Veel Belgische bedrijven associëren de Franse markt met tergende bureaucratie en een lastige sociale context. ‘Dat beeld strookt niet meer met de realiteit’, zegt Gert Van Craenenbroeck, general manager van KBC France. ‘Er beweegt heel wat.’
Met president Emmanuel Macron waait er een frisse wind in Frankrijk. Zo hertekende de Réforme du Code du Travail de starre ontslagregels, waardoor het gemakkelijker wordt om mensen aan te nemen en te ontslaan. Ondertussen creëren interessante subsidieregelingen een gunstig investeringsklimaat. In bepaalde sectoren en regio’s geldt tijdens de eerste jaren zelfs een volledige vrijstelling van belasting.
‘Maar het gaat verder dan de maatregelen van Macron’, vertelt Van Craenenbroeck. Frankrijk heeft een groot aanbod aan industriegronden, vaak voor een fractie van de prijzen die we in België gewend zijn. De infrastructuur is van goede kwaliteit en er zijn veel goed geschoolde arbeidskrachten.
Troeven die ondertussen ook steeds meer Belgische bedrijven, letterlijk en figuurlijk, de grens doen oversteken. ‘Veel West-Vlaamse bedrijven doen nu al een beroep op Franse grensarbeiders. En regio’s als Duinkerke en Rijsel zijn opvallend populair bij Belgische bedrijven en investeerders.
’Het cliché dat Franse bedrijven wat minder efficiënt werken dan hun Belgische collega’s is niet helemaal uit de lucht gegrepen. Maar dat speelt juist in ons voordeel, benadrukt Van Craenenbroeck. ‘Belgische bedrijven halen dankzij hun strakkere kostenstructuur vaak hogere winstmarges op de Franse markt dan hun lokale concurrenten.’
KBC: de bank van hier, ook in de wereld
KBC kiest voor zijn internationale aanwezigheid de exportmarkten waar Belgische bedrijven al sterk aanwezig zijn: de buurlanden Duitsland, Frankrijk, Nederland en Groot-Brittannië, maar ook New York in de VS en in Azië Hongkong, Shanghai en Singapore. Onlangs werd er een lokale vestiging in Milaan geopend. Jan Van Hove: “We merken dat Italië een belangrijke bestemming is. Enerzijds is dat te verklaren door de grote Italiaanse gemeenschap in België, anderzijds zien we dat veel bedrijven Italië ook als een goede toegangspoort tot Noord-Afrika en het Midden-Oosten zien. Vandaar dat we onze aanpak versterkten met een nieuw kantoor in Milaan.”