Annulatieverzekering van je kredietkaart

Gerust op reis dankzij de annulatieverzekering

Annulatieverzekering van je kredietkaart

Gerust op reis dankzij de annulatieverzekering

Op vakantie gaan, een van de leukste momenten van het jaar. Maar wat als je je reis moet annuleren of halfweg moet afbreken? Op dat moment heb je je vluchten en je verblijf al geboekt.

Een deel van je reiskosten kun je terugbetaald krijgen dankzij de annulatieverzekering. Zo kun je snel weer uitkijken naar een nieuwe trip.

De annulatieverzekering van je kredietkaart in 7 vragen

Heb je een KBC-Kredietkaart Gold of Platinum? Boek dan zeker je reis met een KBC-betaalmiddel. Zo geniet je de annuleringsverzekering van je kredietkaart. Lees hieronder alles over die verzekering in 7 essentiële vragen.

Reisannulatieverzekering bij je kredietkaart

Met volgende kaarten geniet je een annulatieverzekering voor je reis:

  • KBC-Kredietkaart Gold (zie foto)
  • KBC-Kredietkaart Platinum

De KBC-Kredietkaart Platinum biedt ook nog andere voordelen op reis.

De reisannuleringsverzekering dekt de terugbetaling van kosten, zoals de huur van je vakantieverblijf en het vervoer van en naar je bestemming.

Moet je vervroegd terugkeren van je vakantie? Bij vervroegde terugkeer ontvang je een vergoeding in verhouding tot het aantal gemiste reisdagen.

  • Bij plotse ziekte, ongeval of overlijden van de kaarthouder, een familielid tot in de tweede graad of een persoon die onder hetzelfde dak woont én die fiscaal ten laste is van de kaarthouder of waarover hij het hoederecht heeft
  • Bij ernstige materiële schade aan de hoofdverblijfplaats van de kaarthouder
  • Bij weigering van de vereiste vaccins om (vooraf niet bekende) medische redenen
  • Bij weigering van een visum ondanks correcte procedure waarbij de verzekerde niet eerder geweigerd werd

Een overzicht van alle redenen om te annuleren vind je in het reglement.

De kaarthouder van een geldige KBC-Kredietkaart Gold of KBC-Kredietkaart Platinum die:

  • In het bezit is van een actieve kredietkaart (je hebt je kaartbijdrage betaald)
  • De reis betaald heeft met een KBC-betaalmiddel,
  • Ononderbroken in het bezit was van deze kredietkaart tussen het boeken van de reis en de annulatie ervan

De partner van de kaarthouder en de kinderen jonger dan 25 jaar zijn ook verzekerd indien:

  • Ze gedomicilieerd zijn op hetzelfde adres als de kaarthouder
  • Of onder een regeling van verblijfsco-ouderschap vallen

De verzekering eindigt automatisch wanneer het contract tussen KBC Bank NV en de verzekeraar wordt stopgezet.

Je bent verzekerd tot maximaal:

  • 10.000 euro (reis geboekt met een KBC-Kredietkaart Platinum)
  • 6.000 euro (reis geboekt met een KBC-Kredietkaart Gold)

Voor deze verzekering geldt geen franchise.

Opgelet: heeft je gezin meerdere kredietkaarten? Dan is het niet mogelijk de verzekerde bedragen op te tellen.

  • Zakenreizen
  • Het aandeel van niet-verzekerde personen in de annulatie- of onderbrekingskosten
  • Kosten voor de partner van de kaarthouder die niet op hetzelfde adres gedomicilieerd is
  • De extra kosten voor een verlengd verblijf of in geval van repatriëring in het buitenland
  • Annulatie of onderbreking door een niet-stabiele medische aandoening die of een letsel dat al bestond op het ogenblik van de boeking. Schadegevallen die het gevolg zijn van het overmatige gebruik van alcohol, geneesmiddelen of verdovende middelen zijn ook niet gedekt
  • Een reis zonder overnachting

De dekkingsvoorwaarden zijn beschikbaar in elk KBC-kantoor of op www.kbc.be/gold. Alleen de algemene voorwaarden bepalen jouw recht op een tegemoetkoming van de verzekeraar.

Aangifte doe je met dit aangifteformulier, dat je opstuurt naar KBC Verzekeringen. Zorg daarbij voor een volledig dossier. Op het aangifteformulier vind je welke extra documenten je moet bijvoegen. Je vindt er ook een handig stappenplan.

Wist je dat...?

Het volstaat dat je reis betaald is met een KBC-betaalmiddel:

  • Een KBC-kredietkaart
  • Een KBC-Debetkaart
  • Een overschrijving van een KBC-rekening
  • Een Omnia-reischeque
  • Betalen met Payconiq geldt ook, als je account bij de betaling aan je KBC-rekening is gekoppeld

Enkele voorbeelden

Soms boek je een reis met vrienden en is het niet zo duidelijk hoe alles is betaald. En hoe zit het met die ene hotelboeking waarbij je geen voorschot betaalde? Deze voorbeelden geven je een idee van hoe je dan op de verzekering een beroep kunt doen.

1. Op reis met vrienden

Je gaat op reis met enkele vrienden. Voor de reservatie van de vliegtickets en het verblijf betaalt één iemand alles en jij (kredietkaarthouder) betaalt jouw deel van de reis terug aan je vriend. Ben je verzekerd?

Ja. Als je jouw deel hebt terugbetaald met een KBC-betaalmiddel, dan ben je voor jouw gedeelte van de reis gedekt: als het reiscontract, huurcontract of vliegtuigticket jouw naam vermeldt.

2. Hotel geboekt zonder voorschot

Je hebt een hotel geboekt via internet en een e-mail ontvangen ter bevestiging, maar je hebt geen voorschot moeten betalen. Ben je dan ingedekt?

Ja. Het sluiten van een reiscontract en de bevestiging daarvan, bijvoorbeeld per e-mail, is voldoende om gedekt te zijn bij annulering of vroegtijdige onderbreking van je reis.

Deze verzekering is gekoppeld aan de KBC-Kredietkaart Gold en Platinum.

Check de KBC-Kredietkaart

Goed om weten

  • De reisannulatieverzekering wordt aangeboden door KBC Verzekeringen NV – Professor Roger Van Overstraetenplein 2 - 3000 Leuven - België. BTW BE 0403.552.563 - RPR Leuven - IBAN BE43 7300 0420 0601 - BIC KREDBEBB. Onderneming toegelaten voor alle takken onder code 0014 (K.B. 4 juli 1979, B.S. 14 juli 1979) door de Nationale Bank van België, de Berlaimontlaan 14, 1000 Brussel, België. Een onderneming van de KBC Groep
  • Het Belgische recht is van toepassing op alle verzekeringen. Deze verzekering behoort tot de tak 16 (verzekeringen voor diverse geldelijke verliezen).
  • De dekkingsvoorwaarden zijn beschikbaar in elk KBC-kantoor of op www.kbc.be/gold of www.kbc.be/platinum. Alleen de algemene voorwaarden bepalen jouw recht op een tegemoetkoming van de verzekeraar.
  • Klachten? Je tussenpersoon is het eerste aanspreekpunt in geval van klachten. Als je niet tot overeenstemming komt, kun je terecht bij KBC-Klachtenmanagement, Brusselsesteenweg 100, 3000 Leuven, klachten@kbc.be, tel. 016 43 25 94. Kom je niet tot een passende oplossing, dan kun je je richten tot de Ombudsman van de Verzekeringen, die optreedt voor de hele sector, de Meeûssquare 35, 1000 Brussel, info@ombudsman-insurance.be, www.ombudsman-insurance.be. Je behoudt evenwel altijd het recht om een gerechtelijke procedure in te leiden.  

Documenten

Problemen met je debet- of kredietkaart?

Bel Card Stop op 078 170 170 om eventueel misbruik te voorkomen.

Veilig betalen op webshops

Online aankopen kun je eenvoudig betalen met je debet- of kredietkaart. Maar wist je dat KBC Mobile de snelste en makkelijkste manier is?