eigen_zaak_bakkerij
eigen_zaak_bakkerij

Wat kan ik verwachten van de markt?

Voorspellen wat de markt zal doen en hoe hij zal reageren op jouw onderneming is niet evident. Marktonderzoek en trendwatching kunnen je meer informatie geven.

Wat kan ik verwachten van de markt?

Voorspellen wat de markt zal doen en hoe hij zal reageren op jouw onderneming is niet evident. Marktonderzoek en trendwatching kunnen je meer informatie geven.

Als startende ondernemer weet je niet altijd wat je kunt verwachten na de opstart. Hoe zal de markt reageren? Zullen er wel klanten komen? Zal ik snel kunnen groeien en eventueel mensen aanwerven? Het zijn vragen die elke starter zich stelt, maar waar helaas geen standaardantwoord op bestaat. Toch zijn er manieren om goed geïnformeerd uit de startblokken te schieten.

Doe een marktonderzoek wanneer je je businessplan opstelt

Dat is de eerste belangrijke stap om beter te kunnen inschatten hoe de markt zal reageren op jouw bedrijf. Vooraleer je start met je onderneming, stel je het best een businessplan op. Dat is niet alleen belangrijk om vlot een lening te kunnen krijgen of samenwerkingen op te zetten met partners, maar het is ook belangrijk voor jou als starter. Een businessplan opstellen verplicht je als ondernemer om jezelf enkele belangrijke vragen te stellen en eens goed na te denken over alle aspecten die bij de start van een bedrijf komen kijken.

Een onderdeel van zo’n businessplan is de marktanalyse. Om die te kunnen opmaken, ga je idealiter eerst op onderzoek. Zo’n marktonderzoek kun je op verschillende manieren aanpakken, maar we raden je aan om meerdere technieken toe te passen.

  • Analyseer de markt op basis van cijfers. Via de overheidswebsite Economie vind je gemakkelijk heel wat cijfers. Die geven je een idee van de huidige stand van zaken. En wie wat van die cijfers kent, kan op basis ervan vage voorspellingen doen. Maar dat is niet voldoende om te weten wat je kunt verwachten van de markt.
  • Analyseer de concurrentie. Zoek binnen jouw sector en niche naar je dichtste concurrenten. Aan de hand van hun reclames, website en algemene communicatie kun je al vrij goed afleiden hoe zij het aanpakken om bepaalde reacties binnen de markt uit te lokken.
  • Stel vragen aan je potentiële klanten. Dit is wellicht de meest nauwkeurige manier om te weten wat je van de markt mag verwachten. Stel bijvoorbeeld een online enquête op en stuur die rond naar je doelgroep. Daar bestaan heel wat onlinetools voor en via social media kun je vlot mensen bereiken. Dat is een heel snelle manier om informatie te verzamelen die misschien niet zomaar te vinden is. Het kan ook een goed idee zijn om de straat op te gaan en de mensen rechtstreeks vragen te stellen. Bijvoorbeeld wanneer je lokaal een winkel wilt beginnen, is het interessant om te weten wat de omwonenden daarvan denken. 

Houd trends en trendwatchers in de gaten

Je kunt verrassend veel leren van trends en trendwatchers. Trendwatchers zijn mensen die als fulltimejob markten en sectoren in de gaten houden om nieuwe trends te spotten en ze vooral ook te kunnen voorspellen. Omdat ze altijd als een van de eersten op de hoogte zijn, hebben ze een goed zicht op de richting die de economie of een bepaalde markt uitgaat. 

Een fictief voorbeeld:

Vrijwel alle trendwatchers zijn het erover eens dat mensen steeds bewuster omgaan met de prijs van producten. Ze beheren hun budget intensiever dan vroeger en gaan sneller kiezen voor de minder dure variant van bepaalde producten. Zou het dan een slim idee zijn om je te positioneren als de duurste en beste? Of zoek je beter de middenweg op en speel je in op die trend? Hoe zou de markt reageren als je jezelf toch als duurste positioneert? Wellicht niet zo positief.

Dit voorbeeld schetst waarom het belangrijk is om rekening te houden met trends en nieuwe ontwikkelingen. Bedrijven die er blind voor zijn, overleven meestal niet zo lang. Twee bekende trendwatchers zijn Tom Palmaerts en Herman Konings. Herman Konings publiceert regelmatig een boek met zijn nieuwste inzichten en visies. 

Hoe kan ik duurzaam ondernemen?

People, planet, profit: dé drie pijlers van duurzaam ondernemen. Hoe pas je dat concreet toe op jouw onderneming?
Hoe kan ik duurzaam ondernemen?