Er was een tijd dat een leasewagen synoniem stond met een dieselwagen. Die tijd ligt nagenoeg achter ons. Niet alleen is het verschil in brandstofkost met benzinewagens zo goed als weggesmolten, bedrijven houden ook alsmaar meer rekening met de milieukost. Alternatieven zoals hybride en elektrische wagens winnen aan populariteit.
Het Antwerpse Havenbedrijf is een van de pioniers op dit vlak. Al 4 jaar geleden besloten zij hun volledige wagenpark te ontdieselen en over te schakelen op milieuvriendelijkere brandstofbronnen.
Dat vertellen Marijke Tahon en Steve Pottiez. Als voertuigbeheerders zijn zij ‘verantwoordelijk voor al wat rolt’ bij het Havenbedrijf.
En dat is heel wat. Het Havenbedrijf telt ongeveer 1600 medewerkers, die verspreid zitten over een tiental locaties in het havengebied.
De bekendste daarvan is ongetwijfeld het Havenhuis, de hoofdzetel met een spectaculaire architectuur, dat een 600-tal medewerkers huisvest.
‘Vandaag bestaat ons wagenpark uit een 130 poolwagens die gedeeld worden voor professioneel gebruik’, vertelt Steve, ‘en een honderdtal salariswagens voor management en directie, alle ingezet via operationele leasing.’
‘70% van het contingent bestaat vandaag uit benzine-hybrides, en 30% rijdt op CNG (aardgas). Sinds vorig jaar hebben we echter ook 2 volledig elektrische wagens en recent verwelkomden we 11 gloednieuwe Nissan Leafs van de nieuwste generatie’, verduidelijkt Steve.
Nieuwe generatie
Maar eerst even terug naar 4 jaar geleden: ‘In 2014 beslisten we af te stappen van onze dieselvloot en volledig over te stappen op benzine-hybrides. Toen was Toyota nog de grootste aanbieder. De eerste wagen van toen is dus intussen al aan vervanging toe’, zegt Marijke.
‘Twee jaar geleden hebben we het nog wat breder getrokken en zijn we ook CNG-wagens beginnen leasen, met name de Skoda Citigo en Skoda Octavia Combi’.
‘Toch zijn we nog niet 100% dieselvrij’, merkt Steve op. ‘De Seveso-veiligheidsnormen bepalen dat voor gebruik op de terminals in de haven enkel dieselwagens toegelaten zijn. Daarom hebben we toch nog een 20-tal dieselwagens in dienst’.
Maar die blijven de uitzondering op de regel; daarnaast gaat het Havenbedrijf resoluut voor wagens met een hogere Ecoscore. Want de zorg voor het milieu was altijd de voornaamste drijfveer voor de keuze.
Natuurlijke keuze
In 2014 stond het Vlaamse decreet rond de invoering van lage-emissiezones al in de steigers. Dat werd begin 2017 ingevoerd, maar bij het Havenbedrijf besloten ze de vlucht vooruit te nemen.
‘We zitten toch met een groot aantal voertuigen op een vrij grote oppervlakte, en willen dus ons steentje bij dragen’, zegt Marijke. ‘We willen onze verantwoordelijkheid opnemen, en voor een stuk als voorbeeld dienen: niet alleen zeggen, maar ook doén.’
‘We hebben trouwens ook een interne milieudienst’, sluit Steve aan, ‘die zich heel breed bekommert over alles wat het milieu in het hele havengebied betreft, maar die ons ook intern motiveert om dat niet alleen uit te dragen naar de rest van de havengemeenschap, maar er ook zélf ons best voor te doen. Elk raamcontract of aankoop moet een positief advies krijgen van die dienst’.
Duurzaam maar duur?
Een vraag die nogal eens opduikt in milieudiscussies: allemaal goed en wel, maar wat moet dat kosten?
Voor Marijke en Steve is dat echter de kwestie niet. ‘We bevinden ons wel in de bevoorrechte discussie dat we niet puur naar de cijfers moeten kijken. Het mag in principe wat meer kosten als daar een positief milieuverhaal tegenover staat’, zegt Steve.
‘Je moet toch vooral kijken naar de positieve gevolgen, en een afweging maken op de lange termijn, niet enkel op het moment van de aankoop.
Bovendien daalt de gemiddelde brandstofkost ook stelselmatig dankzij de omschakeling, zeker naarmate er meer overgestapt wordt op elektrische wagens.’
Ook daarvoor anticipeert het Havenbedrijf volop op de toekomst, door laadpalen te plaatsen op verschillende locaties. Alleen al in het Havenhuis vind je vandaag 25 oplaadpunten, waar niet alleen medewerkers maar ook bezoekers met een elektrische wagen kunnen ‘bijtanken’.
Fierheid
En hoe reageerden de medewerkers eigenlijk zelf op de omslag? ‘Aanvankelijk bestond er toch wat terughoudendheid’, geeft Steve toe.
‘Vier jaar geleden waren hybride wagens nog vrij nieuw, en daar kwam nog bij dat men verplicht moest leren rijden met een automaat. Maar onze mensen raakten daar heel snel aan gewend, en de afwachtende houding verdween snel, mede dankzij de hoge kwaliteit en bewezen degelijkheid van de wagens’.
‘Meer zelfs’, voegt Marijke toe, ‘er groeit toch wel een bepaalde fierheid om mee de milieukaart te trekken. Niemand wilt achterblijven, en de algemene sfeer in het bedrijf ademt dat vandaag ook uit: vooruitstrevend zijn, dat zit in onze cultuur.’
En dat toont zich ook nu 20 leasewagens van het Havenbedrijf aan vervanging toe zijn. Voor de helft daarvan ging de keuze van de betrokken diensten meteen naar het volledig elektrische alternatief. Een keuze die in de nabije toekomst alleen maar populairder belooft te worden.
Over KBC Autolease
Havenbedrijf Antwerpen werkt voor de vergroening van zijn vloot samen met KBC Autolease. Als toonaangevende speler op de Belgische autoleasemarkt leggen we de nadruk op een future-proof wagenparkbeleid, waarbij we steeds nadrukkelijker evolueren van een leasemaatschappij naar een mobiliteitsprovider.
We bieden bedrijven een veelheid aan oplossingen waarmee ze hun mobiliteitsbeheer efficiënt en in functie van de behoefte van elke werknemer kunnen invullen. Zo maakt de standaard dieselwagen steeds meer plaats voor de fiets, het openbaar vervoer, een benzine, hybride of elektrische wagen.