Corona: veelgestelde vragen

Corona: veelgestelde vragen

Snel naar meer info over

Heb je nood aan een afspraak?

Omwille van het coronavirus kun je op dit ogenblik enkel telefonisch afspraken maken. Contacteer de experten van KBC Live of een kantoor in je buurt.

We plannen je afspraak zo veel mogelijk via telefoon of videochat. Moet je uitzonderlijk toch naar je kantoor of agentschap komen? Dan zorgen we ervoor dat alles zo veilig mogelijk verloopt.

Heb je specifieke vragen rond impact van Coronavirus op jouw financiële situatie, dan kun je terecht bij dit contactpunt: corona@kbc.be tel 02 448 02 44.Meer info vind je hier.

Meer algemene informatie over het coronavirus vind je op de overheidswebsite van de FOD Volksgezondheid.

Bereikbaarheid

Sinds woensdag 18 maart zijn onze kantoren en agentschappen enkel nog na afspraak open. Contacteer gerust je KBC-kantoor op hun algemene nummer.

Ook je verzekeringsagent blijft telefonisch bereikbaar. Je vindt het telefoonnummer van je verzekeringsagent op de website bij 'Vind een kantoor', in KBC Mobile bij 'Je contacten' en in KBC Touch bij 'Contact'.

Je kunt terecht bij onze experts van KBC Live via onze app KBC Mobile of telefonisch op 078 152 153, van 8 tot 22 uur en ook op zaterdag van 9 tot 17 uur.

Betalen

Volgens de FOD Volkgsgezondheid is betalen met cash niet besmettelijk, maar elektronisch betalen wordt wel aangemoedigd. Op die manier respecteer je de sociale afstand.

Kredieten

Op de website van VLAIO vind je een actueel overzicht met steunmaatregelen.

> Lees meer

Verzekeren

Gezondheid

Je krijgt alleen een uitkering als je besmet bent met corona en de nodige attesten kunt voorleggen. Bij economisch verlies of een preventieve quarantaine krijg je geen uitkering.

Ja, je krijgt een uitkering als je besmet wordt met corona en de eigenrisicotermijn is afgelopen.

Belangrijk: bezorg ons wel zeker de nodige attesten als bewijs. Je krijgt dus geen uitkering bij een preventieve quarantaine.

Ja, je bent altijd verzekerd bij een opname in een Belgisch ziekenhuis. Word je in het buitenland opgenomen? Dan ben je ook (beperkt) verzekerd. Controleer in dat geval wel zeker de algemene voorwaarden van je verzekering.

Ja, dan ben je (beperkt) verzekerd. Controleer wel zeker de algemene voorwaarden van je verzekering.

Ja, dan ben je (beperkt) verzekerd. Controleer wel zeker de algemene voorwaarden van je verzekering.

Reizen

Deze kosten worden niet vergoed via onze annuleringsverzekeringen. Neem contact op met het reisbureau, de touroperator of de luchtvaartmaatschappij om een terugbetaling, wijziging of uitstel van je reis te verkrijgen.

De Europese regelgeving ​​legt de luchtvaartmaatschappijen v​​an de Europese Unie bepaalde verplichtingen op. Meer informatie over je rechten bij annulatie door een luchtvaartmaatschappij vind je op de website van de FOD.

Daarvoor volg je het best de richtlijnen van de overheid.

We hebben een uitgebreide pagina met veelgestelde vragen over je reisverzekering:

> Ontdek meer

Met een annulatieverzekering krijg je in bepaalde gevallen een vergoeding als je je reis moet annuleren. Je contacteert het best je reisbureau, touroperator of vervoersmaatschappij om je opties te bespreken.

Onderstaande gevallen zijn geen geldige reden voor een vergoeding:

  • Het uitbreken van het coronavirus in het land van bestemming
  • Een negatief reisadvies van de Belgische overheid
  • Een inreisverbod in het land van bestemming door het coronavirus

Heb je zelf een reis georganiseerd?

Contacteer dan de verschillende dienstverleners (luchtvaartmaatschappij, hotel,...) om je mogelijkheden te bespreken.

Voor je verblijfskosten gelden de algemene voorwaarden van het hotel. Bij sommige hotels kun je tot heel laat gratis annuleren, andere rekenen de eerste nacht aan als je niet komt opdagen.

Heb je korting gekregen omdat je vroeg geboekt hebt? Dan kun je meestal niet annuleren.

Meer weten over de annulatieverzekering?

> Ontdek meer  

Algemene vragen

De FOD Werkgelegenheid schreef samen met de werkgeversorganisaties en vakbonden een handige gids om de verspreiding van COVID-19 op het werk tegen te gaan.

Zo vind je er verschillende tips in om je zaak op een veilige manier te heropstarten. Daarnaast staan er ook algemene richtlijnen in om de verspreiding van COVID-19 op de werkvloer te vermijden.

> Ontdek meer

Niet gevonden wat je zocht?

Stuur je vraag naar corona@kbc.be. We staan klaar om je zo goed mogelijk verder te helpen.

7 succesfactoren voor de switch naar een duurzame onderneming

Duurzaamheid komt niet vanzelf. Met de juiste aandachtspunten kan een onderneming transformeren tot een voorloper op het vlak van duurzaamheid.

7 succesfactoren voor de switch naar een duurzame onderneming

Aspergehoeve Bossuyt: “Wij houden maximaal rekening met noden van de klant”

In Oostrozebeke heeft aspergekweker Kris Bossuyt met zijn hoevewinkel een schoolvoorbeeld neergezet van hoe je de korte keten tot je hoofdactiviteit kan uitbouwen door in te spelen op de noden van de klant.

Aspergehoeve Bossuyt: “Wij houden maximaal rekening met noden van de klant”

Een vraag, probleem of klacht?

  • Chat, bel of whatsapp met KBC Live
  • Krijg hulp met de onlinetoepassingen
  • Maak een afspraak
Een vraag, probleem of klacht?

Hoe omgaan met energie op je land- of tuinbouwbedrijf?

Ontdek hoe je energie kunt besparen, produceren en opslaan in een je land- of tuinbouwbedrijf.

Hoe omgaan met energie op je land- of tuinbouwbedrijf?