De moeite om in te investeren: een website
Een degelijke en duidelijke website waar de bezoeker iets aan heeft, is tegenwoordig onmisbaar. Je kunt die website als een vertrekpunt zien van waaruit je verschillende opties hebt om de onderneming naambekendheid te geven bij de consument. Tegenwoordig verdient elk type onderneming een plekje op het net. Je kunt daarvoor op zoek gaan naar een freelance developer, of doe een beroep op een digitaal agentschap.
Vanuit die website kun je rechtstreeks de communicatie aangaan met de klant via social media, zoals Facebook en Twitter. Afhankelijk van het concept waar je aan werkt, kun je nog gebruik maken van andere social media. Het voordeel aan social media inzetten bij marketing is de prijs: meestal is het gratis, behalve de tijd die je erin steekt. Als je het goed aanpakt, beginnen andere mensen dan nog eens het werk voor jou te doen door berichten van jou te delen met hun eigen netwerk. Het toppunt van mond-tot-mondreclame dus.
Tevreden klanten zijn je beste reclame
Tevreden klanten kunnen meer voor jou doen dan praten met hun eigen netwerk. Vraag hun gerust om een testimonial en vraag toestemming om die getuigenis te publiceren op je website. “Social Proof” heet deze strategie en ze heeft haar effect al meermaals bewezen. Mensen willen vaak wat anderen hebben en daarom werkt het. Een extra tip is om met een camera naar de klant te trekken en een korte video op te nemen.
Wat budget? Overweeg advertising
Met een beperkt budget is het vrijwel onmogelijk om offline advertising te betalen. Reclame in magazines en al zeker op TV of radio is heel duur en het is niet evident om de opbrengst ervan te meten. Online advertising is dan weer een ander verhaal. Daarmee kun je al mooie en meetbare resultaten boeken, ondanks een beperkt budget. Bijvoorbeeld met 500 euro kun je op Google Adwords of via Facebook advertising al heel wat mensen overtuigen van de sterkte van jouw onderneming.
Onderschat toch de kracht van offline niet
Als startende ondernemer moet je netwerken. Ook al start je eventueel een onderneming die vooral online actief is, zoals een webshop. Met een degelijk netwerk achter jou en je bedrijf is het veel gemakkelijker om bepaalde zaken gedaan te krijgen. Je vindt sneller nieuwe medewerkers, goede leveranciers en zelfs klanten. En misschien nog het belangrijkste: je leert veel bij over ondernemerschap en alles wat daarbij hoort. Het is interessant om een korte voorstelling van je bedrijf voor te bereiden waarvan je zeker bent dat alle belangrijkste elementen erin voorkomen.
Wees creatief en durf iets doen
Je kunt braaf afwachten tot mensen zelf naar je toekomen of je kunt het heft in eigen handen nemen. Doe eens iets origineels en gedurfds. Je kunt bijvoorbeeld je bestaande klanten iets beloven als ze zelf nieuwe klanten aanbrengen. Of je kunt een workshop organiseren rond het onderwerp van je onderneming. Ook ludieke en luchtige acties offline én online worden meestal geapprecieerd. Gewoon durven. Werkt er iets niet? Stop er dan mee. Werkt het wel? Doe het dan meer. Let er wel op dat de acties passen binnen de profilering van je onderneming.
Belangrijkste les: ga waar je klanten zijn
Uiteindelijk zijn de mogelijkheden om mensen te bereiken en publiciteit te maken voor je onderneming onuitputtelijk. Maar er zijn twee belangrijke regels:
- Ga waar je klanten zijn
- Zorg ervoor dat het opbrengt
Zoek uit waar je je potentiële klanten kunt vinden en wees daar ook aanwezig. Zitten ze op Facebook? Maak een profiel aan. Houden ze van voetbal? Sponsor dan de lokale voetbalploeg. En houd altijd in het achterhoofd dat marketing en publiciteit geen uitgaveposten mogen zijn voor je onderneming. Het is de bedoeling dat je er op termijn meer uit haalt dan je erin steekt. Houd die cijfers bij en neem in de toekomst beslissingen op basis van wat je in het verleden geleerd hebt.