Hoe kan ik een nieuw product ontwikkelen?

Hoe kan ik een nieuw product ontwikkelen?

Nieuwe producten ontwikkelen betekent dat je innoveert in je bedrijf. Dat is belangrijk voor de toekomst van jou en je onderneming. Maar hoe begin je eraan? Een kant-en-klaar stappenplan bestaat helaas niet. Wel kan je enkele standaard stappen volgen om te starten.

Nieuw product ontwikkelen: 6 stappen

De eerste 3 stappen bij het ontwikkelen van nieuwe producten komen overeen met de basis van innovatie. 

Stap 1: Definieer de nood van klanten

Je bepaalt het makkelijkst de noden van je klanten door met hen te praten. Doe dat persoonlijk, per mail of via social media. Het kanaal doet er weinig toe. Zolang je jouw klanten blijft begrijpen, blijf je hen optimaal van dienst. Het kan ook gerust zijn dat je zelf iets detecteert door dagelijks met je bedrijf bezig te zijn.

Stap 2: Informeer je grondig

Bekijk of genoeg mensen dezelfde nood voelen. Informeer je bij mensen of ze die ook herkennen en hoe ze het op dit moment zelf trachten in te vullen. Je meet niet enkel de prioriteit van de nood op deze manier, je komt ook tot inzichten over wat mensen écht belangrijk vinden in een oplossing. 

Tegelijk ga je ook na of er al een oplossing bestaat in de markt. Indien wel, dan concurreer je, dan innoveer je niet zozeer. Je kan dat onderzoek doen via internet. Als het over technologie gaat, graaf je best eens in relevante octrooiliteratuur. 

Stap 3: Zoek de juiste partners

Jouw regionale Innovatiecentrum helpt je bij het opzetten van innovatieprojecten.  Je krijgt een persoonlijke adviseur die een technische generalist is. Daarnaast heeft hij of zij een sterk inzicht in de belangrijke factoren om innovaties goed af te stemmen op de markt. 

Stap 4: Bescherm jouw idee

Ga samen met je adviseur van het Innovatiecentrum na of je jouw idee voor een nieuw product kunt beschermen. Dit is belangrijk omdat anderen dan niet zomaar het idee kunnen kopiëren als je ermee op de markt komt. Daarnaast is er in België fiscale stimulatie voor het nemen van een octrooi. 

Een derde voordeel is de waarde van je bedrijf. Die stijgt dankzij een goedgekeurd octrooi. Het geeft je bedrijf meer credibiliteit én het helpt om investeerders aan te trekken.

Stap 5: Bepaal een budget

Bij het ontwikkelen van nieuwe en innovatieve producten moet je meestal een prototype bouwen. Bepaal daarvoor eerst een budget. Daar kan jouw adviseur van het Innovatiecentrum ook bij helpen. 

Op basis van dit budget kan je dan de financieringsmix samenstellen. 

Stap 6: Bouw een prototype

We benadrukken het belang van een goed prototype. Waarom? Omdat dit de ideale kans geeft om mensen te overtuigen. Zowel klanten als investeerders schatten het succes van je product in op basis van je prototype. Het toont aan of je product doet wat het belooft te doen. 

De nadruk ligt hierbij nog niet op het uizicht van het product of de ‘perfectie’ ervan. Het gaat om een basisontwerp dat bewijst of het werkt. Eenmaal je dat bereikt hebt, kan je het prototype verder verfijnen en eventueel overgaan tot de productie van je nieuwe product. 

Let wel: hoe innovatiever je product, hoe overtuigender het prototype moet zijn.

Hoe kan ik duurzaam ondernemen?

People, planet, profit: dé drie pijlers van duurzaam ondernemen. Hoe pas je dat concreet toe op jouw onderneming?
Hoe kan ik duurzaam ondernemen?

Hoe bepaal ik mijn prijs? En hoeveel omzet moet ik maken?

Het is belangrijk om doordacht te werk te gaan wanneer je de prijzen van je producten bepaalt. Want daarvan hangt in grote mate af of de mensen bij jou zullen kopen en ook welk publiek je aantrekt.
Hoe bepaal ik mijn prijs? En hoeveel omzet moet ik maken?

Hoe maak ik reclame voor mijn onderneming?

Kristof De Coninck
Als startende zelfstandige of onderneming is het meestal puzzelen met budget en middelen. Publiciteit hoeft gelukkig niet veel te kosten om effectief te zijn. Dat komt deels door internet, maar ook offline kun je creatief zijn.
Hoe maak ik reclame voor mijn onderneming?

Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie

Kristof De Coninck
In het Wetboek Van Economisch Recht staat in Boek XIV, “Marktpraktijken en consumentenbescherming betreffende beoefenaars van een vrij beroep”, te lezen dat voor een beoefenaar van een vrij beroep elke vorm van publicatie, reclame of marketing toegestaan is, zolang de boodschap geen oneerlijke concurrentie als gevolg heeft. Dat betekent dus dat de publicatievorm zélf niet belangrijk is bij het vaststellen van oneerlijke concurrentie. Wel de inhoud van de boodschap die er wordt verkondigd.
Reclame maken als ondernemer: opgelet voor oneerlijke concurrentie