Je administratie beheren, neemt heel wat tijd en energie in beslag. Door je administratieve taken te vereenvoudigen, krijg je meer ruimte om je te focussen op je kerntaken als ondernemer. We geven je alvast enkele handige tips mee waarmee je zelf aan de slag kunt.
Bekijk waar het eenvoudiger kan
Om je administratie te vereenvoudigen, kan het interessant zijn om je huidige werkwijze even onder de loep te nemen. Breng in kaart welke administratieve taken echte tijdsvreters zijn en bekijk of er veel voorkomende taken zijn die je kunt automatiseren.
Digitaliseer je administratie
Uit een onderzoek van Unizo blijkt dat ondernemers gemiddeld 15,7 uur bezig zijn met administratie. Door je administratieve taken te digitaliseren, kun je heel wat tijd besparen.
Zo kun je eenvoudig al je documenten op dezelfde plek bewaren, waardoor ze altijd binnen handbereik zijn. Ook taken automatiseren of zelfs uitbesteden wordt op die manier kinderspel. Investeren in digitaliteit loont dus zeker de moeite.
Win tijd met de juiste digitale toepassingen
Online facturatieprogramma’s
Een online facturatieprogramma heeft heel wat voordelen:
- Je kunt offertes en facturen opmaken in een paar klikken
- Je kunt de betaalstatus van je inkomende en uitgaande facturen checken
- Je krijgt notificaties bij achterstallige betalingen
- Je kunt je facturen rechtstreeks doorsturen naar je boekhouder
CRM-toepassingen om je klanten makkelijker op te volgen
Wil je makkelijk je contacten met klanten opvolgen? Met een online CRM-tool kun je de communicatiegeschiedenis en de contactgegevens van je lead of klant eenvoudig bewaren op 1 plek en zelfs delen met je collega’s. De meeste pakketten kun je ook koppelen aan je boekhoudprogramma om nog meer tijd te winnen.
Digitale bedrijfsrapporten
Als je zaken doet, wil je graag weten met wie je in zee gaat. Een digitaal bedrijfsrapport geeft je zicht op het risico- en groeiprofiel van een onderneming. Zo zie je in 1 oogopslag hoe het gesteld is met de financiële gezondheid en het betaalgedrag van je zakenpartner. Zo win je tijd en kun je snel beslissingen nemen op basis van actuele informatie.
Digitale deurwaarder voor de inning van je onbetaalde facturen
Laten betalingen van klanten erg lang op zich wachten? Met een digitale deurwaarder kun je je facturen sneller en makkelijker innen. Met een betalingsbemiddeling en met respect voor je klantenrelatie, wordt het geld gemiddeld binnen de 30 dagen op je rekening gestort.
Een online archief om je documenten online te bewaren
Als ondernemer ben je verplicht om je documenten 7 jaar bij te houden. Met een online archief kun je snel en eenvoudig al je documenten inscannen en online bewaren op 1 plaats.
Onkosten versturen
Je onkostenbonnetjes verzamelen kost je heel wat tijd en energie. Daarom riepen we de dienst ‘Onkosten versturen’ in KBC Mobile in het leven. Nadat je betaald hebt met je zakelijke rekening, krijg je een automatisch overzicht van je onkosten. Jij kijkt na of alles klopt, vult eventueel aan en stuurt door naar je boekhouder. Dat is pas handig!
Ontdek de digitale oplossingen van KBC
KBC heeft een interessant aanbod om je administratie te digitaliseren, waardoor je meer tijd krijgt voor je zaak. Bekijk onze digitale toepassingen en vereenvoudig je administratie.