Nog meer advies bij sleutelmomenten

Nog meer advies bij sleutelmomenten

De KBC-Agro-structuur ziet er sinds begin dit jaar anders uit. “De land en tuinbouw is en blijft een strategisch belangrijke sector voor KBC”, vertelt Paul Van Assche, diensthoofd Strategische Doelgroepen. “We willen voor onze Agro-klanten vooral een partner zijn op cruciale momenten in de levenscyclus van hun bedrijf. Adviseurs en experten staan klaar om hen daarbij nóg beter te kunnen begeleiden.”

Paul Van Assche, diensthoofd Strategische Doelgroepen

Je noemt land- en tuinbouw een strategische sector voor KBC. Maak dat eens concreet?

“We merken dat meer dan één op twee land- en tuinbouwers klant zijn bij KBC Bank en vier op de vijf van hen hebben bij KBC ook een verzekering. Als bankverzekeraar zijn wij dus goed vertrouwd met de sector en wij beschouwen het als één van onze strategische sectoren.”

Dat loopt dus goed. Waarom dan veranderen?

"Het is altijd goed om eens terug te kijken om te zien of je goed bezig bent, en te bekijken waar er naar de toekomst eventueel moet worden gecorrigeerd. We zijn daarom gestart met het bevragen van onze klanten eind 2022. We wilden weten wat voor hen belangrijk is. Daar zijn twee dingen uitgekomen. Onze land- en tuinbouw klant zoekt vooral een partner waarmee hij zijn plannen kan bespreken én die de nodige expertise heeft in de sector, op elk vlak. Die gesprekspartner moet de nodige toegevoegde waarde leveren wanneer de land- of tuinbouwer zijn toekomstplannen komt bespreken, op cruciale sleutelmomenten voor het bedrijf. Wij willen onze klanten op die momenten nog beter begeleiden. En dat deden we ook al, maar op vlak van expertise is er nu een grote wijziging. In het verleden werkten we vanuit onze lokale kantoren. Daar verandert op zich niks aan, maar we passen wel de manier aan waarop we onze expertise beheren. We brengen experts centraal samen, om nog beter en sneller op de bal te kunnen spelen.”

Voeling met de klanten

Hoe pakken jullie dat aan?

“Met 70 medewerkers die dagelijks met agro bezig zijn in onze lokale kantoren hadden we al en zeer sterke voeling met onze klanten. Onze Agro-relatiebeheerders staan daar vooraan. De expertise die er verspreid in het veld al was, komt nu samen in een competence center. In dat competence center zien we twee rollen. Enerzijds zijn er een aantal beleidsexperten die de brede ontwikkelingen in de markt volgen, bijvoorbeeld op het vlak van economie, duurzaamheid, innovaties en overheidssteun en contact houden met verschillende stakeholders. Daarnaast zijn er ook adviseurs die hun blik vooral richten naar onze klanten. Dit levert een heel intense uitwisseling op van kennis, ervaringen en inzichten in nieuwe trends, waardoor we hier snel op kunnen inspelen.” “De collega’s die de relatiebeheerders bijstaan tijdens gesprekken op belangrijke sleutelmomenten zijn onze adviseurs. Zij zullen de relatiebeheerders bijstaan in gesprekken met onze klanten, en zorgen er ook voor dat de expertise die wij in huis hebben tot bij de relatiebeheerders komt, zodat hun niveau top blijft. Ook nieuwe Agro-collega’s worden door hen geïntroduceerd in de bijzonderheden van de sector.”

Onze Agro-klant zoekt een partner waarmee hij zijn plannen kan bespreken én die de nodige expertise heeft in de sector.”

Paul Van Assche, diensthoofd Strategische Doelgroepen

Hoe vertaalt zich dat in de praktijk?

"Onze klant staat voor een sleutelmoment op het bedrijf: een overname, sterke groei, een innovatieve investering, het bedrijf overlaten of stopzetten… Hij gaat in gesprek met de relatiebeheerder waar hij al een vertrouwensband mee heeft. Die krijgt tijdens dat gesprek ondersteuning van een adviseur. Op zo een moment leven er uiteraard veel vragen bij onze klant: hoe pak ik dit aan op familiaal vlak, welke bedrijfsvorm is het meest aangewezen, wat zijn de mogelijkheden tot financiering, hoe zorg ik ervoor dat alle kinderen gelijk behandeld worden? … Doordat hij met relatiebeheerder én adviseur in gesprek kan gaan, krijg hij nog een beter zicht op het volledige plaatje. Want zij staan allebei met de voeten in het veld. Ze kennen de sector op socio-economisch vlak en hebben een zicht op nieuwe trends. Het is geen geheim dat de sector voor grote uitdagingen staat. Ik denk aan het grilliger wordende klimaat, milieu- en duurzaamheidsvereisten, de verwachtingen van de consument die veranderen en de markt die volatieler wordt. Gelukkig scheppen uitdagingen ook nieuwe opportuniteiten. Wij willen daarin bij KBC nog meer dan vroeger een partner met expertise zijn voor onze agroklanten.”

Een sterke tandem

Dus concreet: als Agro-klant ga ik opzo’n sleutelmoment in gesprek met twee personen?

“Ja. Er is de relatiebeheerder die jouw situatie heel goed kent en die dicht bij jou staat. Op een sleutelmoment gaat de bijkomende expertise van een adviseur worden ingeroepen om toegevoegde waarde in het gesprek te brengen. De combinatie van die twee is heel sterk. Je krijgt het vertrouwen van je vaste contactpersoon en de uitgebreide en up-to-date kennis van de adviseur. Het kost niks meer en in deze combinatie is één plus één drie.”

Met welke thematieken zijn jullie op dit moment vooral bezig?

“De bewegingen naar meer duurzaamheid en innovatiever werken zijn alomtegenwoordig. De maatschappij en de wetgever verwachten meer. Waar we onder andere sterk op ingezet hebben in de voorbije periode is energie. Het verminderen van de broeikasgas emissies van het bedrijf en bijdragen aan hernieuwbare energieproductie zijn zaken die een land- of tuinbouwbedrijf relatief makkelijk kan doen. Via een 360-graden benadering kunnen we vaststellen wat de energienoden van het bedrijf zijn en bekijken welke mogelijkheden er bestaan. Daarvoor kunnen wij rekenen op onze dochteronderneming Ecowise. Maar uiteraard zijn er naast energie nog veel andere mogelijkheden om duurzamer te werken. Wij gaan samen met onze klanten graag op zoek naar nieuwe ideeën of producten. Ook daarbij is de wisselwerking tussen experten en adviseurs heel relevant. Wanneer onze adviseurs trends opmerken in de markt, gaan onze beleidsexperten bekijken hoe we hiermee aan de slag kunnen in het ondersteunen van onze land- en tuinbouwklanten. We mogen zeker niet vergeten dat de land- en tuinbouw al langer heel innovatief bezig is. In tegenstelling tot het beeld dat soms bij het grote publiek leeft, is dit allesbehalve een conservatieve sector. Onze land- en tuinbouwers willen stappen vooruitzetten op het vlak van duurzaamheid, want duurzamer werken is ook efficiëntiewinst, kostprijsbewustzijn en arbeidsbesparing. Ik ken geen boer die daartegen is.”

bron: Boerenbond

Meer info?

Contacteer me

Overlaten van je bedrijf

Eén van de grootste uitdagingen voor familiale grondgebonden bedrijven is het overdragen van het onroerende gedeelte – de gebouwen en de landbouwgronden - naar de volgende generatie.

Huwen of samenwonen? De verschillen op een rijtje

De samenleving is in de loop der jaren grondig veranderd. Vroeger was huwen de regel, vandaag wonen steeds meer partners samen zonder gehuwd te zijn.

De energietransitie: van fossiele naar duurzaam geproduceerde energie

Hoe omgaan met de energietransitie, de overgang naar een situatie waarin de fossiele brandstoffen grotendeels worden vervangen door duurzame, voornamelijk elektrische, energiebronnen. ecoWise begeleidt land-en tuinbouwers bij die overgang.

De pachtwet toegelicht

Als pachter wil je graag zekerheid over je gronden om aan landbouw te kunnen doen. Een goede kennis van de pachtwetgeving is dan ook van essentieel belang.