Met het einde van het jaar in zicht haasten vele ondernemers zich om nog snel kosten te maken die ze kunnen inbrengen bij de fiscus. Dat gaat niet enkel over bedrijfsmaterialen en relatiegeschenken, maar ook steeds meer over duurzame investeringen.
Duurzaamheid is in de huidige context geen optie meer, maar een noodzaak. Bedrijven die vandaag verduurzamen, zijn de winnaars van morgen.
Dieter Van Hove, productbeheerder ondernemingskredieten
De rush om kosten te maken voor Nieuwjaar is een jaarlijks terugkerend fenomeen. “Dat moet je als ondernemer wel slim aanpakken. Zomaar kosten maken om kosten te maken is geen verstandige aanpak. Eigenlijk moet je het hele jaar door oog hebben voor het optimaliseren van je bedrijfskosten. Bovendien moet je achterhalen of die kosten ook daadwerkelijk fiscaal aftrekbaar zijn. Niet alle kleine ondernemingen hebben daar een duidelijk zicht op.”
Welke kosten kun je maken?
De meest gangbare kosten die ondernemers inbrengen, zijn klassiekers zoals bedrijfsmaterialen (bijvoorbeeld ergonomische bureaustoelen), relatiegeschenken, restaurantkosten, maaltijdcheques en reclameartikelen. Wie duurzaam onderneemt, kan investeren in zonnepanelen, een warmtepomp of een zonneboiler. Dat levert op middellange termijn een flinke besparing op de energiefactuur op. Heb je een wagenpark? Kies dan resoluut voor elektrisch en investeer in extra laadpalen.
Je hoeft niet meteen groot te denken om duurzaamheidswinst te kunnen boeken. Het overschakelen naar meer milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen kan al een aanzienlijk verschil maken. Net als een slimmere verwerking van je afval of de installatie van ICT-apparatuur die minder energie verbruikt.
Hoe kun je kosten maken?
Zowel voor kleine als voor grote investeringen is het vaak aangewezen om een krediet aan te vragen bij je bank. Een investering financieren met cash is minder opportuun omwille van de grote kost. Als je kiest voor een krediet, hou je je eigen middelen vrij en spreid je de kost van je investering. Bovendien profiteer je van fiscale voordelen: je intresten en dossierkosten kun je inbrengen als beroepskosten.
Kies je het best voor een investeringskrediet, een leasing of renting-formule? Dat hangt helemaal af van het type investering dat je wilt doen. KBC helpt je online om de verschillende kredieten voor bedrijfsuitrusting met elkaar te vergelijken, maar ook het advies van je relatiebeheerder kan zeer waardevol zijn.