Umbrosa: "In vier jaar tijd willen we onze omzet verdubbelen"

Bekijk de Kanaal Z-uitzending deel 1
Bekijk de Kanaal Z-uitzending deel 2

Van Londen tot Dubai, van New York tot Melbourne: de parasols van het Roeselaarse designbedrijf Umbrosa zijn wereldwijd in trek. Het bedrijf van Christophe Haemers specialiseerde zich in hoogkwalitatieve schaduwoplossingen “made in Belgium”. De ondernemer is ambitieus en wil de komende jaren fors groeien in de VS en het Midden-Oosten.

Tot 2005 was Umbrosa een klassiek aluminiumverwerkend atelier. Dat jaar stapte Christophe Haemers in het bedrijf: “We waren een toeleverancier van de tentenindustrie. Maar ik zag potentieel in één van de parasolsystemen die we in het gamma hadden. Door ons toe te leggen op productontwikkeling en productie van exclusieve designparasols hebben we een positie bij de wereldtop in die niche verworven.”

Vandaag is het maakbedrijf volledig geïntegreerd. “We hebben vier eigen productontwikkelaars die nieuwe collecties uittekenen, ook in samenwerking met gerenommeerde designers zoals Dirk Wynants of Karim Rashid. Daarna gaat ons confectieteam aan de slag om de parasoldoeken te maken en het frame wordt in ons atelier geassembleerd uit gietstukken in kunststof, roestvrij staal of aluminium. Het voorbereiden van de verzending gebeurt ook in huis."

KBC Commercial Banking was de beste optie om onze plannen in de VS te realiseren.

Christophe Haemers, CEO Umbrosa

Doordat Umbrosa resoluut kiest voor kwalitatieve materialen, gaan de producten lang mee. “Onze parasols en schaduwoplossingen zijn dus duurzaam, maar daar hangt ook een prijs aan vast”, geeft Haemers grif toe. “We verkopen enerzijds aan particulieren die in design willen investeren en anderzijds aan de hospitalitysector, zoals hotels, resorts en country clubs. Door het strakke design en de kwaliteit kunnen we met al onze collecties wereldwijd aan de slag.”

Een Amerikaans avontuur

Vandaag haalt de kmo 60% van zijn omzet uit Europa, 25% uit de VS en 15% elders in de wereld. “Vooral in de VS is er nog een groot potentieel omdat je er een grote groep vermogende particulieren hebt en omdat de hospitalitysector er sterk uitgebouwd is”, vertelt de CEO. “Sinds 2022 zijn we daar actief met een dochterbedrijf, dat een eigen team omvat en een lokaal distributiecentrum in Houston. Op die manier kunnen we het best inspelen op de Amerikaanse markt. ”Een eerste poging, enkele jaren geleden, om via een joint venture de VS te veroveren, liep faliekant af. We bleken niet op dezelfde golflengte te zitten met onze toenmalige zakenpartner. Een joint venture was achteraf gezien niet de juiste keuze. Maar internationalisering is altijd een proces van trial and error.

Nu proberen wij heel gericht op specifieke markten te werken, zoals de VS, Australië en het Midden-Oosten. Door onze export verder te professionaliseren, willen we onze omzet de komende vier jaar verdubbelen.”

Een snelle opstart dankzij New York

Om zijn internationale groei te faciliteren, kan Umbrosa rekenen op het netwerk van KBC Commercial Banking. Christophe Haemers: “Toen we ons eigen filiaal in de VS wilden opzetten, bleek KBC de beste optie. Met de steun van hun lokale team in New York konden we snel het dochterbedrijf oprichten, onze lokale voorraad financieren en het betalingsverkeer met Amerikaanse klanten organiseren. De mix van Vlaamse mensen die onze manier van zakendoen kennen, met Amerikanen die de lokale business en het netwerk kennen, was voor ons een grote troef.”

We volgen onze Belgische bedrijven naar het buitenland.

Jo Vander Stuyft - General Manager KBC bank USA

"In België zijn we de referentie voor bedrijfsbankieren. Onze Belgische klanten zijn actief in het buitenland, dus wij volgen hen naar het buitenland om hen daar maximaal te ondersteunen”, vult Jo Vander Stuyft, General Manager KBC Bank USA, aan. “Voor Umbrosa regelden we de opstart van hun activiteiten, het betaalverkeer en de voorraadfinanciering.
Voor andere klanten doen we bijvoorbeeld soms ook de financiering voor een warehouse of productielijnen op basis van een lokale waarborg in de VS. Als onze klanten internationaal groeien, kunnen ze rekenen op hun Belgische KBC-relatiebeheerder en onze lokale KBC-kantoren in het buitenland om al hun bankzaken geregeld te krijgen.” 

Bekijk het verhaal van Umbrosa in deze 2 video's

Kanaal Z-uitzending deel 1

https://www.youtube.com/watch?v=jmX3xDpiVeE

Kanaal Z-uitzending deel 2

https://www.youtube.com/watch?v=Bg4eujCEvKo
Ontdek meer inspirerende getuigenissen

Disclaimer:
Tenzij uitdrukkelijk anders bepaald, heeft alle informatie die u hier raadpleegt of verkrijgt een vrijblijvende en zuiver informatieve waarde. Ze wordt naar best vermogen en op regelmatige tijdstippen bijgewerkt. KBC Bank NV geeft echter geen garanties wat betreft de actualiteit, accuraatheid, correctheid, volledigheid of geschiktheid voor een bepaald doel van deze informatie. De hier verstrekte informatie vormt geen advies of verkoopaanbod van producten of diensten en is niet bestemd voor commercieel gebruik. U blijft zelf volledig aansprakelijk voor de gevolgen van het gebruik dat u van deze informatie maakt. De intellectuele eigendomsrechten op de informatie, publicaties en gegevens die hier verstrekt worden, komen toe aan KBC Bank NV of aan derden en u moet zich onthouden van elke inbreuk hierop. Behoudens de uitdrukkelijk voorafgaande en schriftelijke toestemming van KBC Bank NV is elke overdracht, verkoop, verspreiding of reproductie van deze informatie verboden.