Weet op voorhand met wie je in zee gaat
Check de kredietwaardigheid van je klant
Hoe groot je klantenbestand ook is: een klant die niet betaalt, ben je liever kwijt dan rijk. Ga zijn financiële gezondheid na en probeer te achterhalen of hij kredietwaardig is. Een goede boekhouder kan je hierbij helpen.
Zoek informatie op over de sector van je klant
Welke marktontwikkelingen zijn er in de sector van de persoon met wie je samenwerkt? Onder het motto ‘ken je klant’ zoek je best ook informatie op over de branche waarin hij actief is. De strategische waarde van een sector is belangrijk, maar ook de groeiverwachtingen. Probeer – desnoods samen met je boekhouder – de winstcapaciteit van een sector in te schatten.
Wees je bewust van cultuurverschillen
Ondernemingen kunnen qua cultuur, visie en missie enorm van elkaar verschillen. Dat geldt voor zowel beursgenoteerde als familiebedrijven. Doe je zaken met buitenlandse organisaties, dan is het soms wikken en wegen. Een cultuurverschil dat op het eerste zicht verwaarloosbaar lijkt, kan ervoor zorgen dat een deal niet doorgaat.
Vraag de mening van andere ondernemers in je sector
De wereld is klein. Ben je van plan om samen te werken met een andere ondernemer of bedrijf, dan bestaat de kans dat iemand uit je ondernemingskring dat ook heeft gedaan. Vraag zijn mening en advies, en peil naar zijn ervaringen. Jij kunt er alleen maar wijzer uit worden.
Analyseer het betalingsgedrag van je klanten
Bereken eerst je klantenkrediet, zo krijg je een transparant beeld van de termijnen waarin je het best je vorderingen int. Vervolgens is het een kwestie van kijken en leren: ga na welke klanten je beste betalers zijn, en welke vaak laattijdig betalen. Durf hen hier ook op attent te maken. Laat hen vriendelijk weten dat factuur X nog niet werd betaald. Heb je twijfels of je je geld bij een bepaalde klant wel zal ontvangen? Werk dan met voorschotfacturen alvorens je een opdracht uitvoert.
Wil je graag je klant betalingsuitstel geven wanneer hij dat nodig heeft, is het kaskrediet van KBC misschien wel een goede oplossing.