Hoe gaan oplichters te werk?
![Fraude met je factuur Fraude met je factuur](https://wcmassets.kbc.be/content/dam/particulieren/nl/info/secure4u/img09.jpg/_jcr_content/renditions/cq5dam.web.680.9999.jpeg.cdn.res/last-modified/1621600495175/cq5dam.web.680.9999.jpeg)
Ze onderscheppen je e-mails of brieven.
![Fraude vervalste factuur Fraude vervalste factuur](https://wcmassets.kbc.be/content/dam/particulieren/nl/info/secure4u/img10.jpg/_jcr_content/renditions/cq5dam.web.680.9999.jpeg.cdn.res/last-modified/1621600495071/cq5dam.web.680.9999.jpeg)
Vervolgens veranderen ze het bankrekeningnummer van de begunstigde en sturen ze de vervalste factuur door.
![Vervalste factuur geld stelen Vervalste factuur geld stelen](https://wcmassets.kbc.be/content/dam/particulieren/nl/info/secure4u/img11.jpg/_jcr_content/renditions/cq5dam.web.680.9999.jpeg.cdn.res/last-modified/1621600494895/cq5dam.web.680.9999.jpeg)
De nietsvermoedende klant betaalt bijgevolg op het valse rekeningnummer.
Hoe kan ik mij beschermen tegen factuurfraude?
Als leverancier
- Vermeld je rekeningnummer op je website.
- Zorg voor een snelle opvolging van openstaande facturen.
- Meld de fraude aan secure4u@kbc.be. Wij zullen dan contact opnemen met de bank van het vervalste rekeningnummer.
Als klant/betaler
- Laat je leverancier in de volgende gevallen het bankrekeningnummer bevestigen (liefst telefonisch) :
- Het gaat om een nieuwe leverancier
- Je ontvangt een brief van een leverancier met vermelding van een nieuw bankrekeningnummer
- Je ontvangt een factuur met een sticker waarop een nieuw bankrekeningnummer wordt vermeld
- Je merkt bij betaling dat het rekeningnummer op de factuur verschilt van dat in de boekhouding en/of het betalingssysteem, en dit werd nog niet gemeld en geverifieerd.
- Als je een factuur per e-mail ontvangt, controleer dan altijd of het e-mailadres van de afzender correct is.
- Meld de fraude aan secure4u@kbc.be