FAQ elektrisch rijden

Veelgestelde vragen over elektrische wagens, laadoplossingen en laadstations

FAQ elektrisch rijden

Veelgestelde vragen over elektrische wagens, laadoplossingen en laadstations

Snel naar meer info over

Heb ik een elektrisch rijprofiel?

Een diesel- of benzinewagen voltanken duurt hooguit 10 minuten en je kunt weer vlot 600 à 900 km rijden. Een elektrische wagen met een actieradius van 400 km volledig laden duurt een 10-tal uur. Da’s een hele verandering.

Hoe kan ik weten of ik een elektrisch rijprofiel heb?
Als je volmondig akkoord gaat met volgende drie stellingen:

  1. Mijn elektrische wagen heeft ruim voldoende rijbereik voor mijn dagelijkse verplaatsingen.
  2. Ik kan mijn elektrische wagen efficiënt en veilig opladen zodat ik onbezorgd mijn volgende rit kan aanvangen.
  3. Ik vind een elektrische wagen naar mijn keuze die past binnen mijn budget

Bij elektrische wagens gaat het vaak over het rijbereik, ook wel ‘actieradius’ of ‘range’ genoemd. Het is de afstand die je kunt rijden met een volle batterij, zonder onderweg bij te laden.

Het rijbereik is – samen met de laadoplossing en het beschikbare budget – een van de bepalende factoren bij de keuze voor een elektrische wagen.

Het rijbereik van een elektrisch voertuig hangt af van

  • De bruikbare energiecapaciteit van de batterij (in kWh)
  • Het reële verbruik (in kWh/100km). Dit verbruik is sterk afhankelijk van de rijstijl en van de rijomstandigheden zoals gebruik van verwarming of airco.

Tabel: het rijbereik is afhankelijk van de bruikbare batterijcapaciteit en het reële verbruik.

rijbereik elektrische wagen

Hou bij de keuze van je elektrische wagen rekening met de volgende vuistregel: rijbereik ≥ dagelijkse kilometers × 1,5

Zo kun je je dagelijkse verplaatsing doen zonder onderweg bij te laden, ook in de winter als de verwarming aanstaat of in de zomer als de airco draait.

  • Rij je dagelijks bv. 80 km, dan moet het rijbereik minstens 120 km zijn.
  • Rij je dagelijks bv. 200 km, dan moet het rijbereik minstens 300 km zijn.

Een elektrische wagen met een klein rijbereik is de ideale oplossing in een stadsomgeving. Eentje met een groot rijbereik daarentegen kan perfect lange autosnelwegritten aan en vormt zo een volwaardig alternatief voor een benzine- of dieselwagen, zelfs voor bestuurders die jaarlijks 50.000 km of meer rijden.

Nuttige websites

Als EV-rijder wil je je elektrische wagen efficiënt en veilig opladen. Zo kun je onbezorgd je volgende rit aanvangen.

De ideale oplossing is een thuislaadstation

Aan een thuislaadstation kun je altijd laden tegen een matig kWh-tarief. En je kunt ook je huisgenoten, bezoekers en zelfs je buren laten opladen, al dan niet tegen betaling.

Ben je huurder van een huis of appartement, maak dan duidelijke afspraken met de eigenaar. 

Ben je eigenaar van een appartement, maak dan duidelijke afspraken met de andere eigenaars en met de syndicus.

Laden op het werk en onderweg

Kan er geen thuislaadstation geïnstalleerd worden? Bestudeer dan eerst grondig of laden op het werk en/of aan publieke laadpunten volstaat om vlot elektrisch te kunnen rijden. Lukt dat? Prima.

Hou bij de keuze van je elektrische wagen extra rekening met de dagelijkse kilometers en met de batterijcapaciteit en het reële verbruik.

Kun je je elektrische wagen niet efficiënt laden? Of is je budget ontoereikend?

Kies dan een zuinige wagen op fossiele brandstof.

Het budget is dé gemeenschappelijke voorwaarde van werknemer en werkgever. De werkgever bepaalt en limiteert het budget en binnen dat budget kun je als werknemer je keuze maken.

Raadpleeg de budgetbepaling in de car policy (wagenparkreglement) van je bedrijf.

Elektrische en plug-in hybride wagens

De elektrische auto is in feite een relatief eenvoudig concept. We sluiten een batterij aan op een elektromotor, we monteren vier wielen en we hebben een elektrische auto.

Elektromotor
Bij een elektrische wagen gebeurt alle aandrijving via een of meerdere elektromotoren. De elektromotor wordt aangedreven door de elektrische energie uit de batterij.

Batterij
Een elektrische wagen beschikt over een batterij die gelijkstroom levert en ontvangt. Het publieke elektriciteitsnetwerk werkt echter met wisselstroom. Om de batterij van een elektrisch voertuig te kunnen laden via het elektriciteitsnet, heeft elk elektrisch voertuig een omvormer aan boord, die de wisselstroom omzet in gelijkstroom.

Batterijcapaciteit
De energie wordt opgeslagen in de batterij. De energiecapaciteit van de batterij (of batterijcapaciteit) wordt uitgedrukt in kilowattuur (kWh) en varieert van 15 kWh tot meer dan 100 kWh.

Verbruik
Het verbruik van een elektrische wagen wordt uitgedrukt in kWh/100 km en varieert van 10 tot 25 kWh/100 km.

Rijbereik of actieradius
Het gemiddelde rijbereik hangt enerzijds af van de energiecapaciteit van de batterij en anderzijds van het verbruik en varieert van 100 km tot meer dan 500 km.

Verbrandingsmotor en elektromotor
Een plug-in hybride heeft twee motoren, een verbrandingsmotor – meestal op benzine – en een krachtige elektromotor. Een PHEV is zeer krachtig, omdat de verbrandingsmotor en de elektromotor ook simultaan werken. De wagen heeft een (theoretisch) laag normverbruik en dus ook een lage CO2-emissie.

Batterij
De batterij kun je op voorhand opladen aan een stopcontact of aan een laadstation.

Batterijcapaciteit
Tot 34 kWh (rijbereik van 124 km).

Rijbereik
Afhankelijk van het voertuig kan er tot 100 km 100% elektrisch worden gereden. Wanneer de batterij leeg is, neemt de benzinemotor de aandrijving over.

Raadpleeg de websites van de autoconstructeurs.

Een volledig overzicht van alle elektrische auto’s vind je op deze EV Database.

Je hoeft geen technische kennis te hebben om een elektrische wagen en het opladen van een elektrische wagen te begrijpen, maar het is wel handig als je vertrouwd bent met een aantal termen, zoals laadvermogen, energiecapaciteit van de batterij, elektrisch verbruik, laadtijd en laadsnelheid.

termen elektrische wagen

Bij elektrische wagens gaat het vaak over het rijbereik, ook wel ‘actieradius’ of ‘range’ genoemd. Het is de afstand die je kunt rijden met een volle batterij, zonder onderweg bij te laden.

Net zoals bij een wagen op fossiele brandstof hangt het rijbereik van een elektrische wagen af van 2 parameters:

  • De hoeveelheid energie in het batterijpack of in de brandstoftank
  • Het reële verbruik

Als je weet hoeveel energie er in de batterij zit en hoeveel de wagen verbruikt, kun je makkelijk het werkelijke rijbereik of de actieradius berekenen:

bruikbare batterijcapaciteit / reëel verbruik = reëel rijbereik

Meer info

Het laadvermogen speelt een belangrijke rol bij het opladen van een elektrische wagen. Hoe groter het laadvermogen, hoe sneller de batterij zal opladen.

Volgende factoren bepalen hoe snel een elektrisch voertuig kan opladen aan een laadstation:

  • De batterijlader/omvormer in de wagen
    • Hoeveel fasen kan de omvormer aan?
    • Hoeveel stroom (in ampère) kan de omvormer verwerken?
  • De aansluiting van het laadstation (aantal fasen en ampère) op het elektriciteitsnet
  • De elektrische (thuis)installatie (aantal fasen en ampère)

Het maximale vermogen waarmee een elektrisch voertuig kan laden, wordt bepaald door de zwakste schakel in deze keten.

Het laadvermogen wordt uitgedrukt in kilowatt, afgekort kW. 1 kilowatt = 1.000 Watt.

Energie is vermogen gedurende een bepaalde tijd en wordt uitgedrukt in wattuur (Wh) of kilowattuur (kWh). De energiecapaciteit van een batterij van een elektrische wagen wordt uitgedrukt in kilowattuur of kWh. 

De huidige generatie elektrische wagens heeft een batterijcapaciteit tussen 15 en 100 kWh.

Voorbeeld: een elektrische wagen met een batterijcapaciteit van 60 kWh en een verbruik van 15 kWh/100 km heeft een rijbereik van 400 km. 

Net zoals bij fossiele wagens wordt het verbruik van een elektrische wagen uitgedrukt in ‘hoeveelheid brandstof’ per 100 km. Maar in plaats van ‘liters’ spreken we bij elektrische wagens over kilowattuur.

De huidige generatie elektrische wagens heeft een verbruik tussen 15 en 25 kWh per 100 km.

De laadtijd is de tijd in uur die nodig is om de batterij van een elektrische wagen op te laden, van 0% tot 100%.

De laadtijd is afhankelijk van

  • De energiecapaciteit van de batterij (in kWh)
  • Het (maximale) laadvermogen (in kW)

Hoe wordt de laadtijd berekend van een lege tot een volle batterij (bij lineaire berekening)?

batterijcapaciteit in kWh / (laadvermogen in kW × rendement van 90%)

Voorbeeld

  • 64 kWh / (2,3 kW x 90%) = 31 uur
  • 64 kWh / (7,4 kW x 90%) = 9,5 uur

De laadsnelheid geeft aan hoeveel kilometer aan rijbereik een batterij per uur wordt bijgeladen.

De laadsnelheid is afhankelijk van

  • Het maximale laadvermogen (in kW)
  • Het energieverbruik van de elektrische wagen (in kWh/100km)

Hoe wordt de laadsnelheid berekend?

(laadvermogen in kW × rendement van 90%) / verbruik in kWh per 100 km

Voorbeeld

  • (2,3 kW x 90%) / 15 kWh per 100 km = 14 km/uur of 7,25 uur per 100 km
  • (7,4 kW x 90%) / 15 kWh per 100 km = 44 km/uur of 2,25 uur per 100 km

Opladen van elektrische wagens

Elke auto heeft energie nodig. Bij een conventionele auto wordt die energie gehaald uit benzine of diesel. Bij een elektrische auto wordt de energie uit de batterij gehaald. En de batterij wordt opgeladen via het elektriciteitsnet.

Er bestaan drie methoden of modes om de batterij van een elektrische wagen op te laden;

Laadmethode AC of DC* Bron van elektrische energie Aantal fasen Laadkabel
Mode 2 AC-laden Gewoon stopcontact 1-fasig Beveiligd
Mode 3 AC-laden Laadstation 1-fasig of 3-fasig Beveiligd
Mode 4 DC-laden Snellaadstation 3-fasig Beveiligd

* AC-laden = laden op wisselstroom
  DC-laden = laden op gelijkstroom

Mode 2 (AC-laden) is laden aan een gewoon huishoudelijk stopcontact via een losse laadkabel met ingebouwde beveiliging.

  • Mode 2-laadkabels
    • Laadkabel die wordt geleverd bij het voertuig
    • ‘Slimme’ laadkabel
  • Maximaal laadvermogen = 2.300 Watt of 2,3 kW
  • Laadtijd* voor 100 km = 7,25 uur
  • Laadsnelheid* = 14 km/uur

* bij een elektrisch verbruik van 15 kWh/100 km

Advies: gebruik nooit een verlengsnoer.

Mode 3 (AC-laden) is laden aan een laadstation dat een vast onderdeel is van de elektrische (thuis)installatie. Deze methode wordt gebruikt door (semi)publieke laadpalen en is een ideale oplossing om thuis of op het werk te laden. Het laadstation wordt tegen de muur of op een paal bevestigd.

  • Het laadvermogen varieert van 3,7 kW tot 22 kW
  • Laadtijd* voor 100 km: van 45 min. tot 4,5 uur
  • Laadsnelheid* van 22 km/uur tot 133 km/uur

* bij een elektrisch verbruik van 15 kWh/100 km

Advies
Bewaar twee laadkabels in de koffer van het elektrische voertuig.

  1. Mode 3-laadkabel om te laden aan een (publiek) laadpunt
  2. Mode 2-laadkabel (met ingebouwde beveiliging) om te laden aan een huishoudelijk stopcontact

De type 2-stopcontacten op een laadpunt en op een EV zijn niet identiek, maar complementair. Daardoor kun je de laadkabel maar in één richting aansluiten, ook als beide uiteinden van type 2 zijn.

Sommige elektrische voertuigen kunnen driefasig geladen worden.
Voorwaarden

  • Je woning heeft een driefasige aansluiting op het elektriciteitsnet
  • Je thuislaadstation is driefasig aangesloten
  • Je gebruikt een geschikte laadkabel

Om driefasig te kunnen laden, is er 400 V nodig. Bij een driefasige aansluiting van 230 V is een transformator nodig om driefasig te kunnen laden. Sommige EV’s kunnen wel laden aan een driefasig laadpunt gevoed met 230 V, maar daarbij gebruiken ze maar 2 van de 3 fasen zodat het vermogen lager ligt.

De keuze tussen een driefase 3 x 230 V en 3 x 400 V + N kun je niet zelf maken, maar is afhankelijk van het distributienet in je straat.

EV-stekker en EV-connector

Voorbeeld
Elektrische wagen met een batterijcapaciteit van 64 kWh en een elektrisch verbruik van 15 kWh per 100 km

Laadvermogen1 Laadtijd2 Laadsnelheid3
3,7 kW 19 uur 15 min 22 km/uur
5,8 kW 12 uur 15 min 35 km/uur
7,4 kW 9 uur 30 min 44 km/uur
11,1 kW 6 uur 25 min 66 km/uur
17,3 kW 4 uur 5 min 103 km/uur
22,2 kW 3 uur 15 min 133 km/uur

1 Voorwaarde: het laadstation is maximaal afgesteld op de elektrische wagen, nl. op het aantal fasen van de omvormer van de EV en op de hoeveelheid stroom die de omvormer kan verwerken.

2 Laadtijd van een lege tot een volle 64 kWh-batterij bij lineaire berekening.

3 Laadsnelheid bij een elektrisch verbruik van 15 kWh per 100 km.

snellaadstation mode 4

Mode 4 (DC-laden) is laden aan een snellaadstation met gelijkstroom. De batterij wordt rechtstreeks door het laadstation opgeladen. Hierdoor zijn veel hogere laadsnelheden mogelijk dan bij wisselstroom. Om te kunnen laden aan een snellaadstation, moet het elektrische voertuig daarvoor uitgerust zijn.

  • Het laadvermogen varieert van 50 kW tot > 175 kW
  • Laadtijd* voor 100 km van 6 tot 20 minuten
  • Laadsnelheid* van 300 km/uur tot 1.000 km/uur

* Bij een verbruik van 15 kWh/100 km en afhankelijk van de omvormer in de wagen

Bij een snellaadstation is de laadkabel altijd vast verbonden met het laadstation. Omdat niet alle elektrische wagens hetzelfde stopcontact hebben voor mode 4 en omdat niet alle elektrische wagens uitgerust zijn om te laden in mode 4, zijn veel snellaadstations uitgerust met drie kabels, elk met een andere EV-connector.

  • Chademo (Charge de Move): snelladen in mode 4
  • CCS (Combined Charging System): snelladen in mode 4
  • Type 2: laden in mode 3

Het (maximale) vermogen bij het opladen van een elektrisch voertuig aan een laadstation wordt bepaald door drie factoren.

  1. Aansluiting van de elektrische installatie op het elektriciteitsnet
    • 1-fasig of 3-fasig?
    • 1 x 230V, 3 x 230V of 3 x 400V? Indien 3-fasig, is er een Neuter (N)?
  2. Aansluiting van het laadstation op de elektrische installatie
    • 1-fasig of 3-fasig?
    • Hoeveel stroom (in ampère) per fase?
  3. Boordlader of omvormer in de elektrische wagen
    • Hoeveel fasen kan de omvormer in het voertuig aan?
    • Hoeveel stroom (in ampère) kan de omvormer van het voertuig verwerken?

De zwakste ‘schakel’ in de ketting bepaalt het maximale laadvermogen. 

Optimaal laadvermogen

Voorbeeld 1: je hebt een elektrische wagen met een monofasige omvormer van 25A

  • Welke aansluiting levert het hoogste laadvermogen?
    • Een monofasige aansluiting op (minstens) 25A
    • Het maximale laadvermogen is 5,8 kW
  • Wat als het laadstation monofasig op 32A is aangesloten?
    • De omvormer van de elektrische wagen kan slechts 25A aan
    • Het maximale laadvermogen is 5,8 kW
  • Wat als het laadstation driefasig op 16A is aangesloten?
    • De omvormer van de elektrische wagen kan slechts 1 fase aan
    • Het laadstation kan per fase slechts 16A leveren
    • Het maximale laadvermogen is 3,7 kW

Voorbeeld 2: je hebt een elektrische wagen met driefasige omvormer van 32A

  • Welke aansluiting levert het hoogste laadvermogen?
    • Een driefasige aansluiting op 32A
    • Het maximale laadvermogen is 22,2 kW
  • Wat als het laadstation driefasig op 16A is aangesloten?
    • Het laadstation kan per fase slechts 16A leveren
    • Het maximale laadvermogen is 11,1 kW
  • Wat als het laadstation monofasig op 25A is aangesloten?
    • Het laadstation kan slechts 1 fase aan
    • Het laadstation kan op die ene fase slechts 25A aan
    • Het maximale laadvermogen is 5,8 kW
Bron van elektrische energie Maximaal laadvermogen Laadsnelheid* Laadtijd voor 100 km*
Stopcontact (mode 2) 2,3 kW 14 km/uur 7 uur 15 min
Laadstation (mode 3) 3,7 kW 22 km/uur 4 uur 30 min
  5,8 kW 35 km/uur 2 uur 50 min
  7,4 kW 44 km/uur 2 uur 15 min
  11,1 kW 66 km/uur 1 uur 30 min
  17,3 kW 103 km/uur 1 uur
  22,2 kW 133 km/uur 45 min
Snellaadstation (mode 4) 50 kW 300 km/uur 20 min
  175 kW 1.000 km/uur 6 min

* Bij een verbruik van 15 kWh per 100 km

Laadstation voor huurders, bewoners van een rijhuis of appartement, mede-eigendom

Als huurder heb je niet het recht om een laadstation op eigen houtje te installeren. De eigenaar beslist of dat mag.

Als je een laadstation laat installeren, wordt het eigendom van de eigenaar van het huis of appartement, ook als jij ervoor hebt betaald.

Als je geen thuislaadstation kunt plaatsen, moet je je wagen laden aan openbare laadstations of op het werk.

  • Om je wagen te laden aan openbare laadstations, heb je een laadpas nodig. Met de NFC-laadpas bijvoorbeeld laad je je wagen in België aan meer dan 99% van de openbare laadstations.
  • Check in je wagenparkreglement of het toegestaan is om op het werk te laden.

Plan zorgvuldig je laadbeurten op het werk of in de buurt, zeker voor verre verplaatsingen.

Doe de test met de Wegwijzer Elektrisch Rijden. In een paar stappen kom je te weten of elektrisch rijden iets voor jou is en welke elektrische wagens bij jouw profiel passen.

Installatie van laadpalen is niet overal even vanzelfsprekend, zeker niet als je in een appartementsgebouw woont. Het kan soms maanden duren om de laadinfrastructuur te regelen. Start dus zeker op tijd!

Ben je huurder?
Neem dan contact op met de eigenaar van je appartement.

Rij je met een leasewagen?
Check dan zeker je wagenreglement. Heel wat werkgevers bieden de mogelijkheid om een thuislaadstation op te nemen in je leasecontract. Je laadstation wordt dan gekoppeld aan je individuele elektriciteitsmeter en je betaalt zelf voor extra kosten voor de installatie van het laadstation (buiten de prijs die verrekend wordt in je leasecontract) en de infrastructuuraanpassingen.

Hier vind je meer info over leasing van een elektrische wagen met laadstation.

Je kunt je laadpas gebruiken op voorwaarde dat de laadoplossing aan enkele voorwaarden voldoet:

  • Het laadstation moet uitgerust zijn met een module die 'gastgebruik' toelaat.
  • Het station heeft een kaartlezer om met je laadkaart te swipen om een laadsessie te starten.
  • Het laadstation is uitgerust met RFID-technologie zodat er data kan worden uitgewisseld tussen het laadstation en de laadpasprovider. RFID staat voor Radio Frequency Identification.

De laadkosten worden in rekening gebracht via de laadpasprovider.

  • Je kunt het laadstation laten demonteren en opnieuw monteren in je nieuwe woonst.
  • Maakt het laadstation deel uit van je leasecontract, dan zijn de kosten van demontage en montage wel voor jouw rekening.

Thuislaadoplossing van KBC Autolease

Je kunt terecht op het telefoonnummer 02 588 12 51.

  • Customer Care team Shell Recharge
    • Maandag tot en met vrijdag: van 7 tot 22 uur
    • Zaterdag en zondag: van 10 tot 19 uur
  • Externe storingsdienst
    • Maandag tot en met vrijdag: van 22 tot 7 uur
    • Zaterdag en zondag: van 19 tot 10 uur
       

Neem contact op met het Customer Care team Shell Recharge op het nummer 02 588 12 51

  • Maandag tot en met vrijdag: van 7 tot 22 uur
  • Zaterdag en zondag: van 10 tot 19 uur

Wil je je elektrische wagen efficiënt en veilig opladen? Dan is een thuislaadstation de optimale oplossing.
Voordelen

  • Je wagen laadt veel sneller op dan aan een stopcontact
  • Laadstations leveren meer vermogen dan een stopcontact
  • Elektriciteit is thuis goedkoper dan aan een openbaar laadstation
  • Het elektriciteitsverbruik wordt gemeten en kan verrekend worden
  • Laadstations hebben geen risico op oververhitting

Je kunt een laadstation laten installeren in je garage, op je oprit of onder je carport. Je moet er enkel de nodige ruimte voor hebben. De garage kan aanpalend zijn aan je woning, maar het mag ook een garagebox of een ondergrondse garage zijn.

Het premium aanbod van KBC Autolease is een Pack Laadstation, een geïntegreerde totaaloplossing voor het opladen van elektrische wagens, bestaande uit

  • Thuislaadstation inclusief installatie en abonnement
  • Hybride NFC-laadpas (Network Fleet Card)
  • Provisie van de laadbeurten

KBC Autolease biedt een Pack Laadstation aan. Dat pakket omvat

  • Laadstation van Shell Recharge Solutions
    • 7,5 meter vaste kabel
    • Laadvermogen*  tot 22 kW
    • Kleur: standaard wit (RAL-kleur naar keuze)
    • RFID-reader (Radio Frequency Identification)
    • Weerbestendig
    • Compatibel met alle elektrische voertuigen
    • Gecertificeerde veiligheid
    • Online verbonden
    • Inzicht in laaddata en -historiek
    • Universele type 2-socket
  • De installatie van het laadstation op het domicilieadres van de bestuurder
    • Monofasige (laadvermogen tot 7,4 kW) of driefasige (laadvermogen tot 22 kW) aansluiting
    • Inclusief kabel en/of graafwerken in manueel te bewerken grond met een maximum van 10 m tussen zekeringkast en laadstation en inclusief één doorboring
  • Montage van het laadstation aan een wand of op een paal
  • Dynamic Power Management-module om de beschikbare stroomcapaciteit tussen huishoudelijke toestellen en het laadstation optimaal te verdelen waarbij het huishoudelijke elektriciteitsverbruik voorrang krijgt op het opladen van het elektrische voertuig
  • Wettelijk verplichte technische keuring (AREI)
  • Abonnement ‘Zorgeloos laden’
    • Administratie en inzicht via een persoonlijk online gebruikersportaal
    • Automatische vergoeding van de stroomkosten thuis
    • Instellen van gastgebruik
    • Beheer op afstand met Remote Charge Point Control
    • Automatische software-updates
    • Helpdesk (via mail of telefonisch)

* Het maximale laadvermogen van het laadstation is van diverse factoren afhankelijk

  • Lokale regels en regelgeving
  • Type elektrische wagen
  • Aansluiting op het elektriciteitsnet op jouw locatie
  • Elektriciteitsgebruik van je gebouw
laadstation

Als de afstand tussen de zekeringkast en het laadstation groter is dan 10 meter of er zijn graafwerken in een harde ondergrond, dan zijn er extra installatiekosten.

  • De prijs bedraagt minimaal 40 euro excl. btw per lopende meter
  • De prijs per lopende meter is afhankelijk van de aard van de werken en - in geval van graafwerken - van de ondergrond zoals betonklinkers, asfalt, dolomiet…

Deze kosten worden afzonderlijk gefactureerd.

Voorbeeld 1

  • 3 meter kabel van de zekeringkast langs de binnenmuur tot de buitenmuur
  • 1 doorboring van de buitenmuur
  • 4 meter kabel langs de buitenmuur tot het laadstation.

Er zijn geen bijkomende installatiekosten.

Voorbeeld 2

  • 3 meter kabel van de zekeringkast langs de binnenmuur tot de buitenmuur
  • 1 doorboring van de buitenmuur
  • 2 meter kabel langs de buitenmuur
  • 5 meter ondergrondse kabel tot het laadstation, dat gemonteerd wordt op een paal en sokkel. De klinkers moeten opgebroken en opnieuw aangelegd worden. 

Er zijn bijkomende installatiekosten want er zijn graafwerken in harde ondergrond.

  • Minimumprijs per lopende meter: vanaf 40 euro excl. btw.
  • Prijs per lopende meter is afhankelijk van de aard van de werken en – in geval van graafwerken – van de ondergrond zoals betonklinkers, asfalt, dolomiet…
afstand tussen zekeringkast en laadstation

De meting moet gebeuren via rechte lijnen. Er is één doorboring inbegrepen in de prijs van de basisinstallatie.

  • Het laadstation inclusief installatie – zoals beschreven in de vraag hierboven - kost 2.266 euro (excl. btw)

Na de installatie van het laadstation gaat de installatietechnieker het online connecteren. Hierbij wordt de onderstaande volgorde gehanteerd door de installatiepartner:

  1. 4G-connectie via Simkaart in het laadstation
    Het laadstation is voorzien van een 4G-simkaart en maakt zo online connectie met de backoffice van Shell Recharge Solutions.
  2. Wifi
    Als er geen 4G-connectie mogelijk is, gaat de installatiepartner het laadstation online brengen via wifi. Dit vereist wel dat het laadpunt in de buurt staat van de router die het wifi-signaal overbrengt.
  3. Ethernetkabel
    De derde optie is het laadstation verbinden met de modem via een ethernetkabel. Als er geen modem in de buurt staat, wordt er een utp-kabel getrokken en een mobiele router geïnstalleerd. Deze router kost 450 euro exclusief btw.
  • Log in op je account op https://account.shellrecharge.com/
  • Ga naar 'Dashboard'
  • Klik op het tandwiel naast de naam van je laadpaal. 
  • Klik op ‘Laadpaal resetten’.
  • Wacht 20 minuten tot de laadpaal volledig gereset is en probeer dan opnieuw te laden.
  • Is de reset niet gelukt?
    Ga naar de zekeringkast en zet de zekering van het laadstation uit (= naar beneden). Op de foto staat de zekering aan (= naar boven).

Wacht één minuut en zet de zekering terug aan; wacht 20 minuten tot de laadpaal volledig gereset is en probeer opnieuw te laden. 

  • Werkt de laadpaal nog altijd niet? Neem dan contact op met de technische dienst van Shell Recharge Solutions op 02 588 12 51 (optie 1).

Met de nationale ‘hybride’ NFC-kaart kun je in België

  • Elektrisch laden
    • Aan je thuislaadstation
    • Eventueel op het werk
    • Aan meer dan 9.000 openbare laadstations (info via de Shell Recharge-app)
  • Fossiele brandstof tanken

Met de internationale ‘hybride’ NFC-kaart heb je bovendien toegang tot het Shell Recharge Solutions-netwerk – het grootste netwerk van openbare laadstations met bijna 200.000 laadstations in 35 Europese landen – en kun je tanken in alle Shell- en Esso-stations in Europa.

Een NFC-laadpas kost 2,50 euro/maand (excl. btw). 

Als je werkgever de laadbeurten thuis vergoedt, dan kun je een automatische vergoeding instellen (= bedrag per kWh). Hoe je deze vergoeding moet instellen, vind je in het stappenplan ‘Aan de slag met het laadstation van Shell Recharge Solutions’

  • Het thuislaadstation registreert het elektrisch thuisverbruik (uitgedrukt in kWh) en stuurt deze info door naar Shell Recharge Solutions
  • Shell Recharge Solutions vergoedt maandelijks je laadbeurten op basis van het verbruik en het ingestelde terugbetalingstarief
  • Shell Recharge Solutions factureert deze laadbeurten via Shell aan KBC Autolease
  • KBC Autolease factureert maandelijks een elektriciteitsprovisie aan de werkgever en rekent periodiek de reële kosten af, net zoals bij fossiele brandstoffen
Shell Recharge-app

Met de gratis Shell Recharge-app vind je beschikbare openbare laadpalen in de buurt en onderweg.

  • Download deze app gratis via de App Store of Google Play Store.
  • Je krijgt in real time inzicht in de beschikbaarheid, laadsnelheid en laadtarieven van specifieke laadpalen.
  • De app meldt wanneer je favoriete laadpaal weer beschikbaar is.
  • In de app kun je een Shell Recharge-laadpas bestellen. Met deze laadpas kun je in het buitenland laden voor eigen rekening en zo heb je bovendien een ‘reservepas’ achter de hand.

Offerte en bestelling van je elektrische wagen en Shell Recharge Solutions-laadstation

Zowel het elektrische voertuig als het Pack Laadstation zit in de offerte van KBC Autolease.

  • Elektrische wagen
    • Financiële huur 
    • Alle diensten: reparatie, onderhoud, banden, verzekeringen...
  • Pack Laadstation
    • Het laadstation en de installatie zijn een onderdeel van de financiële huur
    • Het abonnement ‘Zorgeloos laden’ en de provisie staan als afzonderlijke lease-elementen in de offerte
  1. Start KBC MoveSmart
    Meer info over KBC MoveSmart
  2. Ga naar 'Offertes' en klik op 'Offerte auto' om een simulatie te starten
  3. Kies je mobiliteitsplan
  4. Stel je elektrische wagen samen (packs, opties en eventuele accessoires). Volg zoveel mogelijk de codes die op de offerte van je merkdealer staan.
  5. Voeg een Pack Laadstation toe. Klik op 'Accessoire toevoegen', kies 'Laadstation' bij 'Accessoire' en kies 'Pack Laadstation (aankoop)' bij 'Editie'. Klik op 'Toevoegen'.
  6. Kies de kleur en bekleding
  7. Controleer de voertuigprijs en de gekozen opties in de samenvatting
  8. Klik op 'Opslaan' om de offerte te bewaren
  9. Wil je bestellen? Klik op 'Goedkeuren'. KBC Autolease bestelt je elektrische wagen en brengt Shell Charging Solutions op de hoogte van je bestelling van een laadstation.

Vraag aan KBC Autolease een offerte van een elektrisch voertuig inclusief een Pack Laadstation.

  • KBC Autolease
    • Bestelt je elektrische wagen bij de gekozen dealer
    • Brengt Shell Charging Solutions op de hoogte van je bestelling van een laadstation
  • Shell Recharge Solutions stuurt je een mail met de vraag om online de nodige informatie over de woning en de auto te bezorgen (= online intake), zodat ze de optimale laadoplossing kunnen configureren.
    • Kunnen ze geen correcte analyse maken op basis van de online intake? Dan neemt Shell Charging Solutions telefonisch contact met je op.
    • Bij erg complexe installaties kan een specialist een schouwing ter plaatse komen doen. Dat kost 132 euro. 
  • Je vult de online intake in
  • Op basis daarvan maakt Shell Charging Solutions een gedetailleerde offerte op. Die offerte omvat
    • De specificaties van je basisinstallatie: monofasig of driefasig, wandmontage of montage op paal (en sokkel), RAL-kleur, maximaal 10 m kabel en/of graafwerken van zekeringkast tot laadstation en één doorboring.
    • De installatiewerken die niet inbegrepen zijn in de basisinstallatie. Concreet betekent dit extra meters kabel en/of graafwerken van zekeringkast tot laadstation boven de 10 meter en extra doorboringen. Deze extra kosten worden apart gefactureerd. 
  • Zodra KBC Autolease in het bezit is van de offerte van Shell Charging Solutions, bestellen ze je laadstation. 
  • KBC Autolease bezorgt de leveringsdatum van de wagen aan jou en aan Shell Charging Solutions, zodra die informatie beschikbaar is bij de merkdealer.
  • De installateur van het laadstation neemt telefonisch contact met je op om de installatiedatum af te spreken. De installatie van het thuislaadstation wordt ongeveer twee weken vóór de leveringsdatum van de wagen ingepland. 
  • Staat de wagen klaar voor levering? Dan brengt KBC Autolease je op de hoogte.
  • Je maakt een afspraak met de merkdealer.

Via een online intake bezorg je de nodige informatie over je woning en je elektrische wagen aan Shell Recharge Solutions zodat ze de optimale laadoplossing kunnen configureren.

Nee. De account assistant van KBC Autolease zal pas een aanvraag tot online intake indienen bij Shell Charging Solutions nadat hij/zij je goedgekeurde bestelling heeft ontvangen.

Installatie van een laadpaal (van Shell Recharge Solutions of van een andere CPO)

De laadpalen van Shell Recharge Solutions zijn geschikt voor elk type netaansluiting. Meestal is het niet nodig om de bestaande netaansluiting te verzwaren, dankzij de functie Dynamic Power Management. Die module zorgt ervoor dat het energieverbruik van de woning voorrang krijgt op het laadproces van de wagen. En wanneer de andere grote energieverbruikers in huis (warmtepomp, elektrisch kookvuur, enz.) zijn uitgeschakeld, wordt de wagen geladen aan een hoger laadvermogen.

  1. Zodra KBC Autolease de ondertekende offerte (van je elektrische wagen en je laadpaal) heeft ontvangen, brengt ze Shell Recharge Solutions op de hoogte van je bestelling van een laadpaal.
  2. Shell Recharge Solutions stuurt je een mail met de vraag naar meer informatie over je woning en je auto. In een online survey vraagt Shell Recharge Solutions stapsgewijs naar informatie en foto’s, waarmee ze een gedetailleerde offerte kan opmaken en de optimale laadoplossing kan bepalen.
    Controleer je persoonlijke en professionele e-mail op een mail waarvan het e-mailadres eindigt op …@shellrecharge.com. Check ook je spam.
  3. De offerte van Shell Recharge Solutions omvat
    • de specificaties van je basisinstallatie;
    • de installatiewerken die niet inbegrepen zijn in de basisinstallatie. Voor deze extra kosten krijg je een aparte factuur.
  4. Een gecertifieerde installatiepartner van Shell Recharge Solutions voert de installatie uit.
    • De installateur van het laadstation neemt een zestal weken vóór de geplande leveringsdatum van je wagen telefonisch contact met je op om de installatiedatum af te spreken.
    • De installatie van het thuislaadstation wordt ongeveer 2 weken voor de leveringsdatum van de wagen ingepland.
  5. Na de installatie verwittigt de installateur een onafhankelijk keuringsorgaan, dat jou zal contacteren om een keuringsafspraak te maken.
  6. Tot slot moet je de laadpaal activeren. Raadpleeg daarvoor het stappenplan.

Je laadstation of laadpaal wordt het beste zo dicht mogelijk bij de elektriciteitskast geïnstalleerd om de installatiekosten te beperken en binnen het standaard installatiepakket van KBC Autolease te vallen. De online survey geeft uitsluitsel over eventuele extra installatiekosten.

Raadpleeg de productfiche voor meer informatie

Statistisch gezien is de kans op brandgevaar bij een elektrische wagen heel wat kleiner dan bij een wagen met verbrandingsmotor. We raden je wel aan om je verzekeringsagent in te lichten als je thuis een laadstation laat plaatsen.

De laadpaal is uiteraard niet op de hoogte van de modaliteiten van het energiecontract dat je hebt afgesloten. Er zijn wel 2 manieren om het laadproces te plannen (bijvoorbeeld afhankelijk van het nachttarief):

  • via het voertuig zelf: de meeste elektrische wagens laten toe om via de app of de instellingen van de wagen zelf het laadproces te plannen;
  • via de laadpaal: met de Shell Recharge-app kun je laadschema’s op je laadpaal  programmeren. Je steekt de laadkabel in en activeert de laadsessie wanneer je de wagen parkeert. De laadsessie begint volgens het geregistreerde schema.

Bovendien kun je het laadvermogen van een Shell Recharge Solutions-laadpaal laten optimaliseren met de functie ‘Dynamic Power Management’ (lees: een lager laadvermogen laten instellen). Als je dat wilt, contacteer je de technische dienst van Shell Recharge Solutions op het nummer 03 808 63 55.

Een vooronderzoek is inderdaad noodzakelijk. Enerzijds om zeker te zijn dat een laadpaal veilig kan worden aangesloten op de huidige elektriciteitsinstallatie. Daarnaast is het ook de enige manier om een nauwkeurige offerte te kunnen opmaken voor jouw specifieke thuissituatie.

Een elektrische laadpaal in België moet op een aparte elektrische kring worden aangesloten, beveiligd door een geschikte differentieelschakelaar en automaat. De erkende installatiepartner van Shell Recharge Solutions zorgt ervoor dat de installatie voldoet aan alle technische en wettelijke vereisten, zodat ze door een onafhankelijk keuringsorgaan kan worden onderworpen aan een AREI-keuring.

De laadpaal van Shell Recharge Solutions kan worden gecombineerd met een lokale energieopslag, zoals een thuisbatterij. De aansturing van de laadpaal en de thuisbatterij alsook de interactie tussen beide (Home Energy Management System) worden evenwel niet aangeboden vanuit Shell Recharge Solutions.

Als je je wagen oplaadt op een moment dat de zonnepanelen elektriciteit opwekken, wordt deze elektriciteit gebruikt om de elektriciteitsverbruikers (zoals een wagen) van dat moment te voeden. Als het rendement van de zonnepanelen onvoldoende is om het gewenste laadvermogen te leveren, zal aanvullend netstroom worden gebruikt.

Het laadpunt van Shell Recharge Solutions bevat evenwel geen Home Energy Management-module die het laadproces optimaliseert rekening houdend met zonnepanelen of een thuisbatterij.

Het pakket dat KBC Autolease aanbiedt, bevat standaard een vaste kabel van 7,50 meter. Zo hoef je niet telkens voor en na een thuislaadsessie de losse kabel (die met het voertuig wordt meegeleverd) af- en op te rollen en op te bergen.

De installatie wordt van a tot z uitgevoerd door de erkende installatiepartner van Shell Recharge Solutions.

Van jou verwachten we 2 acties:

  • Zodra KBC Autolease de ondertekende offerte (van je elektrische wagen en je laadpaal) heeft ontvangen, brengt KBC Autolease Shell Recharge Solutions op de hoogte van je bestelling van een laadpaal.
    Shell Recharge Solutions stuurt je een mail met de vraag om de nodige informatie over de woning en de auto te bezorgen.
    Vul deze online survey binnen de week na ontvangst nauwkeurig in.
  • De installateur van de laadpaal neemt een zestal weken voor de geplande leveringsdatum van je wagen telefonisch contact met je op om de installatiedatum af te spreken. Kies een geschikte installatiedatum en zorg dat je op die dag aanwezig bent.

De Home Advanced van Shell Recharge Solutions is een geconnecteerde laadpaal dat aan de hand van een ingebouwde simkaart alle laadtransactiegegevens doorstuurt naar Shells backoffice in the cloud. Door deze verbinding kan de laadpaal vanop afstand worden beheerd en kunnen allerlei slimme diensten (zoals het automatisch terugbetalen van laadkosten gelinkt aan een bedrijfswagen) worden uitgevoerd. 

Daarnaast wordt de laadpaal ook uitgerust met Dynamic Power Management. Die module zorgt ervoor dat het laadproces van de wagen wordt geoptimaliseerd op basis van het energieverbruik van de woning. Daardoor is het mogelijk om ’s nachts, wanneer de andere grote verbruikers (warmtepomp, elektrisch kookvuur, enz.) zijn uitgeschakeld, te laden aan hogere vermogens zonder dat een (meestal kostelijke) netverzwaring moet worden aangevraagd. 

Tot slot kun je met de Shell Recharge-app laadschema’s op je laadpaal programmeren. Je kunt de laadkabel inpluggen en de laadsessie activeren wanneer je de wagen parkeert. De laadsessie zal vervolgens pas aanvangen volgens het geregistreerde schema.

De laadpaal van Shell Recharge Solutions bevat echter nog geen Home Energy Management-module die het laadproces optimaliseert rekening houdend met de eventuele aanwezigheid van zonnepanelen of een thuisbatterij. Shell werkt op dit moment aan een HEMS-oplossing die kan worden toegevoegd aan de reeds geïnstalleerde laadpaal.

2 elektrische wagens binnen eenzelfde gezin betekent niet noodzakelijk dat er ook twee laadpunten of twee aansluitingen nodig zijn. Alles hangt af van het gebruik van die wagens: hoeveel wordt er dagelijks gemiddeld gereden, wordt er onderweg of op het werk geladen, enz.

Idealiter kan eenzelfde laadpunt thuis dienst doen voor verschillende gebruikers, die bijvoorbeeld afwisselend – nacht om nacht – laden, zonder dat een tweede laadpunt nodig is. Moeten beide voertuigen dagelijks meer dan 150 kilometer bijladen, dan is de installatie van een tweede thuislaadpunten mogelijk opportuun.

Algemeen wordt gesteld dat een laadpaal makkelijk acht tot tien jaar dienst kan doen, en dus gedurende twee cycli van een bedrijfswagen meegaat. Afhankelijk van verdere technologische evoluties (zoals vehicule-to-grid toepassingen) is een snellere vervanging van de laadpaal aangewezen.

Shell Recharge Solutions biedt standaard 5 jaar garantie op haar laadpalen. De regeling rond eigendomsoverdracht bij een verhuis of uitdiensttreding zou deel moeten uitmaken van het wagenreglement van je werkgever.

  • Moet het toestel verplaatst worden, bijvoorbeeld bij een verhuis, dan kost de demontage 229 euro, btw niet inbegrepen. 
  • Moet het kapotte of versleten toestel ter plekke worden vervangen, dan krijg je een korting van 50% op deze prijs. 
  • Bij een verhuis kost de demontage van het toestel 229 euro, btw niet inbegrepen. 
  • De installatiekost is afhankelijk van de aansluiting op de nieuwe locatie en wordt bepaald op basis van een online intake of schouwing ter plaatse. 
  • De garantie blijft enkel geldig als het laadstation verplaatst wordt door een erkende installatiepartner van Shell Recharge Solutions. 

Een laadpaal van Shell Recharge Solutions bevat één connectie en kan maar één wagen tegelijk opladen.

Activatie en gebruik van de Shell Recharge Solutions-laadpaal

Om je laadpaal te activeren, heb je je Shell Recharge Solutions-identificatienummer nodig. Dat nummer vind je op de achterkant van je NFC-laadkaart.

Volg de instructies van het stappenplan en je bent vertrokken.

Als je werkgever de laadsessies thuis vergoedt, kun je in je account op https://account.shellrecharge.com/ een automatische vergoeding instellen. Zo kan Shell Recharge Solutions je laadsessies vergoeden via een maandelijkse onkostennota.

Volg de instructies van het stappenplan.

Ja, dat kan.

  • Download de app ‘Shell Recharge’ gratis via de App Store of Google Play Store
  • Maak een account aan
  • Bestel voor je privéwagen een Shell Recharge-laadpas
  • Log in met je account op account.shellrecharge.com
  • Voeg deze laadpas toe
  • Stel het gastgebruik in op ‘Gasten moeten betalen’
  • Stel het gewenste gasttarief in
  • Stel de laadpastoegang in op ‘Laden met uw laadpas’

Er zijn 3 scenario’s mogelijk.

  1. Je laadt je bedrijfswagen op met je NFC-laadpas.
    Die laadsessies worden vergoed via Shell Recharge Solutions.
  2. Je laadt je privéwagen op met je gekoppelde Shell Recharge-laadpas.
    Die laadsessies zijn voor eigen rekening. 
  3. Een bezoeker laadt zijn wagen op.
    Hij betaalt het ingestelde gasttarief en jij wordt vergoed.

Ja, dat kan, afhankelijk van de gemaakte keuze voor gastgebruik in je account op account.shellrecharge.com

  • Uitgeschakeld
  • Gratis voor gasten
  • Gasten moeten betalen

Als je gastgebruik toelaat, adviseren we je om bij de laadpastoegang de optie ‘Laden met uw laadpas’ te kiezen. Laden aan je laadstation kan dan uitsluitend met de laadpassen die jij kiest.

Netgebruikers met een laadpaal moeten dat aangeven bij hun distributienetbeheerder. Wie deze verplichting niet nakomt, kan een administratieve boete krijgen. De aangifte van laadpalen voor elektrische voertuigen is verplicht in Vlaanderen en Wallonië, maar nog niet in Brussel. 

Deze nieuwe verplichting beantwoordt aan een noodzaak om de toekomstige elektriciteitsbehoeften van huishoudens en bedrijven beter te begrijpen, vooral met de verwachte toename van het aantal elektrische voertuigen op de Belgische wegen. Deze informatie zal netbeheerders helpen om wijzigingen op het distributienet in te schatten en gerichte aanpassingen uit te voeren.
 

  • In het Vlaamse Gewest heeft de Vlaamse Regulator van de elektriciteits- en gasmarkt (VREG) in juni 2021 een meldingsplicht voor laadpunten voor elektrische wagens ingevoerd.
  • Alle laadpunten die je aansluit op het laagspanningsnet met een laadvermogen vanaf 5 kVA moet je aanmelden bij Fluvius.In het Waalse Gewest is het laatste decreet over de elektriciteitsmarkt op 15 oktober 2022 in werking getreden. Het verplicht elke netgebruiker met een laadpunt om dat aan te geven bij de netbeheerder.
  • In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest bestaat de verplichting om laadstations aan te geven momenteel niet, maar dat zal in de nabije toekomst waarschijnlijk veranderen.
  • In het Vlaamse Gewest moet je je laadpaal melden bij Fluvius.
    • Ga naar Fluvius.
    • Zorg dat je de EAN-code van je bestaande elektriciteitsaansluiting bij de hand hebt. Je vindt je EAN-code op de energiefactuur van je leverancier.
    • Wat vul je in bij de volgende velden als je een laadpaal van Shell Recharge hebt?
      • Naam installateur: Shell RechargeType
      • Laadinstallatie: 1 laadpunt
      • Aard van de laadinstallatie: privé
      • Zal de laadinstallatie slim opladen? Ja, het laadpunt houdt rekening met een vooraf begrensd piekverbruik
      • Fabrikant laadpunt: Enovates
      • Modelnaam laadpunt (fabrikant): Home Advanced
      • Aantal laadpunten (= aantal stekkers/stopcontacten): 1
      • Maximaal ingesteld vermogen per laadpunt: Voor monofasig: 7,4 kW Voor driefasig: 22 kW
  • In het Waalse Gewest zijn er vijf distributienetbeheerders: ORES, RESA, AIEG, AIESH en REW. 
  • In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is Sibelga de netbeheerder, maar is er momenteel geen verplichting om je laadpaal te melden. 

Heb je vragen? Neem contact op met je netbeheerder. 

  • Log in met je account op account.shellrecharge.com
  • Stel het gastgebruik in op ‘Gasten moeten betalen’
  • Stel het gasttarief in op het tarief waartegen de werkgever van de partner het thuisverbruik vergoedt

Tip
Vink ‘Op de kaart tonen aan iedereen’ niet aan, want dan wordt je laadstation ‘publiek’ in de Shell Recharge-app.

  • Installeer de Shell Recharge-app
  • Maak in de app een account aan
  • Bestel in de app een Shell Recharge-laadpas
  • Log in op account.shellrecharge.com
  • Voeg deze laadpas toe
  • Activeer je laadpunt

Verzekering thuislaadstation

We raden je zeker aan om je verzekeringsagent in te lichten als je thuis een laadstation laat plaatsen. 
Je verzekeraar neemt het laadstation dan mee op in je brandverzekering.
Het is mogelijk dat de prijs van je verzekering daardoor iets stijgt.

Nee, de laadpaal is niet verzekerd in je autoverzekering. Schade aan je laadpaal door een externe oorzaak is verzekerd in je brandverzekering. Neem daarvoor contact op met je brandverzekeraar.

Neem contact op met je verzekeringsagent. Hij helpt je bij de schadeaangifte.

NFC-laadpas

NFC = Network Fleet Card

Met de NFC-laadpas van KBC Autolease kun je in België laden bij 99% van de openbare laadpunten en bij alle snellaadpunten zoals Ionity en Fastned, uitgezonderd Tesla Superchargers.
Je hebt ook toegang tot het Shell Recharge Solutions-netwerk, het grootste netwerk van openbare laadstations met meer dan 350.000 laadstations in 35 Europese landen.

Tip

Download de gratis Shell Recharge-app via de App Store of Google Play Store.

Voordelen

  • Vind beschikbare openbare laadpalen in de buurt en onderweg
  • Krijg realtime inzicht in de beschikbaarheid, laadsnelheid en laadtarieven van specifieke laadpalen
  • Ontvang een melding wanneer je favoriete laadpaal weer beschikbaar is.
  • Bestel een privé Shell Recharge-laadpas. Met deze laadpas laad je in het buitenland voor eigen rekening. Zo heb je een ‘reservepas’ achter de hand.

Laadpassen zijn momenteel per definitie internationaal bruikbaar en kunnen – voorlopig althans – niet beperkt worden op landniveau of op Charge Point Operator zoals snelladen bij Ionity of Fastned.

In je wagenparkreglement of car policy vind je alle info over het gebruik van je laadpas, of je aan snelladers of in het buitenland mag laden…

Voor laadbeurten in het buitenland of aan snelladers kun je een privélaadpas gebruiken.

  • In de app van Shell Recharge kun je een privé Shell Recharge-laadpas bestellen. Met deze laadpas laad je aan snelladers en in het buitenland voor eigen rekening. Zo heb je een ‘reservepas’ achter de hand.
  • Een overzicht van beschikbare laadpassen in België en de bijbehorende kosten vind je op
  • Sommige autoconstructeurs bieden zelf een laadpas aan, inclusief voordeeltarief bij bepaalde Charge Point Operator’s
     

Tip

Download de app die bij jouw laadpas hoort. Met die app vind je de laadpunten waar je terecht kunt met je laadpas. Handig om je rit voor te bereiden.

Een laadpaal thuis in combinatie met een laadpas: 4 scenario’s

KBC Autolease biedt een complete laadoplossing in het leasecontract aan:

  • een laadpaal bij de bestuurder thuis (van Shell Recharge Solutions, afgekort SRS)
  • een laadpas (hybride Network Fleet Card) om elektrisch te laden aan meer dan 99% van de openbare laadpalen

Deze totaaloplossing biedt heel wat voordelen:

  • gecentraliseerde rapportering
  • transparante facturatie
  • terugbetaling van de laadbeurten thuis
  • kostenoptimalisatie (want geen roamingkosten)

Toch zal het in sommige gevallen niet mogelijk zijn om zowel de laadpas als de laadpaal bij Shell onder te brengen. In de meeste gevallen is dit ook geen probleem, maar het is wel belangrijk om stil te staan bij de gevolgen van een andere configuratie.

De charge point operator (CPO) is de uitbater van de laadpaal of de partij die de laadpaal beheert voor de eigenaar.

De CPO beheert de gegevens van de laadtransacties die op de laadpaal worden uitgevoerd en kan op basis daarvan verschillende slimme diensten aanbieden. Via het platform van de CPO kan de eigenaar van de laadpaal bepalen of de laadpaal privé of publiek toegankelijk is en welk tarief wordt gevraagd voor laadsessies.

De CPO is eveneens verantwoordelijk voor de dienst ‘split billing’ die de laadsessies van een bedrijfswagen vergoedt aan de consument en factureert aan de werkgever.

In de totaaloplossing van KBC Autolease is Shell Recharge Solutions de CPO van een laadpaal thuis of op kantoor.

De mobility service provider (MSP) is de uitgever van de laadpas. De laadpas wordt gebruikt om een laadsessie te starten en bepaalt ook de achterliggende facturatie. Als je de laadpas gebruikt bij een (semi-)publieke laadpaal, is het de MSP die op basis van het geldende roamingcontract het bedrag bepaalt dat wordt gefactureerd aan de eindklant.

In de totaaloplossing van KBC Autolease is Shell Fleet Solutions de MSP van de NFC-laadpas (Network Fleet Card).

Roaming voor het opladen van elektrische wagens is gebaseerd op overeenkomsten tussen dienstverleners, tussen Charge Point Operators (CPO’s) en Mobility Service Providers (MSP’s). Binnen die overeenkomst beheert de CPO de laadpalen en stelt de MSP bestuurders in staat om bij die laadpalen op te laden.

Concreet

  • Als bestuurder kun je met 1 laadpas laden aan laadpalen van verschillende operatoren
  • Start er een laadsessie met een niet-geregistreerde laadpas (bijvoorbeeld op een publieke of semipublieke laadpaal), gaat het om een ‘commerciële transactie’ tussen enerzijds de CPO (de uitbater van de laadpaal) en anderzijds de MSP (de uitgever van de laadpas). Het tarief dat door de gebruiker wordt geregistreerd, zal afwijken van het tarief dat finaal wordt gefactureerd op basis van het roamingcontract tussen CPO en MSP.

Wanneer een laadpas van een MSP in het platform van de CPO kan worden geregistreerd (‘gewhitelist’) als een ‘gekende’ laadpas, kan een specifiek tarief worden ingesteld voor de laadsessies die met deze laadpas worden gestart. Deze laadsessies zijn dus geen ‘commerciële transacties’ en vallen buiten het roamingcontract, waardoor het tarief dat de gebruiker registreert één op één wordt gefactureerd.

Dit is de complete thuislaadoplossing van KBC Autolease:
• een laadpaal van Shell Recharge, inclusief installatie en AREI-keuring;
• een abonnement op de laadpaal o.a. voor de terugbetaling van de thuislaadsessies;
• een laadpas – dit is een hybride Network Fleet Card (NFC-laadpas) van Shell – om elektrisch te laden aan meer dan 99% van de openbare laadpalen in België.

Shell is in deze combinatie zowel de uitbater van de laadpaal (CPO) als de uitgever van de laadpas (MSP). De laadpas wordt gekoppeld aan de laadpaal en is als dusdanig geregistreerd als ‘gekende’ laadpas.

Wat zijn daarvan de belangrijkste voordelen?
• Het terugbetalingstarief (in euro per kWh) dat de werknemer instelt, wordt één op één doorgerekend aan de werkgever, zonder extra roamingkosten.
• De btw-vrije doorrekening van de “thuislaadsessies” berust op de btw-figuur van de voorgeschoten kosten (artikel 28, 5° Wb. Btw).
Dat houdt in dat de kosten voor “thuislaadsessies” door KBC Autolease in naam en voor rekening van de onderneming zijn voorgeschoten en vervolgens worden gerecupereerd.

Opgelet: KBC Autolease kan een laadsessie enkel als “thuislaadsessie” registreren als Shell zowel de uitbater is van de laadpaal als de uitgever van de laadpas.

In dit scenario is Shell Recharge niet de uitbater of CPO van de laadpaal dus de configuratie van de laadpaal en het al dan niet aanbieden van split billing wordt door een andere partij uitgevoerd.

Als je werkgever de laadsessies aan je eigen laadpaal vergoedt, hou dan bij de keuze van je laadpaal zeker rekening met het volgende:

• Om split billing (= de laadsessies thuis vergoeden aan de werknemer en factureren aan de werkgever) te kunnen aanbieden, moet de laadpaal geconnecteerd zijn met de backoffice van de uitbater van de laadpaal (CPO).
• Bovendien moet de uitbater van de laadpaal (CPO) in staat zijn om de terugbetaling uit te voeren volgens de periodiciteit en het tarief die in het wagenparkreglement van de werkgever bepaald zijn.

  • In de meeste gevallen zal de backoffice van de CPO niet toelaten om de laadpas van Shell te registreren voor split billing; de verrekening van de kosten zal dan gebeuren volgens de geldende roamingtarieven die Shell – als uitgever van de laadpas - is overeengekomen met de uitbater van de laadpaal.
    De laadpaal moet in dat geval semipubliek worden opengesteld, zodat gastgebruik is toegestaan.
  • Als de backoffice van de uitbater van de laadpaal toelaat om de laadpas van Shell te registreren voor split billing, kan een één-op-één terugbetaling én -facturatie gebeuren tussen werknemer en werkgever en zijn er geen bijkomende roamingkosten. De laadpaal kan in dat geval ‘privé’ worden gebruikt, waarbij enkel de geregistreerde laadpas toegang krijgt om tegen een specifiek bedrag te laden.

Opgelet: KBC Autolease kan een laadsessie enkel als “thuislaadsessie” registreren als Shell zowel de uitbater is van de laadpaal als de uitgever van de laadpas.
Shell kan een laadpaal van een andere uitbater namelijk niet onderscheiden van een publieke laadpaal. Deze laadsessies zijn onderhevig aan 21% btw.

Heb je thuis al een laadpaal van Shell Recharge bv. uit een vorig contract of via het leasecontract van een huisgenoot en vergoedt je werkgever je laadsessies? Dan kun je de laadpas registreren als een ‘gekende’ laadpas. Zo worden je laadsessies vergoed aan het ingestelde terugbetalingstarief.

Een Shell Recharge-laadpaal in het leasecontract van KBC Autolease is uitsluitend mogelijk in combinatie met een abonnement ‘Zorgeloos laden’ én
een NFC-laadpas.
Om de laadpaal te activeren heb je trouwens een NFC-laadpas nodig.

Shell kan laadpassen van andere partijen “whitelisten” maar kan geen split billing-tarief koppelen. Met andere woorden: als een niet-NFC-laadpas wordt gebruikt op een SRS-laadpaal en het de bedoeling is om vergoed te worden voor deze laadsessies, zal de laadpaal per definitie moeten worden opengesteld voor gastgebruik (semipubliek).

De verrekening van de kosten zal gebeuren volgens de geldende roamingtarieven die de desbetreffende MSP is overeengekomen met Shell Recharge (als CPO). Het bedrag dat de werknemer heeft ingesteld, is niet noodzakelijk het bedrag dat aan de werkgever zal worden gefactureerd.

Hou bij je keuze voor een laadpaal en laadpas rekening met het volgende:

• Om split billing (= de thuislaadsessies van een bedrijfswagen vergoeden aan de werknemer en factureren aan de werkgever) te kunnen aanbieden, moet de laadpaal geconnecteerd zijn.
• De uitbater van de laadpaal (CPO) moet in staat zijn om de terugbetaling uit te voeren volgens de periodiciteit en het tarief die in de car policy van de werkgever bepaald zijn.

  • In de meeste gevallen zal de backoffice van de uitbater van de laadpaal niet toelaten om de laadpas te registreren voor split billing; de verrekening van de kosten zal dan gebeuren volgens de geldende roamingtarieven die de uitgever van de laadpas (MSP) is overeengekomen met de uitbater van de laadpaal. De laadpaal moet in dat geval semipubliek worden open gesteld, zodat gastgebruik is toegestaan.
  • Als de backoffice van de uitbater van de laadpaal toelaat om de laadpas te registreren voor split billing, kan een één-op-één terugbetaling én -facturatie gebeuren tussen werknemer en werkgever en zijn er geen bijkomende roamingkosten. De laadpaal kan in dat geval ‘privé’ worden gebruikt, waarbij enkel de geregistreerde laadpas toegang krijgt om tegen een specifiek bedrag te laden.

Op vakantie

Ja hoor, als je je goed voorbereidt, kun je op reis met een elektrische wagen.

Onthoud zeker dit: als je met een volgeladen wagen met twee fietsen op de trekhaak en de airco op 20 °C via de autosnelweg naar je vakantiebestemming rijdt, dan zal het elektrische verbruik fors hoger liggen dan normaal. Op tijd bijladen is dus de boodschap.

We geven je graag volgende gouden tips

  • Stippel je route tijdig uit.
    • Installeer minstens 2 routeplannerapps op je gsm, bijvoorbeeld A Better Route Planner.
    • Download de apps van grote netwerken zoals Ionity, Fastned, Tesla, enz.
    • Zorg dat je vlot overweg kunt met de ingebouwde navigatie in je elektrische auto.
    • Plan je laadstops en neem voldoende marge.
  • Houd het rijbereik van je wagen onderweg in de gaten. Beter nog: laat je medepassagier dit doen.
  • Laad onderweg aan snelladers met een laadvermogen van minstens 50 kW.
    • Selecteer snelladers en minimaal laadvermogen in de app van je laadpas.
    • Er zijn ook snelladers van 100 kW of zelfs 350 kW. Check het maximaal laadvermogen van je wagen.
    • Opgelet: aan snelladers kun je je batterij maar tot 80% opladen.
  • Neem minstens 2 of 3 internationale laadpassen mee. Zorg dat je deze laadpassen bij de hand hebt (dus niet alleen de appversie).
  • Overnacht je onderweg? Kies een hotel of B&B met laadmogelijkheid of met een snellader in de buurt.
  • Reis niet tijdens drukke/zwarte weekends, want dan sta je ongetwijfeld in de file… aan de snelladers.
  • Neem 2 laadkabels mee:
    • Eentje om te laden aan publieke laadstations: laadkabel mode 3.
    • Eentje voor noodgevallen: een laadkabel (mode 2) om te laden aan een gewoon stopcontact (bijvoorbeeld aan je vakantiehuis).
    • Bij de snelladers langs de autosnelweg is de laadkabel altijd vast verbonden met het laadstation. Daarvoor heb je dus geen aparte kabel nodig.
  • Rijd op de autosnelweg met een constante snelheid van 110 km/uur.
  • A Better Route Planner
  • PlugShare
  • Fastned
  • Ionity
  • Tesla
  • Sygic
  • Shell Recharge
  • ANWB
  • Google maps

Varia

Download de app ‘Shell Recharge’ gratis via de App Store of Google Play Store.

Het antwoord op deze vraag komt van Shell Recharge Solutions.

  • Je hoeft zelf niet voor bekabeling te zorgen. Je legt wel het best een wachtbuis tot aan de locatie waar het laadstation moet komen.
  • Leg je toch zelf bekabeling, houd hier dan rekening mee:
    • Leg altijd driefasige bekabeling van ten minste 6 mm² (5G6) dik. Bij een lengte van meer dan 70 meter adviseren we 10 mm² (5G10).
    • Het apparaat kan in theorie 22 kW leveren. We raden dus aan om toekomstbestendige bekabeling te leggen. Doorgaans leggen wij een 5 x 6 mm² (5G6) YMVK (AS)-kabel of dikker indien nodig.
    • Trek ook een UTP-kabel cat. 5 naar het laadstation.
    • Let erop dat de voedingskabel vertrekt bij de (hoofd)zekeringkast en naar de plaats gaat waar het laadstation moet komen. Zorg aan elke kant voor een meter extra voor de aansluiting.

Een Charge Point Operator of CPO plaatst en beheert laadstations. Een Mobility Service Provider of MSP biedt een laadpas aan zodat EV-rijders gebruik kunnen maken van publieke laadpalen.

De laadpalen van CPO’s kunnen worden geactiveerd door meerdere MSP’s via een laadpas en eventueel een smartphone-app.

De MSP bepaalt het eindbedrag van de laadsessies. De vergoeding voor het gebruik van de laadpalen van de CPO's in Europa is een onderdeel van dit eindbedrag.

Als gastgebruik mogelijk is op het laadstation, dan kan er in principe altijd geladen worden met de NFC-laadpas. Je kunt dit navragen bij de Charge Point Operator van je laadstation.