Waarom mag je niet langer wachten met duurzaam ondernemen? Tijdens de KBC Inspiration Nights powered by Unizo hebben verschillende voortrekkers op het terrein inspirerende antwoorden gegeven op pertinente vragen. “Duurzaamheid is geen optie, het is een must.”
Steven De Kegel (KBC): “Wij kijken naar onze rol en verantwoordelijkheid als bank in de samenleving. We proberen daar zo goed mogelijk invulling aan te geven. KBC ziet zichzelf als een trouwe partner voor ondernemers. De Inspiration Nights en ons partnership met UNIZO sluiten perfect aan bij die visie.”
“We moeten met zijn allen aan een duurzame economie en samenleving bouwen. Heel wat kleine ondernemers liggen daar misschien niet wakker van, maar ze beseffen wel dat ze het belang van duurzaamheid niet langer kunnen negeren. De Inspiration Nights kunnen hen hopelijk een duwtje i de rug geven. Elke stap die we vooruit zetten, telt.”
“De deelnemers aan de Inspiration Nights zijn kmo’s, zelfstandigen, creatieve beroepen, accountants en andere eenmanszaken. Kortom, een mooie dwarsdoorsnede van de Vlaamse ondernemerswereld.”
Ruben Donné: "Enorme hoeveelheden plastic en ander afval in het water"
Ruben Donné onderneemt in 2027-2028 een solo-zeiltocht rond de wereld om aandacht te vragen voor natuurbehoud en de bescherming van de oceanen.
“Mijn passie voor het zeilen is geboren toen ik amper 9 jaar oud was, tijdens een initiatie in Houthalen. In Zuid-Afrika, waar ik enkele jaren met mijn ouders heb gewoond, groeide die passie uit tot een professionele bezigheid. Na mijn terugkeer naar België ben ik gaan varen met zeetankers, vandaag versleep ik grote containerschepen in de haven van Antwerpen.”
“Op zee kom je onvermijdelijk in aanraking met de enorme hoeveelheden plastic en ander afval in het water. Tijdens mijn Ocean Challenge in 2027-2028 ga ik onder andere onderzoek doen naar de effecten van die vervuiling. De resultaten daarvan stel ik gratis ter beschikking van onderzoeksinstellingen, die er verder mee aan de slag kunnen gaan. In de aanloop naar mijn zeiltocht bezoek ik scholen in heel Vlaanderen om jongeren bewust te maken van het belang van schone oceanen. Ik ga ze vragen om microplastics te meten in waterwegen in de buurt van hun school. Het wordt interessant om die data te vergelijken met mijn opmetingen.”
“Samen met het Gentse bedrijf Go Ocean werk ik intussen aan enkele projecten rond oceaan- en natuurherstel, waaronder de aanleg van zeegrasvelden in de Noordzee. Weinig mensen weten dit, maar zulke zeegrasvelden nemen meer CO2 op dan de bomen in het Amazonewoud. Ik wil aantonen dat de zee altijd en overal dichtbij is, waar je ook woont. De zee begint in de riolering vlak voor je deur. Vandaar dat het zo belangrijk is om afval te recycleren. Elke keer dat we vis eten, nemen we microplastics in ons lichaam op. Die minuscule deeltjes zitten nu zelfs in de lucht. Kortom, de problematiek is heel reëel en heel actueel.”
Danny Van Assche: "We moeten dringend inzetten op hernieuwbare energie"
Danny Van Assche, CEO van UNIZO, ziet duurzaamheid als een prachtige uitdaging voor bedrijven. Hij roept ondernemers én overheden op om die uitdaging samen aan te gaan.
“De forse stijging van de energieprijzen heeft ons geleerd dat we dringend moeten inzetten op hernieuwbare energie. Onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen plaatst onze bedrijven in een zeer kwetsbare positie. Wanneer bedrijven hun energie zelf kunnen produceren, met behulp van de zon en wind, zal hen dat een enorme kostenbesparing opleveren. We moeten die energie ook efficiënter beheren, door bijvoorbeeld bestaande gebouwen te renoveren en beter te isoleren. Vandaag betalen sommigen fortuinen aan energie die via de ramen en deuren naar buiten vliegt.”
“Daarnaast stellen we vast dat klanten steeds nadrukkelijker verwachten van bedrijven dat ze duurzaam produceren. Ook werknemers, vooral de jongere generatie, aanvaarden niet langer dat bedrijven hun ecologische voetafdruk verwaarlozen. Loon is en blijft een prioriteit bij de keuze van een job, maar jongeren beseffen dat stilaan de toekomst van onze planeet op het spel staat.”
“We moeten de transitie naar duurzaamheid niet als een bedreiging zien, maar als een uitdaging. Heel wat Vlaamse bedrijven hebben dat trouwens goed begrepen. In de recyclage-industrie behoren we zowaar tot de wereldmarktleiders. De bouwsector, een pijler van onze economie, kan de komende jaren gouden zaken doen door te innoveren in renovatie, isolering en energiegebruik. Het economisch potentieel is enorm.”
Tibbe Verschaffel: "We proberen de mindset van de consument te veranderen"
Tibbe Verschaffel is oprichter en CEO van Planet B, het bedrijf dat ons met de duurzame topmerken Wondr Care (hygiëneproducten), Bambooze (bamboerietjes), Kiko (gezonde kinderkoek) en Klaaar (wasstrips) op weg wil helpen naar een schonere planeet.
“Mijn motto luidt: be the change. Wacht niet op anderen om verandering aan te brengen, maar sta mee aan het roer. Ik heb Planet B opgericht toen ik mensen tijdens klimaatmarsen hoorde roepen dat “there is no Planet B”. Wij ontwikkelen producten die bijdragen tot een gezondere planeet en die een verandering in de mindset van de consument proberen teweeg te brengen. Gezond voor mens, dier en planeet. Hoe kunnen we zoveel mogelijk mensen bereiken? Door ons toe te leggen op fast-moving consumer goods. Alledaagse producten, zoals rietjes, koeken, wasstrips en hygiëneproducten.”
“Het is niet eenvoudig om tegen giganten als Unilever en Procter & Gamble op te boksen, maar het lukt ons toch aardig. Het geheim van ons succes? Je omringen met mensen die even gedreven zijn als jezelf en die oog hebben voor het grotere doel. We leven samen op een prachtige planeet. Maar willen we dat zo houden, dan moet het anders. Wegwerpproducten, plastic verpakkingen en giftige stoffen zijn echt passé. Zorg dragen voor jezelf en de planeet is de nieuwe norm.”
“We hebben heel wat naambekendheid opgebouwd met onze originele marketingacties. Zoals die keer toen we met behulp van computer graphics en AI een roze Wondr Care-trein in het station van Antwerpen-Centraal lieten binnenrijden. Niet echt, natuurlijk, maar iedereen sprak erover. Als startup hebben we niet de budgetten om grootschalige marketingcampagnes uit te rollen, dus moeten we op een andere manier het verschil maken. Mits enige creativiteit kun je al een heel eind komen. Klanten die bij ons online bestellen, krijgen bij hun pakje een kaartje met hun naam in handschrift. Dit jaar doneren we voor meer dan 100.000 euro aan hygiëneproducten, verpakt in een originele gift box. Dankzij dergelijke acties hebben we een grote community van sympathisanten opgebouwd. Ter illustratie: toen we onze nieuwste winkel openden, stonden er om 9 uur ’s ochtends meer dan honderd mensen aan de deur.”