting van 30 miljoen dollar had en door het veilinghuis was gegarandeerd. Deze intrekking, samen met enkele andere belangrijke loten, beïnvloedde de algehele resultaten. De hamerprijs voor deze veiling bedroeg 66,5 miljoen dollar, ongeveer 7% onder de geschatte minimumwaarde.
  • Ondanks deze terugtrekking en de cyberaanval presteerden verschillende loten uitstekend. Jean-Michel Basquiats The Italian Version of Popeye has no Pork in his Diet was het topstuk van de avond en behaalde een hamerprijs van 27,5 miljoen dollar.
  • Voor de 20e-eeuwse kunst lag het bedrag opmerkelijk hoger met 346,5 miljoen dollar. Maar dit bedrag verdient toch enige nuance, want de schattingen lagen tussen 340 tot 493,5 miljoen dollar.
  • Belangrijke hoogtepunten van de avond waren onder meer Andy Warhols Flowers uit 1964, die voor 35,4 miljoen dollar werd verkocht, ruim boven de hoge schatting van 30 miljoen dollar. Georgia O’Keeffe’s schilderij Red Poppy bracht 16,5 miljoen dollar op, terwijl Claude Monets Moulin de Limetz uit 1888 21,6 miljoen dollar opleverde. Vincent van Goghs Coin de Jardin avec papillons verkocht voor 33,1 miljoen dollar en was daarmee een van de topstukken van de avond.

Phillips, prijs voor het duurste werk

  • De avondveiling Modern & Contemporary Art Evening Sale was voor Phillips voldoende om meteen het duurste geveilde werk tijdens de New York Marquee Evening Sales te realiseren. Untitled (ELMAR) van Jean-Michel Basquiat werd voor 40,2 miljoen dollar afgehamerd ten gunste van een telefonische bieder.
  • De meeste biedingen gebeuren nog steeds via de telefoon. Phillips heeft van de drie veilinghuizen het grootste aantal online-bieders en hoogste aantal verkochte loten via online-bieding.

Bron: Arttactic

Maak kennis met KBC Private Banking & Wealth
Inschrijven op onze nieuwsbrief

U mag dit nieuwsbericht niet beschouwen als een beleggingsaanbeveling of als advies.