Wil je als vereniging activiteiten organiseren voor je leden of een locatie huren of kopen? Of wil je geld inzamelen voor een goed doel? Dan heb je wellicht extra financiële middelen nodig. Dalende subsidies vragen om een creatieve aanpak in fondsenwerving. Ontdek onze 9 tips om de clubkas te spijzen.
1. Verkoop een product
Eén van de populairste inzamelacties in België is de productverkoop. Een uitgelezen idee voor verenigingen, die hun leden en lokale netwerk kunnen inzetten.
Gebruik je creativiteit om zelf producten te creëren en te verkopen. Je kunt mutsen breien, nestkastjes bouwen of taarten bakken. Of je koopt producten aan bij een leverancier. Die bewijzen al jaren hun diensten: van wafeltjes tot wenskaarten.
Zet je leden aan om te verkopen: deur-aan-deur, op een drukke markt of aan hun vrienden. Of kies voor een digitaal platform zoals Crowdselling om de verkoop van je vereniging een boost te geven.
- Kies een populair product van goede kwaliteit. Zo kopen mensen volgend jaar opnieuw.
- Verkoop tegen een ronde prijs (5 - 10 euro).
- Houd de verkopen bij, op papier of met een online tool als Koalect.
- Zet je leden aan om te verkopen: deur-aan-deur, op een drukke markt of aan hun vrienden.
- Deel je actie per e-mail en op sociale media.
Heel het jaar door digitaal de kas van je vereniging spijzen zonder 1 euro extra uit te geven? Dat doe je met Trooper. Telkens een lid, supporter of sympathisant iets aankoopt bij een webshop naar keuze via het Trooper-platform, ontvangt je vereniging een percentje. Ontdek hier hoe het werkt.
Een sterke band opbouwen met je gemeenschap is essentieel voor een vereniging. Evenementen zijn de ideale gelegenheid om de buurt, vrienden en familie samen te brengen rond je club. Organiseer daarvoor een barbecue, een ontbijt, een concert, een quiz of een filmavond.
- Hoe meer zielen, hoe meer vreugd: maak de aanwezigheid dus laagdrempelig (vermijd dure toegangstickets of hoge inschrijvingskosten).
- Verzorg je gasten goed, zodat ze plezier maken en jaar na jaar in grotere aantallen terugkomen naar je evenement.
- Moedig je leden aan om hun vrienden, familie, kennissen en collega’s uit te nodigen.
- Je kunt gebruikmaken van Koalect om je evenement via e-mail of sociale media te delen. Mensen kunnen meteen online de tickets voor je evenement bestellen.
- Ga op zoek naar lokale handelaars of zelfs grotere bedrijven om je evenement te sponsoren, in ruil voor zichtbaarheid.
Heb je een specifiek project waarvoor je extra middelen zoekt? Wil je nieuw materiaal aankopen voor de club? Of wil je vereniging geld inzamelen voor het goede doel? Dat kun je met een donatiecampagne.
- Ga bij zoveel mogelijk mensen langs met een collectebus.
- Wees dankbaar voor kleine giften, maar durf ook grotere giften te vragen aan mensen met meer mogelijkheden.
- Ga langs bij bedrijven voor giften boven 100 euro. Geef deze bedrijven en hun giften zichtbaarheid, als dankbetuiging.
- Voor sommige projecten is een fiscaal attest mogelijk via organisaties als de Koning Boudewijnstichting.
- Maak gebruik van een platform als Koalect om je project ook online te verspreiden (via e-mail en Facebook) en online giften te ontvangen.
Bij goede fondsenwerving creëer je met je vereniging een reden voor schenkers om een gift te doen. Sportieve uitdagingen scheppen hiervoor de ideale context, zoals de 20 km door Brussel of zelfs een lokale loopwedstrijd.
- Moedig elke loper aan om tien vrienden, familieleden of kennissen te overtuigen om een gift te doen.
- Maak ook hier gebruik van e-mail en sociale media om de actie van elke loper te delen, bijvoorbeeld met een tool als Koalect.
- Zet sponsors op de truitjes van de lopers.
Heb je al ervaring met crowdfunding? Na het buitenland, hebben ook in België bedrijven én verenigingen de weg ernaar gevonden. Zoals de naam het zegt, wordt de gemeenschap (de crowd) de sponsor (of funder) van je vereniging.
Heb je voor een specifiek project een budget nodig dat je alleen kunt realiseren met de hulp van je gemeenschap? Met crowdfundingplatformen kun je online je project toelichten én het laten financieren door je gemeenschap. Haal je het vooropgestelde doelbedrag op, dan kun je het project realiseren. Mocht je het niet halen, worden alle schenkers vergoed.
Is je project alleen waardevol voor de mensen in je buurt, dan kun je een platform als Koalect gebruiken. Dat is gemaakt om lokale projecten te delen met de gemeenschap. Of zal je project mogelijk heel wat mensen aanspreken, overal in België of zelfs daarbuiten? Dan kun je een beroep doen op grote crowdfundingplatformen als Kickstarter en Indiegogo.
- Kies bewust voor crowdfunding als je project in het concept past. Anders maak je beter gebruik van bovenstaande types acties, waarmee je meer geld zult inzamelen.
- Kies een realistische doelstelling, lokale projecten zamelen zelden meer dan 10.000 euro in.
- Zorg voor een duidelijke en voldoende beknopte beschrijving.
- Het succes van je project hangt af van de communicatie. Hoe meer je leden het project dragen en delen met hun vrienden en kennissen, hoe groter het succes.
- Luister naar je schenkers. Als je project niet slaagt, krijg je mogelijk wel zeer waardevolle feedback.
Een overzicht van alle subsidies vind je op de website van de Vlaamse overheid. Let wel, om in aanmerking te komen voor subsidies kan de subsidiërende overheid je vragen om een vzw te worden.
Zie je het groot? Voor projecten als de bouw van lokalen of de (her)aanleg van de terreinen van je vereniging kun je aankloppen bij je bank. Daarvoor moet je een stabiele terugbetalingscapaciteit aan de bank kunnen voorleggen. Dit is niet vanzelfsprekend voor de meeste verenigingen, daardoor komen ze vaak niet in aanmerking voor een lening bij de bank. Bij grotere vzw’s met een aantoonbare stabiele inkomstenstroom uit het verleden kan de bank mogelijk wel een lening toestaan.
Ook via lidgeld kun je geld inzamelen voor je vereniging.
Vragen of opmerkingen over fondsenwerving voor je vereniging? Het team van hello@koalect.com staat je graag bij.
Lees zeker ook de blog van Koalect voor meer inzichten over fondsenwerving. Hier kun je je laten inspireren over een ruim aantal thema’s met betrekking tot verenigingen. Zo lees je er over de verschillende regels naargelang van de grootte van je vereniging. Je vindt er ideeën voor je portfolio aan projecten en het aanspreken van verschillende doelgroepen.