Vasco Group verovert Europa

KBC ondersteunt de groei van Vasco via cash-pooling en digitale tools, zoals KBC Reach

Vasco Group verovert Europa

KBC ondersteunt de groei van Vasco via cash-pooling en digitale tools, zoals KBC Reach

Het Limburgse Vasco maakte naam met kwalitatieve designradiatoren, maar de bouwmarkt staat niet stil. Daarom verkent het bedrijf volop nieuwe producten en markten. ‘Dankzij het netwerk en de digitale tools van KBC kunnen we snel schakelen.’ 

Een reis naar het buitenland ging vroeger onvermijdelijk gepaard met back-ups en tijdelijke bevoegdheden voor het tekenen van betalingen. Dankzij KBC Reach kan ik dringende betalingen gewoon uitvoeren via de app.

Peter Ketelslegers - CFO Vasco Group

Vasco werd in 1975 opgericht door de industriële ondernemer Jos Vaessen. Zijn decoratieve radiatoren waren een schot in de roos in West-Europa, iets wat ook grotere spelers niet ontging. Na enkele jaren van stevige groei, nam de Amerikaanse bouwgroep Masco het bedrijf over. Maar wanneer Vaessen in 2008 de kans kreeg om zijn bedrijf terug te kopen, kwam de radiatorenproducent opnieuw in Belgische handen.

Vandaag zit Vasco Group onder de paraplu van Vaessen Industries, naast E-max (aluminiumprofielen), Kreon (verlichting) en Limeparts (gevelbouw). De familiale holding is goed voor wereldwijd bijna 1400 werknemers en een omzet van 325 miljoen euro. ‘Sinds de overname investeren we weer volop in nieuwe technologieën en design, de stokpaardjes van Vaessen’, zegt CFO van Vaessen Industries André Bomans. De synergieën binnen de bouwgroep zijn daarbij een plus. ‘Zo ontwikkelden we samen met zusterbedrijf E-max een verwarmingsoplossing volgens het cradle to cradle-principe: aluminium designradiatoren die volledig recycleerbaar zijn op het einde van hun levensduur.' 

Crisis bij de marktleider

Mede door de nadruk op kwaliteit, innovatie en design - de designradiatoren werden al meermaals bekroond met verschillende awards in diverse landen - is Vasco Group sterkhouder in de markt. Het bedrijf mag zich al een hele tijd marktleider noemen in de Benelux en heeft verkoopkantoren in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Groot-Brittannië, Denemarken en Polen. Toch botste Vasco Group de afgelopen jaren ook op heel wat uitdagingen.

‘Tijdens de financieel-economische crisis liep de vraag terug’, vertelt de CFO van Vasco Group, Peter Ketelslegers. Daarnaast is de markt voor radiatoren in West-Europa geen groeimarkt meer. ‘Particulieren en bedrijven investeren steeds meer in goede isolatie, passief wonen raakt ingeburgerd.’ Dat heeft zijn impact op de bouwmarkt en de vraag naar verwarmingssystemen. ‘Had je in de jaren negentig nog gemiddeld 25 kilowatt nodig om een gemiddelde woning te verwarmen, is dat vandaag nog amper 5 kilowatt.’ 

Passieve huizen als nieuwe groeimarkt

Vasco Group bleef niet bij de pakken zitten en ging op zoek naar nieuwe groeimarkten. Het bedrijf boorde nieuwe regio’s aan en breidde zijn productportfolio uit naar onder andere vloerverwarming en ventilatiesystemen. Vooral die laatste categorie vormt een belangrijke groeimarkt, legt Ketelslegers uit. ‘De nieuwste huizen zijn zodanig goed geïsoleerd, dat er een vacuüm ontstaat. Dat zorgt voor een slechte luchtkwaliteit. Ventilatie is essentieel in dergelijke nieuwbouwwoningen.’

Vasco ontwikkelde een heel gamma aan fluisterstille, energiezuinige ventilatiesystemen, met een focus op modellen met warmterecuperatie. Die gebruiken de warmte van de uitgaande lucht om de verse lucht op te warmen, zodat er een minimum aan warmte verloren gaat. De productdiversificatie bleek een goede strategie. ‘We zijn gestart met de ventilatiesystemen in 2012, maar ondertussen zijn ze al goed voor 12 procent van onze omzet.’

De ventilatiesystemen worden nu al verdeeld op de Belgische, Nederlandse en Poolse markt. Binnenkort staat ook Duitsland op de planning. ‘Zo’n internationale verkoop uitrollen is niet evident, ook al hebben we al kantoren in het buitenland’, erkent Ketelslegers. Een ventilatiesysteem bestaat uit een centrale unit en verluchtingskanalen die in de dekvloer moeten worden gegoten. De technische plannen worden getekend door de binnendienst in België, maar ook de verkoop van de systemen vraagt specifieke technische kennis. ‘We moeten onze verkopers dus opnieuw opleiden.’

Slim cashmanagement

De internationale verkoopkantoren van Vasco Group zijn allemaal aparte vennootschappen met een eigen, lokale rekening. ‘Daar kwam het internationale netwerk van onze huisbankier KBC goed van pas’, klinkt het bij Vasco Group.

KBC heeft naast België ook Tsjechië, Slovakije, Bulgarije en Hongarije als thuismarkten en een internationaal netwerk met vestigingen in verschillende West-Europese landen, de Verenigde Staten en Azië om klanten met internationale belangen echt te kunnen ondersteunen. KBC opent rekeningen en neemt het beheer van alle buitenlandse rekeningen  ervan op zich. ‘Daardoor hebben wij één aanspreekpunt in België, heel handig’, zegt Bomans.

De noden van onze corporate klanten stoppen niet aan de grenzen, dus waarom zou onze service dat wel doen?

Jan De Rop - Adviseur Betaalverkeer KBC

Ook voor het cashmanagement doet Vasco Group een beroep op KBC. ‘Dankzij een cash-pooling vloeit het tegoed van alle rekeningen dagelijks naar één centrale rekening, op zijn beurt gelinkt aan een kredietlijn. Dat maakt ons liquiditeitsbeheer niet alleen een pak eenvoudiger, het bespaart ons ook kosten omdat het debet en credit van de verschillende rekeningen elkaar compenseren.’

Innovatieve tool KBC Reach met overzicht van alle rekeningen wereldwijd

Voor het beheer van de rekeningen maakt Vasco Group sinds een jaar gebruik van de applicatie KBC Reach. Een innovatieve tool, benadrukt Adviseur Betaalverkeer van KBC Jan De Rop. ‘KBC Reach geeft niet alleen een overzicht van alle nationale en internationale rekeningen van een bedrijf, bedrijfsleiders kunnen de applicatie gebruiken om mobiel rekeningen te raadplegen en betalingen goed te keuren.’

Voor Ketelslegers is het systeem ondertussen onmisbaar. ‘Dankzij KBC Reach kan ik snel controleren of een klant al dan niet betaald heeft.’ Het systeem elimineert ook heel wat administratieve rompslomp. ‘We hebben een fabriek in Polen en verschillende verkoopkantoren in diverse landen en bijgevolg  moet ik regelmatig  naar het buitenland. Vroeger was dat altijd een  gedoe om met de laptop of via back-ups en tijdelijke bevoegdheden betalingen te tekenen, nu kan ik met KBC Reach gewoon zelf dringende betalingen uitvoeren via de mobiele app.’

Het zogenaamde ‘super users concept’ van KBC Reach laat bedrijven toe om zelf hun volmachten te beheren. ‘We hebben bij Vasco Group een strikte policy als het gaat om uitgaande betalingen. Voor elk bedrag hoger dan 5.000 euro moeten er altijd twee mensen tekenen’, vertelt Bomans. ‘Tot een jaar geleden moesten we daarvoor altijd naar de bank om een hele reeks papieren te tekenen. Nu kunnen we het gewoon zelf regelen via Reach.’

Een technische, maar niet onbelangrijke troef van KBC Reach: het systeem ondersteunt heel wat softwareformaten, van verschillende bestanden van boekhoudsystemen, technische files van sociale secretariaten tot internationale betalingsformaten. ‘Dat was een belangrijke voorwaarde voor ons’, benadrukt Bomans. 

Ambitieuze plannen in het buitenland

Na de succesvolle uitrol in zijn thuismarkt, is Vasco Group helemaal klaar om zijn stille en innovatieve ventilatiesystemen ook in de rest van Europa uit te rollen. Ondertussen worden in Oost-Europa nieuwe markten aangeboord voor de radiatoren. De verwarmings- en ventilatiespecialist wil ten slotte ook zijn productiepark in het buitenland uitbreiden.

‘KBC Corporate Banking vormt een belangrijke partner in dat internationale verhaal’, zegt Bomans. ‘Dankzij hun lokale contacten kunnen we met de nodige snelheid schakelen. Ze verminderen onze administratieve lasten. Daarbij is het fijn om een centraal aanspreekpunt te hebben voor onze internationale rekeningen.’

‘De noden van onze klanten stoppen niet aan de grens’, besluit De Rop van KBC. ‘Dus waarom zou onze service dat wel doen?’

Meer?

Contacteer je relatiebeheerder