In maart 2024 haalde de onderneming e-RS 1 miljoen euro op via Bolero Crowdfunding. Maar liefst 627 particuliere investeerders tekenden in deze succesvolle crowdfundingcampagne. In een paar dagen was het totale doelbedrag dan ook volledig opgehaald.
Crowdfunding is vooral aantrekkelijk voor sterke groeiers. Het zijn meestal bedrijven die een duidelijke groeistrategie voor ogen hebben en dat ook goed kunnen onderbouwen met een rationeel en waarheidsgetrouw businessplan. Het zijn typische Vlaamse kmo’s met een zeker trackrecord.
Wij gingen in gesprek met Evi Van der Plas, CEO van e-RS en polsten naar de bevindingen over het verloop van de crowdfundingcampagne.
Kun je even toelichten waarvoor e-RS staat en wat de corebusiness is van jullie bedrijf?
Bij e-RS zijn we producent van laadoplossingen. We zijn niet gewoon een installateur van laadpalen, maar echt van laadoplossingen in de brede zin van het woord. Vandaag willen we aan onze B2B- klanten een totaaloplossing van A tot Z aanbieden. Dit omvat de laadoplossing zelf, maar ook de bijhorende grondwerken, de installatiewerken en ook alle softwaresystemen die er vandaag bijkomen kijken. Dit omvat een systeem voor energiemanagement en een CPO-platform voor het operationele beheer.
Daarvan doen we een stukje zelf. Onze eigen specialisatie is de productie, het design en de ontwikkeling van de laadoplossing. We zijn geen softwarebedrijf, we werken daarvoor samen met partners. Onze corebusiness is B2B. We leggen laadpleinen aan en dit op een iets grotere schaal.
De technische oplossing die we ontwikkeld hebben, is de centralisatie van laadpunten in een centrale voetpadkast. Dus niet meer in de laadpaal zelf. Wij nemen als ondergrens 10 laadpalen, maar het heeft dus een meerwaarde om op een grotere schaal te kunnen werken.
Wat zijn jullie nieuwste ontwikkelingen en innovaties en hoe dragen deze bij aan jullie groei?
Onze visie van in het begin was dat we niet het zoveelste bedrijf willen zijn dat laadpalen maakt. We willen dit op een innovatieve manier doen. We zijn gestart met de centrale laadoplossing. We noemen dat onze charging master. Daarnaast heb je een fysiek laadpunt dat enkel een stopcontact is. En ondertussen willen we ook inzetten op research & development en innovaties.
We hebben ook een mobiele laadoplossing ontwikkeld voor bouwwerven. Deze laadoplossing kan gekoppeld worden met een batterij. Zo kunnen de bouwwerven ook meer geëlektrificeerd worden. We kijken ook meer naar het DC-laden, dus het snelladen. Onze bedoeling is echt om te gaan kijken naar de noden op de markt zoals die bouwwerven die geëlektrificeerd moeten worden. Hoe kunnen we daar een geschikte laadoplossing maken.
Voor de mobiele laadoplossing hadden we direct een klant die interesse had. We hebben samen met de klant het volledige traject doorlopen. We ontwerpen een product, maken samen een prototype en gaan dat testen. Vorig jaar hebben we gezien dat dit goed werkte en vanaf begin dit jaar zijn we dit gaan commercialiseren en dus ook beschikbaar stellen voor andere klanten. Zo draagt dat bij tot onze groei. Elk nieuw product of oplossing die we op de markt kunnen zetten om te commercialiseren, draagt bij tot onze omzet.
Wat zijn jullie grootste uitdagingen op dit moment en hoe gaan jullie deze aanpakken?
De wetgeving in onze sector is een belangrijk punt. We proberen daar altijd alles mooi op te volgen. En zo proberen we in te spelen op nieuwe zaken. We investeren heel vaak in research & development. Dus mee zijn met nieuwe technologie is superbelangrijk voor ons.
In ons onderzoek naar vernieuwing zijn we nu volop bezig met het bidirectioneel laden. De wagen kan laden, maar ook stroom teruggeven. Dat is iets wat in de toekomst belangrijker zal worden. Als dit op een dag standaard wordt, moet je snel op die kar kunnen springen. Daarom dat R&D zo belangrijk is.
Een andere algemene uitdaging is onze groei. We groeien snel en willen kwalitatief blijven groeien. Belangrijk voor ons is dat we steeds een kwalitatief product afleveren aan onze klant. We willen nog steeds tevreden klanten én medewerkers. Het is een evenwicht zoeken tussen groeien, maar binnen de lijnen van het comfort. En natuurlijk ook de cashflow in het oog houden.
Hoe heeft de crowdfundingcampagne jullie bedrijf geholpen en wat waren de belangrijkste lessen die jullie hebben geleerd?
We waren al klant van KBC en na de zomer van vorig jaar hadden we beslist om een extra financieringsronde te doen om al onze plannen, nieuwe medewerkers en R&D te financieren.
We hebben dan met KBC samengezeten om deze financiering te bekijken. Een stukje van het nodige kapitaal hebben we via een bankkrediet van KBC verkregen en dan hebben we ook het voorstel van Bolero Crowdfunding bekeken.
Het idee om een crowdfundingcampagne te doen was op dat moment nieuw, maar we waren er wel enthousiast over. Zo hebben we ook goed in de campagne geformuleerd dat we het opgehaalde bedrag gingen gebruiken om extra mensen aan te nemen en om te kunnen investeren in R&D. Dat was ook de focus van de campagne.
Het prikkelde wel om een campagne te doen. Ook voor en na de campagne leeft het wel. Kennissen spreken ons aan om te zeggen dat ze ook een investering hebben gedaan. Het is wel leuk dat er zo’n betrokkenheid is bij een crowdfundingcampagne. Het karakter om privé investeerders te betrekken in het reilen zeilen van de onderneming, dat past ook wel bij de familiale sfeer van ons bedrijf.
Per kwartaal doen we ook een nieuwsupdate op het Bolero-platform om onze investeerders te informeren over onze onderneming. Zo willen we de investeerders blijven mee betrekken in ons verhaal. Toevallig was ik ook een investeerder tegengekomen en die sprak me aan over de update die ik gepost had. Het is wel leuk om die betrokkenheid van de mensen te zien.
Het voortraject van een crowdfundingcampagne is ook interessant om onze onderneming te presenteren aan alle investeerders. Het is een moment van zelfreflectie. Enerzijds financieel, je zet je businessplan online en je gaat ook de producten, diensten en historiek verder beschrijven. Dit moet je proberen toelichten op een manier die begrijpbaar is voor iedereen. Het traject vraagt wel wat tijd, maar die zelfreflectie is veel waard.
Want dat is ook het gevaar van snel groeien, je moet altijd je scope en focus bewaren en dat kwam op een ideaal moment voor ons om dat nog eens uit te schrijven. Dit is wat we vandaag doen en dit is waar we naartoe willen. Los van de financiering was dit een heel goede oefening.
De begeleiding door KBC en Bolero Crowdfunding was ook goed. Er kruipt wel wat tijd en energie in, maar er is ook een prescreening door KBC. We hebben ook geprobeerd om alle medewerkers intern te betrekken en het was heel leuk om te zien hoe iedereen de campagne opvolgende om te zien hoeveel we al opgehaald hadden. Zo ontstond er een heel leuke vibe in het bedrijf.
Op een week tijd hebben we het maximumdoelbedrag van 1 miljoen euro opgehaald en dit hebben we gevierd met een ontbijt voor onze medewerkers. Milestones moet je altijd vieren en dat zorgde voor een hele leuke sfeer binnen het bedrijf. Iedereen was betrokken en nieuwschierig.
Het feit dat particuliere investeerders en kennissen mee investeren zorgt ook voor een extra betrokkenheid om de doelen van de onderneming waar te maken en goede dingen met het opgehaalde bedrag te doen. De afstand bij een traditioneel bankkrediet is veel groter. We hebben het volledige crowdfundingtraject echt als iets positief ervaren.
Was het jullie enige vorm van financiering?
We hebben een bankkrediet en ook onze beide aandeelhouders hebben nog een stuk eigen inbreng gedaan.
Zou u crowdfunding ook aan andere bedrijven aanraden?
Ik zou het zeker aanraden aan andere ondernemers. Dit omwille van het familiale karakter en betrokkenheid.
Ook de begeleiding gedurende het traject van KBC en Bolero Crowdfunding was zeer positief.
Het moment van zelfreflectie als bedrijf is ook heel nuttig tijdens de voorbereiding. Het geeft ons het enthousiame om verder te werken en om met het kapitaal leuke en goede dingen te doen voor onze onderneming.
We wensen e-RS alvast nog voor succes met hun verdere groeiplannen!
Zit jouw bedrijf in een groeifase en ben je op zoek naar extra financiering?
Neem contact op met Bolero Crowdfunding via info@crowdfunding.bolero.be