
Hoe vraag ik een ondernemingsnummer aan?
Het ondernemingsnummer of KBO-nummer is voor je onderneming zoiets als je rijksregisternummer voor jou als mens. Het is een nummer dat toegekend wordt bij de 'geboorte' van een onderneming en het kan ook niet meer veranderen. Dit nummer moet je vermelden op je website én op alle officiële documenten van de zaak.
Hoe een ondernemersnummer aanvragen?
Men wijst je een ondernemingsnummer toe wanneer je je bedrijf inschrijft bij de Kruispuntbank van Ondernemingen, ook wel KBO genoemd. Dat gaat heel eenvoudig via een ondernemingsloket of een andere erkende organisatie die deze en andere formaliteiten, zoals het activeren van je btw-nummer, voor jou regelt.
Dit neem je allemaal mee
- Je identiteitskaart
- Je (zakelijk) bankrekeningnummer - heb je al gedacht aan een zakelijke rekening?
- In bepaalde sectoren heb je ook bijzondere vergunningen nodig (bv. voor de bouwsector: bewijs van beroepskennis)
- Als je een vennootschap start, moet je ook een afschrift van de statuten van je vennootschap voorleggen
In een vennootschap is een zakelijke rekening verplicht. In een eenmanszaak is het evenwel warm aanbevolen om een aparte zakelijke rekening te openen, om privé- en professionele uitgaven duidelijk gescheiden te houden.
Verschil aanvraag bij oprichting éénmanszaak vs. vennootschap
De toekenning van een ondernemingsnummer verloopt bij de oprichting van een vennootschap op een andere manier dan bij het starten als eenmanszaak. Bij een eenmanszaak doe je wat hierboven uitgelegd staat.
- Bij een vennootschap krijg je het ondernemingsnummer via de griffie van de rechtbank van koophandel waar je de oprichtingsakte neerlegt
- De rechtbank van koophandel regelt ook de inschrijving bij de KBO
- Nadien moet je alleen zelf nog eens naar de KBO om de gegevens aan te vullen
Het ondernemingsnummer is ook het btw-nummer
Voor een btw-plichtige is een ondernemingsnummer niet voldoende. Je moet het ondernemingsnummer dan activeren als btw-nummer.
Makkelijkste optie? Laat je ondernemingsnummer in orde brengen, en krijg de activatie van je btw-nummer gratis!
Open je een zakelijke rekening? Dan krijg je dankzij het Boostpack allerhande voordelen om je zaak een vliegende start te geven:
- Gratis activatie van je btw-nummer*
- Handige Billit-facturatietool 1 jaar gratis gebruiken**
- En talloze andere voordelen waarmee je tot 1.000 euro kunt besparen
Al gedacht aan je zakelijke rekening?

Met de komst van je bedrijf komen er ook uitgaven bij: boekhouding, huur, aankoop van materiaal, enzovoort. Een zakelijke rekening maakt het makkelijker om je inkomsten en uitgaven te beheren, en privé-uitgaven gescheiden te houden.
Heb je nog geen zakelijke rekening geopend? Dan doe je dit best vóór je je ondernemingsnummer aanvraagt, zodat je je rekeningnummer nadien niet moet laten wijzigen bij de Kruispuntbank van Ondernemingen.
Open de rekening vlot online en trek de kosten af van je belastingaangifte. Ons voordelenpakket voor starters krijg je er gratis bij. Zo bespaar je heel wat kosten!
*Krijg de activatie van je btw-nummer gratis
Je voordeel
Laat de administratieve formaliteiten voor de opstart van je zaak regelen via het ondernemersloket van Acerta of Liantis aan de voordelige prijs van 109 euro, en spaar zo de activatiekost van je btw-nummer uit (t.w.v. 67 euro excl. btw).
Voor 109 euro regelen zij het onderstaande, en krijg je daarbij de activatie van je btw-nummer gratis:
- Je verplichte inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen (KBO)
- Je ondernemingsnummer
- Je aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds voor je sociaal statuut en sociale bijdrage
Hoe verkrijg je het voordeel?
Neem contact op met Acerta
Neem contact op met Liantis
Wat zijn de voorwaarden?
Je kunt dit voordeel genieten als je:
- Nu aansluit bij het sociaal verzekeringsfonds bij een van deze ondernemingsloketten voor je sociaal statuut en je sociale bijdrage en je ook je inschrijving in de KBO regelt via dat loket
- Een zakelijke rekening bij KBC hebt
Bijkomende voorwaarden
Enkel voor klanten met een zakelijke rekening bij KBC die nog niet aangesloten zijn bij een sociaal verzekeringsfonds en die nog geen ondernemingsnummer hebben.
Meer weten?
Neem een kijkje op de website van Acerta
Neem een kijkje op de website van Liantis
**Gebruik de handige Billit-facturatietool 1 jaar gratis
Deze korting is niet geldig op bestaande contracten. Na de periode van 12 maanden vervalt dit voordeel en moeten de abonnementskosten voor de dan te kiezen module worden betaald tegen het dan geldende tarief. Als een klant in de loop van het eerste jaar overstapt naar een andere module, vervalt het voordeel en zal Billit het bijhorende tarief onverminderd factureren. Voormelde 100 facturen betreft documenten, inkoop- én verkoopfacturen - inclusief bonnetjes en creditnota's. Gebruik buiten de licentie wordt aan het einde van de geselecteerde licentieperiode gefactureerd.