Schréder: “Duurzaamheid is ons concurrentieel voordeel”
Steden en gemeenten wereldwijd rekenen voor hun openbare verlichting op de armaturen van het Belgische familiebedrijf Schréder. Sinds zijn oprichting in 1907 is het uitgegroeid tot de referentie in verlichtingsoplossingen voor de publieke ruimte. Het jongste decennium maakte Schréder zijn producten energiezuiniger, intelligenter en meer circulair. Samen met verdere internationalisering biedt dat perspectief op een duurzame groei in bestaande en nieuwe markten.
Terwijl België volop in de eerste industriële revolutie zat, werden in 1907 de ‘Werkplaatsen Jules Schréder & Co’ opgericht in Luik. Aanvankelijk leverde het bedrijf elektrotechnische onderdelen, panelen en boxen. Vanaf de jaren ’30 legde het zich toe op industriële verlichting. “Omdat België een kleine markt is, moest de onderneming van bij de start over de grenzen heen kijken en exporteren. Die internationale blik blijft tot op vandaag één van de belangrijkste karakteristieken van het bedrijf”, vertelt huidig CEO Philippe Felten.
Internationalisering om dicht bij de markt te blijven
In 1951 opende Schréder een eerste buitenlandse fabriek. Intussen werd er geproduceerd op meerdere locaties in Europa en in Afrika, China, Australië en de VS. “Onze industriële voetafdruk is vrij groot, omdat we ernaar streven om te produceren bij de markten waarin we actief zijn. Die fabrieken worden centraal aangestuurd, maar tegelijk hebben ze een aanzienlijke autonomie, zodat ze zo goed mogelijk op de noden van hun eigen markt kunnen inspelen”, geeft Felten aan.
Naast internationalisering draagt het bedrijf innovatie hoog in het vaandel. “Uiteraard zit productinnovatie in het DNA van Schréder: we blijven altijd op zoek gaan naar betere producten met een maximale lichtkwaliteit en een minimaal energieverbruik. Maar we moeten ook procesmatig innoveren om ons zeer uitgebreide gamma zo efficiënt mogelijk te produceren. En daarnaast evolueren we meer en meer naar geconnecteerde producten met digitale oplossingen. Daarvoor ontwikkelen we nieuwe competenties op het gebied van software en nieuwe technologieën.”
Verlichting wordt intelligent datanetwerk
De groep, waarvan het belangrijkste R&D-centrum in Luik is gevestigd, was op dat vlak een pionier. “Door connectiviteit en sensoren toe te voegen aan onze producten, kunnen ze vanop afstand worden aangestuurd. Met intelligente technologie kunnen we het licht afstemmen op de omstandigheden en zorgen dat het enkel brandt wanneer het nodig is. Ook defecten worden op deze manier snel ontdekt”, aldus de CEO. “Bovendien kunnen we via de sensoren de lokale overheid bijkomende informatie aanreiken over verkeersdrukte, luchtkwaliteit, enzovoort. De verlichtingsinfrastructuur wordt zo een intelligent datanetwerk dat het hele grondgebied bestrijkt.”
De digitalisering van zijn verlichtingsoplossingen geeft Schréder ook de mogelijkheid om ze energiezuiniger te maken. Philippe Felten: “Duurzaamheid is een belangrijke pijler in onze groeistrategie. We zijn daar al vroeg mee begonnen en hebben daardoor een aanzienlijk concurrentieel voordeel uitgebouwd. Met kwalitatieve, duurzamere producten helpen we onze klanten om hun doelstellingen inzake CO2-reductie te behalen. We zullen hier blijven op inzetten om ons voordeel nog verder uit te bouwen.”
Het is een voordeel dat we zowel in België als in het buitenland kunnen samenwerken met KBC Commercial Banking
Philippe Felten, CEO Schréder
Groeien met de steun van KBC Commercial Banking
De CEO ziet dus een mooie toekomst voor de verlichtingsspecialist. “We moeten volop blijven innoveren en investeren op het vlak van ecologie, digitalisering en productiemethodes. Maar er zijn ook nog markten in de wereld waar ons marktaandeel kan groeien. Met de steun van onze bankpartner KBC Commercial Banking, die onze historiek, onze evolutie en strategie door en door kent, mag dat geen probleem zijn. Het is een groot voordeel dat we zowel in België als in het buitenland kunnen samenwerken met dezelfde bancaire partij. Dankzij onze langetermijnrelatie kan KBC ook zeer snel beslissingen nemen, wat noodzakelijk is wanneer we een overname willen realiseren in het buitenland, maar evenzeer voor de investeringen waar we nog voor staan”, vertelt Felten.
Kennisoverdracht zorgt ervoor dat onze lokale mensen de visie, strategie en waarden van Schréder goed kennen
Miet Danckaert, Relatiebeheerder KBC Commercial Banking
Schréder is dus erg actief op de internationale markten en zoekt continu naar verdere expansie. Miet Danckaert, Relatiebeheerder KBC Commercial Banking, is daarbij het aanspreekpunt: “Als Schréder een overname wil doen, neem ik contact op met de specifieke relatiebeheerder in dat land. Zo hebben ze meteen een rechtstreeks aanspreekpunt bij hun buitenlands KBC-filiaal.
Vanuit België zorg ik voor de kennisoverdracht, zodat onze lokale mensen niet alleen het bedrijf goed kennen maar ook zijn visie, strategie en waarden. Op die manier voelt Schréder dat ze met hun vertrouwde KBC-partner bankieren en niet met een buitenlandse bank.”
Disclaimer:
Tenzij uitdrukkelijk anders bepaald, heeft alle informatie die u hier raadpleegt of verkrijgt een vrijblijvende en zuiver informatieve waarde. Ze wordt naar best vermogen en op regelmatige tijdstippen bijgewerkt. KBC Bank NV geeft echter geen garanties wat betreft de actualiteit, accuraatheid, correctheid, volledigheid of geschiktheid voor een bepaald doel van deze informatie. De hier verstrekte informatie vormt geen advies of verkoopaanbod van producten of diensten en is niet bestemd voor commercieel gebruik. U blijft zelf volledig aansprakelijk voor de gevolgen van het gebruik dat u van deze informatie maakt. De intellectuele eigendomsrechten op de informatie, publicaties en gegevens die hier verstrekt worden, komen toe aan KBC Bank NV of aan derden en u moet zich onthouden van elke inbreuk hierop. Behoudens de uitdrukkelijk voorafgaande en schriftelijke toestemming van KBC Bank NV is elke overdracht, verkoop, verspreiding of reproductie van deze informatie verboden.