Wat moet ik doen bij het verhuizen?
Je gaat verhuizen, geweldig! Maar daar komt heel wat organisatie bij kijken, dus alle voorbereiding is belangrijk. Onderstaande checklist gidst je door de hele verhuis.
1. Vind eerst je droomwoning
Verhuizen begint natuurlijk wanneer je je droomwoning hebt gevonden. Waarschijnlijk heb je al uren doorgebracht op alle immoplatformen die er bestaan. Met Immoscoop vind je het perfecte huurhuis of -appartement voor jou. Wist je trouwens dat je op Immoscoop een voorsprong hebt: je ontdekt er namelijk panden die nog nergens anders te vinden zijn.
Heb je daarnaast een woning die je nog moet verkopen? Dat kan op verschillende manieren. Als je volledig zorgloos wilt zijn, schakel je best een makelaar in. Dat kan trouwens met Immoscoop via KBC Mobile.
2. Zeg je oude huur op
Huur je momenteel nog? Verwittig de eigenaar per aangetekende brief. Je doet dit best 3 maanden op voorhand. Spreek samen tijdstippen af waarop geïnteresseerden de huurwoning kunnen bezoeken.
Laat je het gehuurde huis of appartement achter in oorspronkelijke staat? Goed, dan krijg je zeker de volledige huurwaarborg terug. Hiervoor moet je wel eerst een plaatsbeschrijving opmaken.
Tip: voer voordien al eventuele herstellingen uit aan je huurwoning. Denk aan boorgaatjes in de muur en andere kleine beschadigingen. Zo vermijd je mogelijke aanvaringen met de eigenaar. En kun je met een gerust hart verhuizen.
3. Regel alle aansluitingen
Nog een maand en je gaat verhuizen. Tijd om je leveranciers van elektriciteit, aardgas en water op de hoogte te brengen. Vraag hen wat je moet doen met de meterstanden. Ook bij je nieuwe woning moet je deze controleren. En liefst op de dag dat je sleutels krijgt. Gebruik hiervoor het energieovernamedocument, en laat dat meteen ook handtekenen door de eigenaar. Klaar? Bezorg het formulier binnen vijf werkdagen aan je leverancier.
4. Geef je nieuwe adres door aan relevante instanties
- Je werkgever
Breng 14 dagen voor de verhuisdag je ziekenfonds op de hoogte. En niet te vergeten: je werkgever. Hij zal je nieuwe adres doorspelen aan het socialeverzekeringsfonds. Misschien kun je een dag vakantie vragen. Zo heb je de nodige tijd om al je spullen te verhuizen.
Je bent zelfstandig ondernemer? Dan moet je zelf alle instanties op de hoogte brengen. Dit zijn: het socialeverzekeringsfonds, de btw-controle, het sociaal secretariaat en het handelsregister.
Indien je een wacht- of werkloosheidsuitkering hebt, geef je je adreswijziging best door aan de VDAB of Actiris. Vergeet ook de RVA en je uitbetalingsinstelling niet.
Vergeet ook niet je adres bij KBC te wijzigen. Je kunt je nieuwe woonplaats doorgeven aan je KBC-kantoor of ga naar KBC Mobile of KBC Touch en pas het daar zelf aan.
Hoe pas je je adres aan in KBC Mobile of KBC Touch:
- KBC Mobile
1. Meld je aan in KBC Mobile
2. Tik op de foto naast je naam
3. Tik op ‘Persoonlijke gegevens’
4. Tik bovenaan rechts op het icoontje en pas je adresgegevens aan
- KBC Touch
1. Meld je aan in KBC Touch
2. Klik bovenaan rechts op 'Profiel'
3. Klik op 'Klantgegevens' en pas je adresgegevens aan
- Het postkantoor
Geef een week voor de verhuisdag je nieuwe adres door aan het postkantoor. Met de verhuisdienst van bpost ontvang je al je brieven meteen op het nieuwe adres!
5. Wat doe je met je brandverzekering?
Ook voor je nieuwe stekje is een brandverzekering nodig. In sommige gevallen is die zelfs verplicht! Heb je schade aan je (huur)woning door brand, water, natuurrampen, ...? Dan beschermt een brandverzekering je financieel. Breng deze dus meteen in orde als je gaat verhuizen.
- Je hebt al een brandverzekering bij KBC
Kom even bij ons langs om je polis aan te passen in functie van je nieuwe woning. Maak een afspraak
- Je hebt nog geen brandverzekering bij KBC
Bereken de prijs van je brandverzekering voor je appartement of huis en sluit meteen je verzekering online af. Handig toch! Kies je brandverzekering
6. Zorg voor een vlotte verhuisdag
- Hulp van een verhuisfirma
Een zorgeloze verhuisdag vraagt meer dan één helpende hand. Die van een verhuisfirma, bijvoorbeeld. Wil je er een inschakelen, ga je best 3 maanden voor het verhuizen al op zoek. Laat de verhuizer gerust al eens langskomen. Zo kun je de praktische zaken bespreken, zoals de meubelen die je al dan niet meeneemt naar je nieuwe woning. Vraag ook naar een offerte. Let wel: sommige verhuisfirma’s verhogen hun tarief wanneer je op zaterdag gaat verhuizen.
- Inpakwerk
Mankracht, een hoop kartonnen dozen en voldoende krantenpapier: meer heb je niet nodig om je spullen in te pakken. Nummer alle kamers, dozen en meubelen, dat vergemakkelijkt het uitpakken. Schrijf ook op elke doos of de inhoud breekbaar is.
Maar wat doe je met alle schroeven, bouten en sleutels van kasten? Heel eenvoudig, verzamel ze in een envelop. Die kun je met stevige plakband op een van de losse kastpanelen bevestigen.
- Andere praktische zaken
Veel mensen nemen hun diepvries mee naar hun nieuwe huis of appartement. Jij ook? Zet hem de nacht voordien op de hoogste stand. Zorg verder dat hij verticaal blijft staan tijdens het verhuizen zelf. Andere tip: laad de spullen die je als eerste nodig hebt pas in op het einde.
Eenmaal gearriveerd in je kersverse woning begin je trouwens best met de installatie van je bad- en slaapkamer. Zo kun je na een lange verhuisdag meteen uitblazen.
7. Schrijf je in bij de nieuwe gemeente
Laat je tijdig inschrijven bij de dienst Bevolking. Dat kan tot 8 dagen na het verhuizen. De Bevolkingsdienst zal de dienst van je vorige gemeente op de hoogte brengen. Zelfs de belastingen worden voor je ingelicht. Laat binnen 14 dagen na verhuisdatum het inschrijvingsbewijs van je auto of motorfiets aanpassen. En nu je er toch bent, kun je ineens vragen op welke dagen het huisvuil wordt opgehaald. Handig!