
Hoe vraag ik een btw-nummer aan?
Een van de eerste formaliteiten bij het opstarten van een onderneming is het inschrijven bij de KBO (Kruispuntbank van Ondernemingen). Bij die inschrijving krijg je een ondernemingsnummer toegewezen. Dat ondernemingsnummer moet je activeren als btw-nummer.
Ben ik btw-plichtig?
Als zelfstandige ben je meestal btw-plichtig, al zijn er uitzonderingen. Zo zijn sommige vrije beroepen en beroepen met een sociaal karakter vrijgesteld. En is je jaaromzet lager dan 25.000 euro? Dan moet je wel een btw-nummer activeren, maar kun je een vrijstelling van je verplichting aanvragen (je mag dan geen btw aanrekenen of aftrekken). Hier vind je een uitgebreider antwoord op de vraag: "Ben ik btw-plichtig?"
Hoe en waar activeren?
Inschrijven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen kun je zelf doen via een formulier bij de Federale Overheidsdienst Financiën, maar de meeste ondernemers doen hiervoor beroep op een erkend ondernemingsloket, die dit en andere formaliteiten voor jou regelen.
Makkelijkste optie? Laat je btw-nummer gratis activeren!
Open je een zakelijke rekening? Dan krijg je dankzij het Boostpack allerhande voordelen om je zaak een vliegende start te geven:
- Gratis activatie van je btw-nummer*
- Handige facturatietool**
- En talloze andere voordelen waarmee je tot 1.000 euro kunt besparen
Met het Boostpack geven we starters een duwtje in de rug. Staat je ondernemingsnummer langer dan 12 maanden open? Dan beschouwen we je niet langer als 'starter' en kom je niet meer in aanmerking voor onze startersvoordelen.
Wanneer activeren?
Het btw-nummer moet geactiveerd zijn nog voordat je start met de activiteiten en zeker nog voor je de eerste factuur uitschrijft. Het kan gebeuren dat je het nummer aangevraagd hebt, maar er even op moet wachten. Dan moet je uiteraard niet wachten om vanuit je startende onderneming je eerste facturen uit te sturen, mocht dat al nodig zijn. In plaats van een btw-nummer kun je dan op de factuur vermelden: “btw-nummer in aanvraag”. Op die manier ben je wettelijk in orde en kun je toch al van start gaan met je activiteiten.
Ook activeren als zelfstandige in bijberoep?
Ook als zelfstandige in bijberoep reken je btw aan en kun je die aftrekken, behalve als je jaaromzet minder dan 25.000 euro (exclusief btw) bedraagt en je daardoor de vrijstellingsregeling kan aanvragen. Maar zelfs dan moet je nog altijd een btw-nummer hebben. Ga er maar van uit dat je een btw-nummer moet activeren zodra je met een zelfstandige activiteit begint. Ben je er nog niet helemaal uit? Dan kan je boekhouder of je KBC-adviseur je ongetwijfeld helpen.
Al gedacht aan je zakelijke rekening?

Met de komst van je bedrijf komen er ook uitgaven bij: boekhouding, huur, aankoop van materiaal, enzovoort. Een zakelijke rekening maakt het makkelijker om je inkomsten en uitgaven te beheren, en privé-uitgaven gescheiden te houden.
Open de rekening vlot online en trek de kosten af van je belastingaangifte. Ons voordelenpakket voor starters krijg je er gratis bij. Zo bespaar je heel wat kosten!
*Krijg de activatie van je btw-nummer gratis
Je voordeel
Laat de administratieve formaliteiten voor de opstart van je zaak regelen via het ondernemersloket van Acerta of Liantis aan de voordelige prijs van 109 euro, en spaar zo de activatiekost van je btw-nummer uit (t.w.v. 67 euro excl. btw).
Voor 109 euro regelen zij het onderstaande, en krijg je daarbij de activatie van je btw-nummer gratis:
- Je verplichte inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO)
- Je ondernemingsnummer
- Je aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds voor je sociaal statuut en sociale bijdrage
Hoe verkrijg je het voordeel?
Neem contact op met Acerta
Neem contact op met Liantis
Wat zijn de voorwaarden?
Je kunt dit voordeel genieten als je:
- Nu aansluit bij het sociaal verzekeringsfonds bij een van deze ondernemingsloketten voor je sociaal statuut en je sociale bijdrage en je ook je inschrijving in de KBO regelt via dat loket
- Een zakelijke rekening bij KBC hebt
Bijkomende voorwaarden
Enkel voor klanten met een zakelijke rekening bij KBC die nog niet aangesloten zijn bij een sociaal verzekeringsfonds en die nog geen ondernemingsnummer hebben.
Meer weten?
Neem een kijkje op de website van Acerta
Neem een kijkje op de website van Liantis
**Gebruik de handige Billit-facturatietool 1 jaar gratis
Deze korting is niet geldig op bestaande contracten. Na de periode van 12 maanden vervalt dit voordeel en moeten de abonnementskosten voor de dan te kiezen module worden betaald tegen het dan geldende tarief. Als een klant in de loop van het eerste jaar overstapt naar een andere module, vervalt het voordeel en zal Billit het bijhorende tarief onverminderd factureren. Voormelde 100 facturen betreft documenten, inkoop- én verkoopfacturen - inclusief bonnetjes en creditnota's. Gebruik buiten de licentie wordt aan het einde van de geselecteerde licentieperiode gefactureerd.