Goed op weg met duurzame en slimme mobiliteit

De week van de mobiliteit is net achter de rug (16 – 22 september, red.). Het uitgelezen moment om bij duurzame en slimme mobiliteit stil te staan. Hoewel, stilstaan? Dankzij slimme logistiek en proper transport loopt in het magazijn alles op rolletjes, weten vrachtwagenbestuurders precies welke route ze moeten rijden of worden bestelde goederen op tijd geleverd. Er zijn nog veel investeringen nodig om tot een klimaatvriendelijke en efficiënte mobiliteit te komen. En dat biedt niet alleen kansen voor het milieu, maar ook voor beleggers.

Duurzame en slimme mobiliteit in het straatbeeld

Slimme mobiliteit is al te zien in Bremen, Duitsland. Op voormalige commerciële en industriële locaties worden daar tal van nieuwe wijken gebouwd, met innovatieve en klimaatvriendelijke mobiliteitsconcepten. In deze nieuwe wijken zullen geen auto's rijden, met uitzondering van hulpdiensten en stadsreiniging. Er komen ook geen ondergrondse parkeergarages voor auto's, alleen voor fietsen. Auto’s kunnen gestald worden aan de rand van het gebied in buurtgarages, uitgerust met bakfietsen, huurfietsen, e-scooters en - vanaf 2028 – ook met autonome elektrische shuttles. Bewoners kunnen dan autoloos de laatste paar meters naar hun flat overbruggen.  

Om de overgang naar klimaatvriendelijk vervoer te laten slagen, is het essentieel dat gemotoriseerde mobiliteit de komende decennia blijft evolueren richting slimme mobiliteit. De transportsector is verantwoordelijk voor een vijfde van de uitstoot van broeikasgassen. 90 procent daarvan wordt op de weg geproduceerd door auto's en vrachtwagens.

Sabrina Reynen, portefeuillebeheerder KBC Asset Management

Te land…

Het vasteland maakt dus al kennis met duurzame en slimme mobiliteit. In gebieden als Bremen betekent dat: geen auto’s. Maar zover gaat men lang niet overal. Daar waar auto’s wél het straatbeeld kleuren, zijn vooral de elektrische varianten en bijhorende laadpunten in opmars.
Autonome voertuigen, zoals zelfrijdende personenwagens, vrachtwagens of metro’s, bestaan ook al. Door gebruik te maken van sensoren, kunstmatige intelligentie en big data, kunnen ze veiliger rijden dan mensen. Ze helpen verkeers- en werkongevallen te voorkomen en de doorstroming te optimaliseren, wat bijdraagt aan een lagere uitstoot. En hoewel de technologie voortdurend verbetert, zijn we nog ver verwijderd van de honderd procent zelfrijdende auto waarmee we ‘vrij’ door onze straten kunnen rijden.

Treinen zijn één van de meest duurzame manieren om te reizen. Eén trein haalt gemiddeld 45 vrachtwagens van de weg. Alstom bijvoorbeeld is wereldleider in duurzame en slimme oplossingen voor spoorwegen. Het bedrijf zet zich in om duurzame activiteiten en de passagierservaring nog verder te verbeteren. Een comfortabele rit is verzekerd, onder alle weersomstandigheden. Speciaal behandelde ramen zorgen voor een betere ontvangst voor persoonlijke mobiele communicatieapparatuur. In elke wagon vind je multifunctionele ruimtes voor kinderwagens, fietsen, rolstoelen en toilet. Gelijkvloerse toegang zorgt voor een verhoogde toegankelijkheid, ook voor reizigers met beperkte mobiliteit. Een digitaal hoorsysteem via Bluetooth voor slechthorende reizigers vervolledigt het sociale plaatje. Alstom voert ook onderhoud uit om de beschikbaarheid van de voertuigen te verhogen en aanzienlijke besparingen te realiseren gedurende de gehele levensduur van de treinen. 

…ter zee…

We verlaten het vasteland. Wat met al die willen te kaap'ren varen? Tussen de drie en vier procent van de wereldwijde CO₂-uitstoot wordt veroorzaakt door de scheepvaart. Zeeschepen leggen duizenden kilometers af met miljoenen tonnen vracht. Voeg daar de binnenvaartschepen aan toe en het is duidelijk dat dit erg veel energie kost, die nog steeds afkomstig is van fossiele brandstoffen. Anderzijds mogen we ook niet vergeten dat de scheepvaart nog steeds een zeer efficiënte methode is als er grote hoeveelheden vervoerd moeten worden.

Bestaat er zoiets als een duurzame en slimme haven? Toch wel. Meerdere zelfs. De haven van Rotterdam bijvoorbeeld heeft een ambitieus project gelanceerd voor emissievrije binnenvaart en kustvaart. Sinds 2021 vaart het eerste elektrische binnenvaartschip Zero Emission Services (ZES) op verwisselbare batterijcontainers. In mei 2023 werd ook het eerste emissieloze binnenvaartschip op waterstof geïntroduceerd. Maar ook als je op waterstof vaart, moet je tanken. Daarom installeerde de haven waterstoftankstations langs de Rijn tussen Rotterdam en Keulen, zodat de eerste tien tot vijftien binnentankers de komende jaren op waterstof kunnen varen.

Voor dagelijkse logistieke activiteiten ontwikkelde de haven zelfs waterstoftrucks en een openbaar waterstoftankstation. De verkregen inzichten zullen worden gebruikt voor de verdere ontwikkeling en toepassing van waterstof in het zware wegtransport.  

… en in de lucht

Net als andere vervoerssectoren evolueert ook de luchtvaart in de richting van duurzame energiebronnen, zij het met grotere uitdagingen wat betreft de werkelijke realisatie. In juni 2019 hebben het Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart (EASA) en de burgerluchtvaartautoriteit van Noorwegen een Innovation Partnership Agreement ondertekend om sneller werk te maken van de elektrificatie van de luchtvaart. Daarnaast steken technologische ontwikkelingen met betrekking tot het gebruik van waterstof in de luchtvaart de kop op. Maar de uitdaging is groot en we zijn er nog lang niet.

Vermijden, verschuiven en verbeteren

De bouwstenen van duurzame en slimme mobiliteit zijn: verminderen, verschuiven en verbeteren. Verminderen of zelfs vermijden van gemotoriseerd autoverkeer en vrachtvervoer. Vervolgens verschuiven richting milieuvriendelijke transportmiddelen. Om vanaf dan voortdurend te verbeteren via nieuwe technologieën en slimme netwerken.

Sabrina Reynen, portefeuillebeheerder KBC Asset Management

Slimme logistiek en proper transport waarmaken door in te zetten op innovatieve technieken is essentieel voor de betrokken bedrijven.
AB Inbev bijvoorbeeld investeert in tien extra Volvo E-trucks voor het duurzaam transport van bier in en naar steden, wat resulteert in geen uitstoot, minder geluidsoverlast en aangenaam rijden voor de chauffeurs. De bestelling van deze trucks bestendigt de samenwerking tussen AB Inbev en Volvo, met als opzet het verduurzamen van transport in en tussen onze steden. Deze samenwerking past perfect in de Reduce en Replace Strategie van AB Inbev, waarbij ‘Reduce’ staat voor het reduceren van onnodige kilometers en ‘Replace’ voor het inzetten op alternatieve brandstoffen en technologieën. De brouwer zet ook steeds meer in op multimodaal vervoer, zoals boottransport.

Logistieke centra die vandaag zijn uitgerust voor de opmars van slimme logistiek en proper transport, zullen daar in de toekomst de vruchten van plukken. Sommige magazijnen beschikken al over software die de dagelijkse magazijnprocessen kan beheren en besturen vanaf het moment dat goederen en materialen het distributiecentrum binnenkomen tot het moment waarop ze weer buitengaan. Magazijnrekken en computergestuurde heftrucks zijn hier één samenwerkend geheel en hanteren bepaalde loopstrategieën voor het orderpikken. Dankzij precieze opslagtechnieken met smalle gangen, mezzanine structuren en verticale liftsystemen, wordt de beschikbare ruimte optimaal benut, met een vijfvoudige stockagedichtheid tot gevolg.
Op piekmomenten als Black Friday reageert deze software zeer intuïtief door bijvoorbeeld personeel op te schalen. Zo kunnen ze de bottleneck van een Black Friday beter voorspellen en opvangen. Ook in de voedingsindustrie kan dat bijzonder handig zijn. Kwestie van voldoende barbecuevlees in huis te hebben wanneer het mooi weer wordt.

Duurzame en financiële doelen gaan hand in hand

Bedrijven die zich zichtbaar inzetten voor duurzame en slimme mobiliteit blijven niet onopgemerkt. Ze krijgen hiervoor de erkenning die ze verdienen. Zo ging Van Moer Logistics tijdens de Transport & Logistics Awards 2024 aan de haal met de prijs voor het beste logistieke project, waarbij een volautomatische afvullijn ervoor zorgt dat er geen mensenhanden meer in aanraking komen met bepaalde toxische en niet-toxische stoffen.
Tijdens dezelfde awards heeft All sport, een familiebedrijf gespecialiseerd in de distributie van sport- en lifestylemerken, de prijs 'Logistics Building of the Year' gewonnen met een nieuw distributiecentrum dat ook dienst doet als hoofdkantoor.

Slimme logistiek en proper transport bouwen mee aan een duurzame toekomst. Door innovatieve technieken te omarmen, kunnen overheden en bedrijven hun ecologische voetafdruk verkleinen en tegelijk de levenskwaliteit en productiviteit verbeteren. Echter, om deze visie kracht bij te zetten, zijn aanzienlijke investeringen nodig. Als belegger kan je hier mee het verschil maken. En hoewel de weg naar slimme logistiek en proper transport nog vol uitdagingen zit, is de potentiële beloning voor het milieu én voor je vermogen, de inspanning meer dan waard. 

Ook als belegger kan je deel uitmaken van de transitie naar een meer duurzame wereld door te beleggen in bedrijven die slimme logistiek en proper transport omarmen en zo actief werken aan het verminderen van hun ecologische voetafdruk.

Sabrina Reynen, portefeuillebeheerder KBC Asset Management

Hebt u hierover vragen?

Contacteer uw private banker of wealth manager.

Maak kennis met KBC Private Banking & Wealth
Inschrijven op onze nieuwsbrief

Dit nieuwsbericht mag niet worden beschouwd als een beleggingsaanbeveling of advies.