7 tips om phishing te voorkomen

Nog nooit gehoord van de term phishing? Dan heb je er hopelijk nog niet mee te maken gehad. Phishing is een soort oplichterij via onder andere sms of mail, waarbij criminelen proberen om gevoelige gegevens van je te ontfutselen. Altijd te vermijden, dus.

Phishing in cijfers

Je zou lang niet de eerste zijn die zich laat vangen. Zo werd er in 2023 volgens Febelfin maar liefst 40 miljoen euro buitgemaakt in België. En denk je dat alleen maar ‘oude digibeten’ slachtoffer worden? Think again, want 12 procent jongeren geeft aan al slachtoffer te zijn geweest, tegenover ‘maar’ 8 procent van alle Belgen.

Wees fraudeurs te slim af dankzij deze tips

1. Geef nooit je pincode door

Een bank (of eender welke instantie) zal je nóóit contacteren om je pincode of wachtwoord door te geven. Als iemand je dus ooit vraagt naar zo’n persoonlijke gegevens, mag je er zeker van zijn dat er iets fishy aan de gang is.  

2. Check de identiteit van je gesprekspartner

Stel, een bestie in geldnood contacteert je om wat geld te lenen. Belangrijk is om altijd na te gaan dat de persoon met wie je spreekt ook écht die persoon is. Fraudeurs durven al eens iemands identiteit te stelen. Ze zien bijvoorbeeld op Facebook dat je goed bevriend bent met een zekere Emma en gaan zich vervolgens als haar voordoen op Whatsapp. Damn you, fake Emma!

3. Bescherm je apparaten

Dat er virussen circuleren hoeven we je niet meer te vertellen. Maar ze vertoeven ook massaal online en dus doe je er maar beter aan om je pc of laptop te beschermen. Programma’s die virussen en malware detecteren en opruimen helpen je al een eind vooruit, al mag je daardoor niet minder waakzaam worden.

4. Verifieer de afzender en de links

Temper je enthousiasme wanneer je een e-mail krijgt met een link of bijlage in. Om te beginnen: van wie is die mail afkomstig? Kijk na of de afzender geen vreemd adres heeft. Een e-mail van ‘info@dekbcbank.be’ stuur je bijvoorbeeld best meteen naar de dichtstbijzijnde virtuele prullenmand. De domeinnaam van KBC zal altijd eindigen op ‘kbc.be’.

5. Zoek de foud

Criminelen hebben heel wat ‘kwaliteiten’, maar correct spellen hoort daar zelden bij. Een mail of bericht vol taalfouten of in een vreemde taal moet dan ook een alarmbel doen afgaan. Ook mails die in je spam- of junkfolder zijn terechtgekomen, belanden daar meer dan eens met een reden. Wees dus extra voorzichtig als je mails in deze folders opent.

6. Is het dringend? Dan is het verdacht

Phishingberichten bevatten vaak een dringende boodschap. Dat heeft als enige doel om je als een kip zonder kop te laten handelen. Check dus altijd of het bericht wel zo dringend is als het lijkt. Enkele voorbeelden: een aanmaning om iets te betalen of een bericht over iets dat je nooit besteld hebt.  

7. Wees altijd op je hoede

Moet je nu bij elke mail of sms helemaal para worden na alle waarschuwingen rond phishing? Dat nu ook weer niet. Maar een beetje wantrouwig zijn kan zeker geen kwaad. Het bespaart je een hoop miserie achteraf …