Sterke merken in de kijker op de ‘Dag van de Belegger’
De Dag van de Belegger is de halfjaarlijkse hoogmis voor beleggers. Ze krijgen er meer inzicht in het huidige economische klimaat, de staat van de financiële markten en in enkele Belgische bedrijven. Ze krijgen ook meer duiding bij de laatste ‘Sectorfavorieten’ en waar er nog opportuniteiten zijn. We spraken erover met Tom Noyens, analist bij KBC Securities Global Equities.
KBC Securities Global Equities, het is een mondvol. Kunt u kort zeggen wie jullie zijn en wat jullie doen?
We zijn een team van 4 gepassioneerde analisten die zich gespecialiseerd hebben in specifieke sectoren op wereldwijde schaal. Binnen deze sectoren gaan we op zoek naar opportuniteiten die we in de markt zien en volgen we ook een vaste lijst van de grootste en belangrijkste bedrijven op. We geven daarbij een advies en een koersdoel, na een grondige analyse van de opportuniteiten maar ook van de verbonden risico’s. In samenspraak met de aandelenstrategen van KBC Private Banking bekijken we daarna wat we als de huidige meest interessante investeringen zien en die brengen we naar buiten als ‘Sectorfavorieten’. Daarnaast publiceren we regelmatig gedetailleerde rapporten over onze sectoren of bijvoorbeeld over artificiële intelligentie en hoe u hier als belegger kunt op inspelen. We besteden veel aandacht aan specifieke vragen van klanten om een visie te geven over bepaalde namen die ze hebben zien passeren, na misschien een gouden tip van de buurman.
We hoorden u spreken over de sterkte van het merk en een sector die uit een toch wel moeilijke periode komt. Kunt u dat en de huidige opportuniteiten die u ziet even duiden?
We moeten heel eerlijk zijn en zeggen dat de de consumentensector als geheel de afgelopen 2 jaar een moeilijke periode heeft gekend. De oorzaak voor deze mindere periode is voor elke subgroep verschillend, maar veel voorkomende redenen zijn: post-pandemische inflatie en het daarmee gepaard gaande lagere consumentenvertrouwen, een Chinese consument die het volledig laat afweten en ook de geopolitieke perikelen. Daarnaast heeft de huidige sterke interesse in technologie ervoor gezorgd dat de consumentensector als geheel minder geliefd is bij de beleggers. Dat zorgt volgens ons wel voor mooie opportuniteiten. We zien dat verschillende bedrijven momenteel sterk ondergewaardeerd zijn, hoewel ze nog altijd sterk staan als merk. En Warren Buffett heeft ons geleerd dat de emotionele band die we hebben met een merk de sterkste slotgracht is die een bedrijf kan hebben.
Hoe spelen jullie hier op in met de 'Sectorfavorieten'?
Recent hebben we in samenspraak met de aandelenstrategen van KBC Private Banking enkele wijzigingen uitgevoerd. We hebben met een vergrootglas gekeken naar de huidige onderwaarderingen, de laatste consumententrends, welke impact het beleid van president Trump kan hebben en hoe de markt hierop al heeft ingezet. We stelden vast dat er enkele bedrijven zijn die zich momenteel bevinden in een unieke situatie van sterke onderwaardering, sterke emotionele merkverbondenheid en gelimiteerde impact van geopolitieke problemen. Een van die bedrijven is geen onbekende voor ons. Het is een naam waar we al enkele malen zijn ingestapt en uitgestapt, telkens met mooie winst, die we terug hebben opgenomen na een koersval zodat we opnieuw een mooi opwaarts potentieel hadden. Dit heeft ons in het verleden geen windeieren gelegd.
Ik vernam dat jullie deur of mailbox ook altijd open staat voor vragen van klanten?
Ja klopt! Dat willen we toch ook wel echt benadrukken, dat we met veel plezier samenwerken met onze experts Beleggen. Zij kennen hun klanten en portefeuilles heel goed en volgen ze ook van nabij op. Door zijn nauwe betrokkenheid blijft de expert Beleggen het eerste aanspreekpunt, maar meer gedetailleerde vragen over specifieke bedrijven of opportuniteiten binnen een bepaalde sector komen vaak bij ons terecht. Zo kunnen we onze experts bijstaan in raad en daad. U kunt dus gerust zijn, omdat er achter de expert een heel team voor u klaar staat.
Individuele Sectorfavorieten gepresenteerd op ‘Dag van De Belegger’:
Coca-Cola
Een vaste waarde, met een merknaam om ‘u’ tegen te zeggen. Deze topper heeft geen uitleg nodig, we zien dat consumenten nog altijd een sterke verbondenheid voelen met Coca-Cola’s producten. Uit recente ‘Nielsen data’ zagen we dat de volumes de laatste weken opnieuw stevig toenemen met sterk stijgende omzetcijfers als gevolg. Hiermee bewijzen ze nog altijd hun bijna-monopoliepositie op verfrissende niet-alcoholische dranken.
Recent ging het aandeel wat naar beneden door de vrees rond een Trump-presidentschap: met hogere internationale tarieven en een gezondheidsminister die meer de focus op natuurlijke producten zou leggen. Door het belangrijke Amerikaanse karakter dat de naam heeft, zien we dat als overdreven. Ook de vernieuwde focus van de afgelopen jaren richting marketing en de verkoop van alleen concentraatampullen - het bottelen en de verkoop laten ze over aan externe partners - verlaagt hun blootstelling aan hogere tarieven. Daarnaast zorgt hun merkbekendheid ook voor de macht om hogere tarieven te kunnen doorrekenen. We zien de huidige waardering als incorrect en hebben een koersdoel van 73,00 US-dollar.
LVMH
LVMH is de wereldleider in luxe en is hiermee een van de waardevolste bedrijven van Europa. Met merken als Louis Vuitton, Dior, Bulgari, Moët & Chandon, Hennessy heeft het veel gegeerde luxeproducten voor de hogere inkomensgroepen. Door economische perikelen in China heeft het er moeilijke jaren op zitten en zien we dat haar luxewaardering volledig weggeveegd is.
Toch kunnen we er niet omheen dat LVMH nog altijd zeer sterke luxemerken in haar portefeuille heeft, die een sterke emotionele band geven.Hierdoor beschouwen we haar gediversifieerde portefeuille als defensief en duurzaam. De recente sterke koersdaling zien we dan ook als een unieke koopkans. Over het Trump-presidentschap maken we ons niet te veel zorgen, omdat we zien dat de sterke man Arnault een nauwe vriendschap met Trump heeft. Ook de Amerikaanse productiefaciliteiten maken het mogelijk om de tarieven grotendeels te omzeilen.
Een stelselmatige verbetering in Amerika en stimuleringsmaatregelen in China zullen belangrijke factoren zijn waar we naar uitkijken in 2025. De huidige lage waardering zien we dan ook als een mooie koopopportuniteit. Het huidige koersdoel staat op 790,00 euro.
Microsoft
Microsoft is op vele fronten actief. We kennen het Amerikaanse bedrijf vooral van het besturingssysteem Windows en Office, maar daar blijft het niet bij. Ze produceren ook games voor hun spelconsole Xbox en de cloud-omgeving wordt alsmaar belangrijker.
Het toekomstige winstmodel van Generatieve AI is momenteel nog onduidelijk. Typisch voor een technologie in de beginfase. Eerst wordt de infrastructuur gebouwd en pas daarna volgen de software en applicaties. Langzaam maar zeker zien we de inkomsten uit AI groeien. Zo puurt Microsoft al inkomsten uit Copilot en uit gepersonaliseerde advertenties en aankoopsuggesties gegenereerd door AI.
Om aan de grote vraag naar cloud computing te voldoen, is capaciteit nodig en daar knelt ook voor de concurrentie momenteel het schoentje. Er worden volop datacenters bijgebouwd, maar hierdoor liggen de uitgaven ook vrij hoog. De groei van Azure wordt in de tweede jaarhelft op 28 à 29% geschat. Ons koersdoel voor Microsoft is 490,00 US-dollar.
Saint-Gobain
Saint-Gobain is een wereldspeler voor alles wat met de bouw te maken heeft. In bijna alle segmenten zijn ze marktleider met bekende merken als Isover, Gyproc, Climaplus enzovoort. Ze zijn voornamelijk sterk in lichtgewicht materiaal en duurzame constructies en ze hebben een breed scala van toepassingen: gebouwen, transport, infrastructuur en vele industriële toepassingen. Duurzaamheid samen met comfort vormen hierbij een belangrijk basisprincipe. Ze zijn daardoor zo sterk gepositioneerd in de huidige uitdagingen van verstedelijking, in het behoud van natuurlijke bronnen en in de voetafdruk in gebouwen verminderen. Zo kunnen ze ook profiteren van duurzame initiatieven zoals de European Green Deal.
Het bedrijf heeft een zeer gezonde balans en vertoont sterke financiële discipline met nadruk op margebehoud ondanks afnemende volumes. Ze opereren in een volledig cyclische markt, maar hun dominante positie in de renovatiemarkt heeft wel bewezen dat ze minder cyclisch zijn.
In 2025 verwachten we dat het bedrijf kan profiteren van een heropleving in de bouwsector en ook verdere verbetering van haar marges. De huidige waardering zit aan de onderkant van de sector en houdt nog niet veel rekening met het potentieel voor 2025. Het huidige koersdoel staat op 100,00 euro.
Equinix
Equinix is de marktleider in datacenters uitbaten en kijkt nu ook buiten de VS. Klantenbereik is het sterke concurrentievoordeel: 75% van zijn huurders is aanwezig in verschillende regio’s. De afgelopen 13 jaar is de wereldwijde datageneratie zestig keer groter geworden en we verwachten dat dit elke 2 tot 3 jaar zal verdubbelen, voornamelijk dankzij AI. Meer en meer bedrijven ontdekken de voordelen van een cloud-omgeving. De stijgende vraag naar meer en snellere verbindingen met hun klanten, bijvoorbeeld bij online winkelen, heeft extra dataverwerking nodig. Als uitbater van datacenters is Equinix goed gepositioneerd om hieruit munt te slaan.
We zien ook dat zo goed als driekwart van de nieuwe datacenters al van bij de opzet verhuurd is. Er is dus haast geen leegstand. Ons koersdoel bedraagt 1.035,00 US-dollar.