Tips om de elektrificatie van je wagenpark op te starten

Tips om de elektrificatie van je wagenpark op te starten

Wagens die na 1 januari 2026 geregistreerd worden op naam van een bedrijf zullen elektrisch moeten zijn als ze nog van een gunstig fiscaal regime willen blijven genieten. Dat maakte de federale overheid in het najaar van 2020 bekend. Met die boodschap in het achterhoofd en/of ter ondersteuning van hun ‘groene’ imago zijn heel wat bedrijven gestart met de elektrificatie van hun vloot. KBC Autolease zet enkele aandachtspunten op een rijtje die wagenparkbeheerders kunnen meenemen tijdens de opstart van de e-transitie.

Rijdersprofiel

Voor een mobiliteitsmanager is het in de eerste plaats belangrijk om uit te zoeken welke rijdersprofielen aanwezig zijn in het bedrijf. Voor een werknemer die alleen de bedrijfswagen gebruikt voor het woon-werkverkeer, zal een elektrisch voertuig een alternatief kunnen zijn voor de diesel/benzine-variant op voorwaarde dat er vlot opgeladen kan worden, thuis en/of op het werk.

Voor een vertegenwoordiger die jaarlijks 60.000 km rijdt en op een appartement op de derde verdieping woont, zal een leasevoertuig op diesel de beste optie zijn. Durf als mobiliteitsmanager te differentiëren in je bedrijfsvloot in functie van het rijdersprofiel en de plaats waar je je medewerkers wil laten opladen.

Thuis opladen

Publiek opladen is de duurste optie die je probeert te vermijden. Op de bedrijfssite opladen is het goedkoopste, maar het bedrijf kan geconfronteerd worden met een tekort aan laadinfrastructuur door een groot aantal elektrische wagens in de vloot. En dan is thuis opladen de betere optie die overblijft. Want telewerk is allicht een blijver en als EV-rijder moet je je wagen ook tijdens de weekends en vakanties vlot kunnen laden.

Om de klanten te ontzorgen zorgt KBC Autolease naast de levering van het elektrische leasevoertuig ook voor de plaatsing en keuring (AREI) van het laadstation en een NFC-laadpas waarmee je onderweg en eventueel ook op het werk je elektrische wagen kunt opladen. Voor de realisatie van de thuisoplossing werkt KBC Autolease samen met NewMotion.

Netto-kost

Elektrische voertuigen zijn in aankoop nog altijd aanzienlijk duurder dan de diesel/benzine-varianten maar genieten wel een hogere fiscale aftrek. Op het eerste gezicht zijn elektrische bedrijfswagens een moeilijk haalbare kaart voor bedrijven met bruto-budgetten maar KBC Autolease helpt hen de objectieve netto-kost te berekenen.

Als je rekening houdt met alle parameters (VAA, fiscale aftrek, btw-recuperatie, CO2-bijdrage, brandstoffactuur,..) merk je dat er in heel wat gevallen een valabel elektrisch alternatief beschikbaar is op de markt voor diesel en/of benzine. Om klanten te helpen een onderbouwde keuze te maken op basis van de netto-kost stelt KBC Autolease hen een ‘best in class ’-rangschikking van een tweehonderdtal voertuigen, verdeeld in segmenten, ter beschikking.

E-carpolicy

Bij de integratie van elektrische voertuigen in de bedrijfsvloot is het nuttig een e-carpolicy uit te werken, ter aanvulling van de carpolicy. Je definieert een elektrische wagen en wie ervoor in aanmerking komt (rijdersprofiel, afspraken installatie en gebruik laadstation, terugbetaling laadtarieven,…). KBC Autolease biedt mobiliteitsmanagers vrijblijvend een voorbeeld e-carpolicy aan.

Heb je nog vragen?

Je KBC Autolease-contactpersoon helpt je graag verder.

Contacteer KBC Autolease