Creative business woman in office
Creative business woman in office

Hoe vraag ik een btw-nummer aan?

Hoe vraag ik een btw-nummer aan?

Een van de eerste formaliteiten bij het opstarten van een onderneming is het inschrijven bij de KBO (Kruispuntbank van Ondernemingen). Bij die inschrijving krijg je een ondernemingsnummer toegewezen. Dat ondernemingsnummer moet je activeren als btw-nummer.

Ben ik btw-plichtig?

Tenzij je start met een vrij beroep, kun je ervan uitgaan dat je sowieso btw-plichtig bent en dus een btw-nummer nodig hebt. Ook als je de vrijstellingsregeling geniet, moet je een btw-nummer activeren. Al kun je dan wel geen btw aanrekenen of aftrekken. Hier vind je een uitgebreider antwoord op de vraag: "Ben ik btw-plichtig?"

Hoe en waar activeren?

Inschrijven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen kun je zelf doen via een ondernemingsloket of je kunt een beroep doen op erkende organisaties die deze en andere formaliteiten, zoals het activeren van je btw-nummer, voor jou regelen.

Speciaal aanbod voor startende ondernemers

Open je als starter een zakelijke rekening bij KBC? Dankzij ons Boostpack bespaar je op je opstartkosten en krijg je heel wat extra voordelen.

Wanneer activeren?

Het btw-nummer moet geactiveerd zijn nog voordat je start met de activiteiten en zeker nog voor je de eerste factuur uitschrijft. Het kan gebeuren dat je het nummer aangevraagd hebt, maar er even op moet wachten. Dan moet je uiteraard niet wachten om vanuit je startende onderneming je eerste facturen uit te sturen, mocht dat al nodig zijn. In plaats van een btw-nummer kun je dan op de factuur vermelden: “btw-nummer in aanvraag”. Op die manier ben je wettelijk in orde en kun je toch al van start gaan met je activiteiten.

Ook activeren als zelfstandige in bijberoep?

Ook als zelfstandige in bijberoep reken je btw aan en kun je die aftrekken, behalve als je omzet minder dan 25.000 euro (exclusief btw) bedraagt en je daardoor de vrijstellingsregeling geniet. Maar zelfs dan moet je nog altijd een btw-nummer hebben. Ga er maar van uit dat je een btw-nummer moet activeren zodra je met een zelfstandige activiteit begint. Ben je er nog niet helemaal uit? Dan kan je boekhouder of je KBC-adviseur je ongetwijfeld helpen.


Laatst gepubliceerd op: 04-02-2021

Waarom een goede boekhouding bijhouden?

Facturen opstellen, betalingen innen, offertes maken, contracten archiveren, … Bij een bedrijfsboekhouding komt veel kijken. Voor ondernemers is de financiële administratie soms een uitdaging. Gebeurt dit niet op de juiste manier, dan stoot je vroeg of laat op problemen. Hieronder 4 redenen om een gestructureerde boekhouding bij te houden.
Waarom een goede boekhouding bijhouden?

Kan ik leven van mijn zelfstandige activiteit?

Met volledige zekerheid kun je nooit antwoorden op die vraag. Je zult het pas weten als je er volop mee bezig bent. Toch kun je ergens een inschatting maken die je er een idee van geeft of het haalbaar is of niet.
Kan ik leven van mijn zelfstandige activiteit?

Hoe start ik als zelfstandig apotheker?

Zelfstandig apotheker worden? Daar komt best wat bij kijken. Ontdek welke administratieve zaken je eerst in orde brengt en ga vlot van start!
Hoe start ik als zelfstandig apotheker?

Hoe kan ik mijn bedrijfsuitrusting financieren?

Je start een onderneming en moet bedrijfsuitrusting aankopen? Of misschien ben je al in volle groei en heb je bijkomend bedrijfsmateriaal nodig? In welke fase je bedrijf zich ook bevindt, vroeg of laat heb je financiering nodig.
Hoe kan ik mijn bedrijfsuitrusting financieren?