E-mail fatigue: wat is het?

E-mail fatigue: wat is het?

We versturen elke dag honderden miljoenen e-mails de wereld rond. Steeds meer van die berichten belanden echter ongeopend in de prullenmand. Dan luidt de vraag: hoe voorkom je dat e-mail fatigue uitgroeit tot een digitale epidemie?

Tekenen van e-mail fatigue:

  • Je krijgt minder respons op je e-mails, ook als je de frequentie van je mailings opdrijft.
  • Je merkt een groot “verloop” in je contactenbestand op: je e-mails genereren wel nieuwe inschrijvingen van klanten en sympathisanten, maar je ziet tegelijk veel (en steeds meer) klanten afhaken doordat ze zich uitschrijven uit je adressenbestand.
  • Een onzichtbare maar daarom niet minder gevaarlijke trend: lezers markeren je e-mailberichten als spam.

Hoe voorkom je e-mail fatigue?

  • Verstuur enkel e-mails met een duidelijke nieuwswaarde. Het heeft geen zin om klanten te overladen met “nieuws” als je niet echt een waardevolle boodschap te melden hebt. Weet: wanneer je klanten 2 keer na elkaar een irrelevante mail lezen, klikken ze de 3e keer automatisch op delete.
  • Beperk de frequentie van e-mails naar klanten. Wees eerlijk: 2 of 3 nieuwsberichten per week versturen, al dan niet vergezeld van commerciële promoties, valt eerder onder de noemer stalken dan informeren.
  • Segmenteer je contactenlijsten op basis van leeftijd, geslacht, woonplaats, inkomen of koopgedrag. Zo kun je je klanten een meer persoonlijke boodschap sturen.
  • Gebruik softwarepakketten voor het beheer van contactlijsten en mailings met mate. Die digitale tools zijn tegenwoordig spotgoedkoop of zelfs gratis, maar je hebt er niets aan als je er niet verstandig mee omspringt.
  • Stuur e-mails waarin je feedback vraagt aan je klanten over je producten of diensten. Dat zorgt automatisch voor meer betrokkenheid en klantenbinding.
  • Stuur e-mails met productupdates. Klanten zijn altijd op zoek naar tips en tools om meer te halen uit een product dat ze eerder hebben gekocht.
  • Verras klanten met luchtige e-mails in de trant van “het is een poosje geleden sinds we van jou hebben gehoord”. Die vriendelijke en persoonlijke toon, zonder commerciële bijbedoelingen, kunnen enorme sympathie opwekken.