SnowWorld: “We zijn ambitieus, zowel qua groei als qua verduurzaming”

Bekijk de Kanaal Z-uitzending deel 1
Bekijk de Kanaal Z-uitzending deel 2

Topskiërs die het jaar door willen trainen, bedrijven die een leuke teambuilding zoeken en beginnende wintersporters die willen leren skiën of snowboarden: allen vinden ze vlot de weg naar de indoorskipistes van SnowWorld. De Nederlandse groep bouwde de voorbije jaren in sneltempo een netwerk van pistes uit in vier landen. De komende jaren is het de ambitie om verder te groeien en de activiteiten nog meer te verduurzamen.

Als er snel geschakeld moet worden, doet KBC Commercial Banking dat ook.

Wim Hubrechtsen, CEO van SnowWorld

Bijna 30 jaar geleden bouwde de Nederlandse ondernemer Koos Hendriks een eerste indoorskipiste in Zoetermeer, snel gevolgd door een tweede vestiging in Landgraaf. Dat vormde het startschot voor een succesrijke groep die inmiddels actief is op 8 locaties in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. CEO Wim Hubrechtsen: “We vormen de grootste groep indoorskipistes ter wereld. Het is een sector waar je nog veel bedrijven vindt die maar één vestiging hebben, terwijl je absoluut schaalvergroting nodig hebt om rendabel te blijven en te investeren in onder meer verduurzaming.”

Al in 2013 tekende SnowWorld een ambitieuze groeistrategie uit. Om dat plan te realiseren, trok het bedrijf naar de Amsterdamse beurs. “Op die manier heeft Alychlo, het investeringsfonds van Marc Coucke, zich ingekocht. Vandaag is het fonds onze grootste aandeelhouder en zijn we niet meer beursgenoteerd. Alychlo is echt de motor geweest die onze internationale groei heeft gestuwd, zeker voor de meest recente overnames van skipistes in België, Duitsland en Frankrijk.”

Energie- en klimaatneutraal tegen 2030

Toch verliep het groeiparcours de voorbije jaren niet zoals gepland. “De covid-periode en de energiecrisis als gevolg van het conflict in Oekraïne, hebben uiteraard een grote impact gehad. Maar dat heeft ons wel gestimuleerd om verder te investeren in de toekomst. Dankzij zonnepanelen en langlopende contracten, kunnen we nu al 80% van onze energiebehoefte invullen met hernieuwbare energie”, geeft de CEO aan.

Naast internationale groei blijft duurzaamheid één van de strategische pijlers waar SnowWorld op inzet. Wim Hubrechtsen: “We zullen de komende jaren gerichte acquisities blijven doen. We willen groeien door onze vestigingen uit te bouwen tot resorts met logies en een uitgebreid aanbod aan outdoor-activiteiten. Maar tegelijk willen we tegen 2030 energie- en klimaatneutraal zijn. Zo vind je in onze vestiging in Landgraaf de eerste volledig elektrische snowgroomer ter wereld. Die machine heeft een batterij met meer dan 5 uur autonomie en maakt elke dag onze pistes gebruiksklaar.”

KBC, een financiële partner en meer

Om zijn groei te financieren doet SnowWorld ook een beroep op de banksector. “KBC Commercial Banking is sinds 2018 aan boord, in het kader van een clubdeal. Ze luisterden naar onze plannen en gaven er hun volle steun aan. Daardoor konden we onze overnames financieren en ons internationaliseringsplan realiseren”, vertelt Hubrechtsen.
“Wat ik apprecieer aan KBC Commercial Banking, is dat ze meedenken als ondernemers. Ze adviseren je wanneer je beslissingen moet nemen. En als er snel geschakeld moet worden, doen zij dat ook.”

We konden SnowWorld perfect ondersteunen in hun groeiambities, omdat we lokaal aanwezig zijn in hun nieuwe markten.

Linda Admiraal, Head of Commercial Banking KBC Bank Nederland

De CEO verwijst voorts naar de samenwerking inzake verduurzaming: “Wij investeren in heel wat technieken en oplossingen. We hebben nauwe contacten met de duurzaamheidsmanager van KBC Commercial Banking om na te gaan welke stappen haalbaar zijn en wat de financieringsmogelijkheden zijn. Daarnaast heeft de bank ons in contact gebracht met Encon, een gespecialiseerd bureau dat onze CO2-balans opmaakt en ons ook bijstaat om onze ESG-roadmap voor de komende jaren uit te stippelen.”

Linda Admiraal, Head of Commercial Banking KBC Bank Nederland: “We konden SnowWorld perfect ondersteunen in hun groeiambities, omdat we lokaal aanwezig zijn in hun nieuwe markten. Hun vaste accountmanager werkt dan altijd in één team met de lokale KBC-kantoren zodat alles vlot verloopt. Omdat we geloven dat bedrijven die duurzaamheid hoog op de agenda plaatsen de koplopers van morgen zullen zijn, brengen we hen in contact met onze duurzaamheidsmanager. Die fungeert als klankbord, waardoor we naast strategisch advies de aangewezen financiering kunnen aanbieden.”

Bekijk het verhaal van SnowWorld

Kanaal Z-uitzending deel 1

https://www.youtube.com/watch?v=oBXFHCIVcvc

Kanaal Z-uitzending deel 2

https://www.youtube.com/watch?v=WZcSberKq6g
Ontdek meer inspirerende getuigenissen

Disclaimer:
Tenzij uitdrukkelijk anders bepaald, heeft alle informatie die u hier raadpleegt of verkrijgt een vrijblijvende en zuiver informatieve waarde. Ze wordt naar best vermogen en op regelmatige tijdstippen bijgewerkt. KBC Bank NV geeft echter geen garanties wat betreft de actualiteit, accuraatheid, correctheid, volledigheid of geschiktheid voor een bepaald doel van deze informatie. De hier verstrekte informatie vormt geen advies of verkoopaanbod van producten of diensten en is niet bestemd voor commercieel gebruik. U blijft zelf volledig aansprakelijk voor de gevolgen van het gebruik dat u van deze informatie maakt. De intellectuele eigendomsrechten op de informatie, publicaties en gegevens die hier verstrekt worden, komen toe aan KBC Bank NV of aan derden en u moet zich onthouden van elke inbreuk hierop. Behoudens de uitdrukkelijk voorafgaande en schriftelijke toestemming van KBC Bank NV is elke overdracht, verkoop, verspreiding of reproductie van deze informatie verboden.